knækket tændrør. hvad nu?? knækket tændrør. hvad nu??
hey.. jeg er desværre kommet til at knække et tændrør i toppen på min mc... det drejer sig om et helt nyt NGK tændrør.. jeg skulle skifte alle 4, og ved det tredje rør, knækker det simpelthen lige under den spæneskive der sidder lige over gevindet..
måden jeg drejer tændrør i er at jeg først sætter røret i med fingrene, og når det så går stramt, så sætter jeg nøglen på.. og det her tilfælde, nåede jeg at dreje nøglen 1/2 til 1 hel omgang, og så skete skaden.. jeg har ikke brugt nogen form for vold... så nu sidder stumpen jo så i topstykket, og jg kan ikke få det ud igen... med mindre jeg tager toppen af motoren..
Mit spørgsmål er så:: er det en fejl på reservedelen, og hvem skal i sådan et tilfælde betale for rep?? og er der overhovedet noget at gøre ved det??
på forhånd tak
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
De gange jeg har prøvet det og et par andre der har jeg har hørt om , har kunne pille gevindet ud igen rimelig nemt da det ikke mere sidder i spænd når toppen er knækket af , så find en skruetrækker der passer ned i hullet nu , evtl slib den lidt spids og sæt den ned i hullet , men ikke noget med at mase , hvis du er heldig får du den op med elektode , men den knækker alså nem af og så skal du igang med en lille magnet i gemmen hullet .
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 105 Svar: 3.873
Havde han ødelagt det under monteringen, så havde det måske været noget andet.
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
feb 2009
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 75
hvis du prøver at bore i den risikere du at det slipper og du drejer den hele vejen ned i cylinderen så det vil jeg fraråde dig.
En skruetrækker eller en til slebet pladejerns mejsel som du så giver et lille dask med en hammer, men kun lige nok til at lave et par grater i gevind stykket til at drive det ud med. Hvis du slår alt for hårdt risikere du at udvide stykket så det går i spænd.
Husk at blæse godt efter med trykluft i huldet efter for at få alle små spåner væk.
Held og lykke med opgaven.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
de fleste tændrør er forsynet med et "svagt punk" for at de kan "knække" hvis de bliver overspændt, for at beskytte selve topstykket.
De 3 andre tændrør kan du lige så godt tage ud og smide væk hvis du har givet dem samme tur. For så er selve kernen i dem helt sikkert også ødelagt.
Hvis du vælger at bore noget som helst ned i tændrøret, så kan du være 100% sikker på den keramiske del af tændrøret vil falde ned i cylinderen.
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
maj 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 4 Svar: 82
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
kan ødelægge cylinder og stempel på ganske få sekunder...
Når du mener du har det hele, så tjek lige om der ka' "samles" et helt tændrør.
Hvis ikke, ville jeg ta' toppen af....
Held og lykke med det.
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 77 Svar: 455
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Så det er ris til egen røv
Ud med de 3 andre og 3 nye i. Har du givet dem en omgang også risikerer du at de er ødelagte. Er de ikke det, så risikerer du at du ikke kan få dem ud næste gang du skal skifte. 1 omgang efter den er spændt til med hånd er alt for meget.
Hvis den er knækket lige over gevindet, burde der ikke være røget stumper ned.
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
""" så kan jeg måske få det hele ud af udstødningsporten"""
Nu stopper du lige en halv , før det går hel hel galt , prøv lige at få en Motor kyndig ind over , før du tager hænderne op af lommen
håber du forstår en fin hentydning
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
ER det det? (der står jo ingen steder hvad det er for en maskine han skruer i)
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
Tag et tændrør i hånden , når du nu kikker på det og sammenligner det med med det der er knækket , så kan du se at det ikke bør sidde i spænd længer når det er knækket af , derfor sidder det egenligt ganske løst , hvis de gevind ellers er ok , du skal have noget ned i det midten , og dreje forsigtigt rundt der lige kan kile sig lidt fast , du skulle gerne kunne dreje det op uden problemer uden vold
Men knæk nu et gammel tændør , så du kan se hvad du har med at gøre
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
Tag en torx 30 eller 40 bit og bank ned i "gevindbøsningen" der sidder tilbage, elektroden følger jo med tændrøret op, så kan du skrue den lige så fint ud, den sidder ikke fast da tændrøret jo er knækket lige ved det sidste gevind!
På CBR600 F2 spændes de med mellem 0.9og 1.3 ikke 3/4 omgang!
Godstykelsen på CBR er under 2 mm, så man forstår godt de knækker!
Hvis der er konisk sæde er det 1/16 omgang fra fingerfast!
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 149 Svar: 845
apr 2007
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 5 Emner: 21 Svar: 1.073
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
knækket tændrør. hvad nu??