5.975 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 28 Svar

knækket tændrør. hvad nu?? knækket tændrør. hvad nu??

hey.. jeg er desværre kommet til at knække et tændrør i toppen på min mc... det drejer sig om et helt nyt NGK tændrør.. jeg skulle skifte alle 4, og ved det tredje rør, knækker det simpelthen lige under den spæneskive der sidder lige over gevindet..

måden jeg drejer tændrør i er at jeg først sætter røret i med fingrene, og når det så går stramt, så sætter jeg nøglen på.. og det her tilfælde, nåede jeg at dreje nøglen 1/2 til 1 hel omgang, og så skete skaden.. jeg har ikke brugt nogen form for vold... så nu sidder stumpen jo så i topstykket, og jg kan ikke få det ud igen... med mindre jeg tager toppen af motoren..

Mit spørgsmål er så:: er det en fejl på reservedelen, og hvem skal i sådan et tilfælde betale for rep?? og er der overhovedet noget at gøre ved det??

på forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  knækket tændrør. hvad nu??
  • #1   8. maj 2011 Topstykket skal ikke af , hvis du ikke har voldtaget overspændt tændrøret er den nem at tage ud

• #2   8. maj 2011 hvordan det?? hvordan får jeg det rør ud igen?? det er knækket lige over gevindet..

• #3   8. maj 2011 Det sker alså engang i melllem , har selv prøvet det et par gange

De gange jeg har prøvet det og et par andre der har jeg har hørt om , har kunne pille gevindet ud igen rimelig nemt da det ikke mere sidder i spænd når toppen er knækket af , så find en skruetrækker der passer ned i hullet nu , evtl slib den lidt spids og sæt den ned i hullet , men ikke noget med at mase , hvis du er heldig får du den op med elektode , men den knækker alså nem af og så skal du igang med en lille magnet i gemmen hullet .

• #4   8. maj 2011 Ødelæg evtl et gammel tændrør , og se hvordan du det er bedst at slibe din udtrækker skruetrækker til

• #5   8. maj 2011 Er du meget heldig, så vil forhandleren sikkert erstatte dit tændrør, men heller ikke mere. Og det har han nok heller ikke pligt til, da du selv har monteret.
    Havde han ødelagt det under monteringen, så havde det måske været noget andet.

• #6   8. maj 2011 Kan du komme til med en spids tang eller en låseringstang

• #7   8. maj 2011 nej..det eneste der kommer derned, er en skruetrækker.. og den skal sku være lang;) havde tænkt på, at bore halvvejs ned i tændrøret, og så måske en links gevindet konisk gevind skære.. eller også kaldet ornepik;);) men der er sku langt derned, og ved ikke rigtig hvordan det skal gå, nu hvor det jo også er keramik i sådan et tændrør??

• #8   8. maj 2011 er det kun jernet eller også keramikken der sidder der ?
    hvis du prøver at bore i den risikere du at det slipper og du drejer den hele vejen ned i cylinderen så det vil jeg fraråde dig.
    En skruetrækker eller en til slebet pladejerns mejsel som du så giver et lille dask med en hammer, men kun lige nok til at lave et par grater i gevind stykket til at drive det ud med. Hvis du slår alt for hårdt risikere du at udvide stykket så det går i spænd.
    Husk at blæse godt efter med trykluft i huldet efter for at få alle små spåner væk.
    Held og lykke med opgaven.

• #9   8. maj 2011 Hvis du ellers havde læst hvad der står på tændrørskassen så er det max 20 Nm. Det er så er den grund vi er nogen der har valgt at købe en momentnøgle.
    de fleste tændrør er forsynet med et "svagt punk" for at de kan "knække" hvis de bliver overspændt, for at beskytte selve topstykket.
    De 3 andre tændrør kan du lige så godt tage ud og smide væk hvis du har givet dem samme tur. For så er selve kernen i dem helt sikkert også ødelagt.

Hvis du vælger at bore noget som helst ned i tændrøret, så kan du være 100% sikker på den keramiske del af tændrøret vil falde ned i cylinderen.

• #10   8. maj 2011 Pakningen skal kun lige trykkes flad og det kræver ikke megen kraft og bestemt mindre end 1/1 omgang , men sideelektroden må holde de større rester tilbage af kernen - held med opgaven

• #11   8. maj 2011 Ja de skal satme ikke have meget de tændrør, jeg plejer at spænde med hånden det første stykke, indtil den bløde alu pakning bliver trykket flad, og derefter (momentnøglen virker ikk under 40NM) spænder jeg alt hvad jeg kan, mens jeg holder topnøglen ved "hovedet" og dermed har jeg nærmest ingen moment..

• #12   8. maj 2011 ja vil også sige det er spændt meget mere end det burde, men sket er sket.. Alle kneb gælder. Held og lykke

• #13   8. maj 2011 Du skal, ligemeget hvordan du får det ud, være helt sikker på at ALLE stumper er ude igen. Bare et lille bitte stykke af pocelænet fra isolatoren
    kan ødelægge cylinder og stempel på ganske få sekunder...
    Når du mener du har det hele, så tjek lige om der ka' "samles" et helt tændrør.
    Hvis ikke, ville jeg ta' toppen af.... smiley

Held og lykke med det.

• #14   8. maj 2011 fingerspænding også 1/4 omgang næste gang.

• #15   8. maj 2011 Der er ingen fejl i det tændrør. Det er spændt for hårdt og så er det knækket. Vær glad for at du ikke drejede gevindet over i topstykket! Så stod den på helicoil eller nyt topstykke

Så det er ris til egen røv smiley Når man skruer i mc selv er det en god ide at have en håndbog ved siden af, så kan man læse sig til hvad momentet skal være. Evt kan google bruges

Ud med de 3 andre og 3 nye i. Har du givet dem en omgang også risikerer du at de er ødelagte. Er de ikke det, så risikerer du at du ikke kan få dem ud næste gang du skal skifte. 1 omgang efter den er spændt til med hånd er alt for meget.
    Hvis den er knækket lige over gevindet, burde der ikke være røget stumper ned.

• #16   8. maj 2011 der er ikke røget nogen stumper ned.. men jeg har godt svært ved at få det gevind stykke ud.. og over vejer at dreje det ned istedet for.. så kan jeg måske få det hele ud af udstødningsporten.. men eller må den skilles af.. det er bare træls at der skal en ny toppakning til, som kun sælges sammen med komplette renoverings sæt, til den nette sum af 1500 kr.. satme et dyrt tændrørs skift..

• #17   8. maj 2011 og det er ikke mit første tændrør jeg sætter i.. har skam skiftet et par gange før, og rode en del i mc, og scooter.. men sket er jo sket, om det er spændt for hårdt, eller om der har lagt lidt skidt i bunden hvor det skrues i, er mig stadig en gåde..

• #18   8. maj 2011 Ahhhh

""" så kan jeg måske få det hele ud af udstødningsporten"""

Nu stopper du lige en halv , før det går hel hel galt , prøv lige at få en Motor kyndig ind over , før du tager hænderne op af lommen smiley
    håber du forstår en fin hentydning

• #19   8. maj 2011 Det lyder som om han tror det er en to-takter ?

ER det det? (der står jo ingen steder hvad det er for en maskine han skruer i)

• #20   8. maj 2011 hehe.. turde nu heller ikke at prøve det med udstødnings porten..;) det ville heller ikke blive nemmere af at dreje det længere ned af.. var bare en joke, med efterfølgene løsning.. skille lortet af, og ofre de satan pakninger..

• #21   8. maj 2011 min fighter gsxr 750 fra 90..:)

• #22   8. maj 2011 Puha jeg forholdt mig bare til det du skrev , og kikkede også om der skulle være en smiley , og fandt ingen smiley

• #23   8. maj 2011 nej for jeg smiler ikke særlig meget for tiden:)

• #24   8. maj 2011 Ok prøver lige igen

Tag et tændrør i hånden , når du nu kikker på det og sammenligner det med med det der er knækket , så kan du se at det ikke bør sidde i spænd længer når det er knækket af , derfor sidder det egenligt ganske løst , hvis de gevind ellers er ok , du skal have noget ned i det midten , og dreje forsigtigt rundt der lige kan kile sig lidt fast , du skulle gerne kunne dreje det op uden problemer uden vold
    Men knæk nu et gammel tændør , så du kan se hvad du har med at gøre

• #25   8. maj 2011 Amatører LOL
    Tag en torx 30 eller 40 bit og bank ned i "gevindbøsningen" der sidder tilbage, elektroden følger jo med tændrøret op, så kan du skrue den lige så fint ud, den sidder ikke fast da tændrøret jo er knækket lige ved det sidste gevind!
    På CBR600 F2 spændes de med mellem 0.9og 1.3 ikke 3/4 omgang!
    Godstykelsen på CBR er under 2 mm, så man forstår godt de knækker!
    Hvis der er konisk sæde er det 1/16 omgang fra fingerfast!

• #26   8. maj 2011 hmmm.. det gik heller ikke med bits..:( og bore i den går heller ikke.. det keramik er sku hårdt.. men nu prøver jeg den gevind tap i morgen, og hvis det ikke går, så bliver motoren taget ud, og renoveret.. så kan man jo også male den samtidig:)

• #27   8. maj 2011 har før været heldig med en møtrik og en pindsvejser

• #28   8. maj 2011 Ring lige engang 40787875

Kommentér på:
knækket tændrør. hvad nu??

Annonce