2.994 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

CBR 600 F4i rasler lidt indimellem CBR 600 F4i rasler lidt indimellem

Hej

Sølvpilen kører fantastisk men jeg har lagt mærke til at på nogle ture er det som om den rasler lidt fra motoren og andre ture spinder den som en mis uden den "raslen"

Er det bare sådan en CBR 600 F4i er eller er der noget man bør få tjekket. Den har kørt 24000 og har for 2 måneder siden fået nyt kædekit og i september fik den iflg. sælgeren justeret ventilerne og lavet service.

Det kan godt være det bare skal være på den måde og så lever jeg med det, selvom jeg har den bedste fornemmelse når spinder som en mis.

En anden ting er at jeg har fået at vide at når der er indsprøjtning skal den ikke står og "varme" op inden man kører men det bare er at komme afsted for ellers kan den stå og sode til. De ER-5 vi havde på køreskolen skulle stå i et par minutter mindst inden vi kørte.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  CBR 600 F4i rasler lidt indimellem
  • #1   29. jun 2011 Typisk hvis sådan en har "rasle" lyde fra sig, så kan det være knastkæde+strammeren der skal efterses.

  • #2   29. jun 2011 Ja, det er formentlig knastkæde strammeren.. Det har altid været noget der skal kigges efter på cbr.
    Mht. opvarmning, så skader det ikk lige at lade den gå et par minutter inden du kører. Jeg starter altid inden jeg tager hjelm og handsker på smiley


  • #3   29. jun 2011 Det kan også være dine indsprøjtningsdyser du kan høre, de kan godt klapre lidt, men det har ingen betydning.


  • #4   29. jun 2011 Generelt, så skal man ikke lade sin bil eller MC stå og varme op.... Det slidder mere på motoren end og køre stille og roligt, indtil den er varm...

    Jeg skal bruge choker på min når jeg starter, men så snart jeg har kørt lidt, kan den slåes fra, og så kan den fint holde tomgang....


  • #6   29. jun 2011 Hmm træls men så må have den efterset ved mekker, hvad koster sådan en omgang ?

    Hvis man kan få den til at holde op med den lyd vil jeg hellere betale for det end bliver ved med at høre på det, lyder som om motoren er klar til at rasle fra hinanden indimellem.


  • #8   29. jun 2011 Knastkædestrammeren er en kendt svaghed på CBR modelkerne smiley

  • #9   29. jun 2011 tror sq det er en svaghed på alle cykler smiley

  • #10   29. jun 2011 Koster ikke meget.. burde ligge omkring 2000

  • #11   29. jun 2011 Er da også en del, kostede mig 200kr at skifte min, men det gjorde jeg så også selv, og var en manual strammer smiley

  • #12   29. jun 2011 Det er det... Hvis man kan selv er det jo billigt smiley

  • #13   30. jun 2011 Har lige skrevet til en mekker og han siger at den ikke burde have det problem med de km men vil godt prøve at lytte til den.

    Han vil så helst skifte både kæde og strammer hvis det skal skiftes, men er det nødvendigt ??

    Han mener så heller ikke at have hørt at CBR skulle have noget problem med det.


  • #14   30. jun 2011 Min CBR600 f2 tyggede sig igennem 2 strammere på ca. 6-7000 km... Men kan jo være de nyere modeller er bedre.

  • #15   30. jun 2011 Søg på knastkæde strammeren så kommer de første 20-30 tråde med cbr600 især.. hvorfor fanden de lige har en svaghed ved jeg ikke..

  • #16   30. jun 2011 Det første du bør gøre er, at få en med erfaring (da din egen jo er begrænset) til at lytte på den, selvom CCT'en udfra beskrivelsen lyder sandsynlig, er det ikke eneste fejlmulighed, desværre er der en del dyrekøbte CCT-fejldiagnoser. Dernæst, det lyder en smule underligt, at din mekaniker dels ikke kender problemet, og derudover ikke mener, at det kan opstå så tidligt, for det er velsbeskrevet at OEM-CCT'erne desværre er noget lunefulde - Nogle fejler tidligt og andre fejler slet ikke, selv på cykler med høje km-tal.

    Der findes flere "kamp"-tråde på dedikerede CBR-forums på nettet, der beskriver problemet, hvad det skyldes og hvordan man bedst afhjælper det, helt konsensus er der desværre ikke. At skifte både kæde og strammer er sjældent nødvendigt, men std-modus for nogle mekanikere (måske ikke så mærkeligt :-)), min anbefaling ville klart være at nøjes med strammer i første omgang, da det ofte alene vil kunne løse problemet, næste valg er så, om man vil forsøge med en Honda OEM igen eller vælge en APE-manuel strammer. OEM'en (der internt består af en fjederbelastet snegl, så den kun kan bevæge sig i en retning) er som sagt desværre rent designmæssigt uheldig, til PC35'eren er der nu lavet et utal af revisioner (gæt selv hvad det indikerer :-)) og seneste har partno 14520-MBW-J24, se -

    (link fjernet)

    Den har no 4 på fichen, den plus den tilhørende pakning (no 5) koster ca. 600,- hos DSS eller onlineparts.

    Der er virkelig ikke særlig vanskeligt at skifte selv, hvis ikke af dig selv, så måske af en skruekompetent ven, der er flere how-to's i varierende detaljeringsgrad på nettet til at støtte projektet, her en for en 00-PC35 -

    (link fjernet)

    Hvor længe en udskiftning holder, varierer naturligt nok i lyset af ovenstående også, for nogle kommer det tidligt igen, for andre aldrig (uanset om man skifter alene CCT'en eller både CCT og knastkæde(+skinne)).

    Sidst skal nævnes, at det primært er et auditivt problem og i langt mindre grad et reelt mekanisk problem, hvilket naturligvis også kan være reelt nok (at man ikke bryder sig om lyden).


  • #17   30. jun 2011 Takker for info. Jeg får mekkeren til at lytte til den og hvis det kan have noget på sig skal han kun skifte strammeren så ser vi smiley

  • Martin  K
    Martin K Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 46
    #18   30. jun 2011 Efter min engang havde været på værksted, sagde den også en mærkelig lyd. Det viste sig han havde ikke få de gummi tingester under tanken ordenligt på, jo mere gas jeg gav jo mere larmede det.

  • #19   30. jun 2011 Så her hvordan en skruer på den for at få den til at stoppe med at larme, gad vide om det ville være nok

    http://www.youtube.com/watch?v=SqnfSOyqhM0&feature=related


  • #20   30. jun 2011 http://www.youtube.com/watch?v=eGr9aMAg6dU&feature=relmfu

  • #21   30. jun 2011 Strammeren virker jo ikke hvis man skal gøre det der, hele iden med den er at den selv skal gøre det.
    Ved at på suzuki når strammeren bliver dårlig så kan den skubbes tilbage, og vil tro det er det samme på honda ud fra den video der, det er nok fjederen der er blevet for slap til at skubbe "stemplet" frem.


  • #22   30. jun 2011 Princippet som han beskriver er i teorien godt nok, for det er jo præcis sådan, at den manuelle APE-enhed fungerer. Problemet er, at der bestemt ikke er enighed om hans forklaring som den rigtige/eneste forklaring på, hvorfor lyden opstår, andre forklaringer inkluderer f.eks resonanssvingninger i en løs stang. Hvordan skal man også sikre den rigtige spænding ved at skrue manuelt, lidt et åbent spørgsmål. Har man mod på at prøve, kan det godt forsøges som det billigste fix, der skal man så bare huske, at den automatiske funktion går tabt i forhold til en fungerende OEM-enhed


  • #23   30. jun 2011 Nu har jeg kørt med APE strammeren i 2år, og har ikke haft behov for at skifte den endnu, men har da haft kigget til den en 3 gange, og alt er fint.
    Så når man checker sine ventiler, så hiver man lige en tur i knastkæden og ser om den er som den skal være smiley


  • #24   30. jun 2011 Om man vil vælge en OEM (med risiko for, at den fejler, men også chance for at den "aldrig" skal stilles) eller en APE, hvor den største udfordring vel er, at den med tiden skal stilles, og at gøre dette korrekt (der er vist en vejledning med til dem), må som antydet i mit 1. svar være op til den enkelte, det er min opfattelse, at de fleste vælger en anden OEM 1. og måske 2. gang, lidt afhængig af, hvor længe de holder, og ellers konverterer til en APE.

  • #25   2. jul 2011 OEM APE ???

    Betyder det at der findes en strammer som ikke skal justeres, som er automatisk?


  • #26   3. jul 2011 OEM = den standard automatiske
    APE = ustandard (aftermarket part) / manuel

    Der findes ikke en automatisk strammer fra APE smiley


  • #27   3. jul 2011 Da jeg købte min f4i raslede den ved 4000-5000 omd og så satte jeg en APE manuel knastkædestrammer på (200-300kr på eBay).

    Den var lidt bøvlet at skifte men den tog lige det hele så nu lyder den helt perfekt.

    Mon ikke du kan købe en og så få en mekaniker til at sætte den i for en plov?
    Bare sørg for at det er en der har forstand på det for den må ikke spændes for stramt. Ham den mekanikker der har fortalt dig at knastkædestrammere ikke er et velkendt problem ville jeg ikke turde at stole på


  • #28   3. jul 2011 Nej jeg ville også finde en anden mekker at spørge. Hvis han ikke kender til Hondas knastkædestrammer problem så er han nok ikke specialist med Honda smiley


  • #29   3. jul 2011 Mja jeg vil nok anbefale at du får en automatisk sat i hvis du ikke selv kan skifte strammeren, så kan du heller ikke spænde den efter

  • #30   6. jul 2011 Hmm må så prøve jobcar.dk i Kolding de er Honda forhandlere, de må sku da kunne klare sådan et skift.

  • #31   6. jul 2011 Jeg ville nok forhøre mig hos Friis MC i Kolding hvis jeg var dig

  • #32   6. jul 2011 I Horsens, men det vil også være en mulighed

  • #33   6. jul 2011 Hvis du er i Kolding så spørg, Mogens hos kmsc. Han ved hvad han taler om.

  • #34   6. jul 2011 Jeg har optaget lyden, dog er det ikke ret tydelig her men en af naboerne spurgte den anden dag om ikke den raslede en del så det er ikke kun i min fantasi smiley

    http://www.youtube.com/watch?v=MvwcKVQl-F0&feature=youtube_gdata


  • #35   6. jul 2011 Lyder ligesom min den gjorde...

    Knastkæde strammeren


  • #36   6. jul 2011 Så skal du godtnok ikke anskaffe dig en suzuki, den der visker sq i forhold til min smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=Zs9NSw6SHJU <- der er en cykel med en syg knastkæde strammer, se den rasler smiley


  • #37   6. jul 2011 Den har humør svingninger, det der er på en god dag. Det kommer også mest til udtryk når jeg kører stille.

  • #38   10. jul 2011 Jeg gav 500 for en strammer, den sidder med 2 skruer men man skal lige have tanken af for at skifte den.

    Tog en mekaniker 20 min.

    Og nu spiller den som den skal.


Kommentér på:
CBR 600 F4i rasler lidt indimellem

Annonce