1.213 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Præcis aflæsning af oliestand gennem skueøje Præcis aflæsning af oliestand gennem skueøje

Min MC laver lidt bankelyde under tanken når den er kold. Jeg er derfor lidt i tvivl om der er nok olie på min MC. Olien blev sidst skiftet i vinter ifbm. service.

Når MC står på side støttefod står olien tæt ved L (lower) på skueøjet. Når jeg sætter maskinen på løftebuk kan jeg intet se i skueøjet - enten er den fuld eller tom ?

Men hvordan skal jeg læse gennem skueøjer ? På sidefod eller på løftebuk ?

Jeg har for en sikkerheds skyld købt en ny olie (Castrol 10W-40), så kan bare tappe "den gamle" olie af og fylde ny på.

Vil i tro bankelydene forsvinder efter et olieskift ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Træfældning 3.000 kr.
  • Samle IKEA seng 490 kr.
  • Rengøring af 80 kvadratmeter lejlighed 700 kr.
  • Ophængning ad hylder og gelænder 1.720 kr.
  • PGO Hot 50 vil ikke starte 800 kr.
  • Montering opvaskemaskine 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Præcis aflæsning af oliestand gennem skueøje
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 296 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.721
    #1   9. apr 2013 Du sætter cyklen på hjulene på et plant underlag og holder den lodret.

Så skal olieoverfladen være ved max på skueglasset.

Jeg kan gøre det alene med en hånd på tanken, men et godt trick er at få en kammerat til at holde den for dig mens du kigger... smiley

• #2   9. apr 2013 er ik sikker men da jeg skiftede olie på min stod den på løfte buk og der er den lidt over halv fuld i lure glasset

• #3   9. apr 2013 Hverken på løftebuk eller sidefod.

Find en helt plan overflade og hold motorcyklen helt lodret (den må ikke hælde til siderne). Så skal olie stå i mellem min. og max.

Det er ikke korrekt at den skal stå oppe ved max - hellere lige i midten. For meget olie er skadeligt, akkurat ligesom for lidt er det.

• Sajmon ™

#4   9. apr 2013 Når man lige har skiftet olie, så skal den op og stå ved max.

Det står også i håndbogen til en SV. smiley

• #5   9. apr 2013 smiley

Karsten en kold motor siger lyde, indtil den har fået varmen, det hjælper ikke at skifte olie og slet ikke hvis den anden olie havde samme viskose

• #6   9. apr 2013 Jeg prøver lige at kikke den efter stående på begge hjul.. Olien er ikke lige skiftet, men blev det for en 3 mdr. siden. I høre lige nærmere smiley

Grauballemanden: Det lyder som om man slår en 2-3 gange under tanken - sådan skal den ikke lyde.. Og den har ikke sagt sådan før. Er begyndt med det siden sidste olieskift, ventilstilling og generel service..

• #7   9. apr 2013 Hvad har olien kørt, regner med det er en MC olie med korrekt viskose.

Med mindre det er madolie fra kinagrillen der var på sidst, er det spildt at skifte den olie,

• #9   10. apr 2013 Olien kar vel kørt en 500 km - ikke mere.. Aner ikke hvilket mærke olie værkstedet har fyldt på..

• #10   10. apr 2013 Så er standen kikket efter jf. Sajmons vejledning. På jævn grund bliver skueøjet fyldt op over F (fuld), og løber ned igen til under middel ved stand på støttefod igen. Det går jeg ud fra, at det er som det skal være ?!

Altså det er ikke manglende olie der er skyld i bankelydene ?

• Sajmon ™

#11   10. apr 2013 Det er ikke lav oliestand som er problemet - og den skal være meget højere før DET udgør et problem.

• #12   10. apr 2013 Super, jamen det var dejligt at få afklaret smiley Kunne du have et bud på problemet ?

• #13   10. apr 2013 Fair nok Sajmon - men nu har han jo ikke lige fyldt på, og så skal den bare stå mellem min. og max smiley

Det blev også lidt noget flueknepperi, men har bare hørt for mange der fylder den op til max som efterfyldning, og det er ikke skide-smart, hvis lige øjemålet fejler, eller der ikke er helt plant.

Kommentér på:
Præcis aflæsning af oliestand gennem skueøje

Annonce