Hvor lang tid i top fart? Hvor lang tid i top fart?
Hej, jeg sad og snakkede med en kammerats far, som bor i schweiz og tager turen frem og tilbage i sin (tunede) Ausi RS4 som på bænk skyder lidt over 310 på toppen, som han udnytter meget på autobahn... Han sad og grinte lidt af motorcyklers top fart for som han sagde havde han da flere gange prøvet at et missil prøver at følge med ham, men og det kan de lige i 10-20 sekunder så falder de fra... vi talte lidt om at det nok godt kunne være de blev lidt for varme.. nu har jeg ikke selv en 300 kmt raket så jeg kom til at tænke på hvor lang tid kan f.eks. en blackbird eller busa holde på toppen.. eller måske en peppet liter maskine.. hvor lang tid vil den lege deroppe i topfarts området omkring de 300.. hvis folk har villet lege der..
apr 2005
Følger: 19 Følgere: 25 MC-er: 13 Emner: 51 Svar: 588
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.748
Man altså de 10-20 sek var VED topfart? Det var ikke ved fx 280 km/t og så Audien lige tager det sidste?
mar 2005
Følger: 24 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 130
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.748
okt 2005
Følger: 23 Følgere: 22 Emner: 52 Svar: 999
okt 2006
Følger: 26 Følgere: 25 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 324
dec 2003
Følger: 40 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 114 Svar: 2.073
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.748
En RS4 kan lige præcis 248 km/t standard
Det er lige indtil den bliver tunet, som den omtalte model og begrænsningen fjernet
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
En FZR 1000 kan vel 260-270 ægte km/t måske endda lidt mere ..
Tror dog næppe at der er tankkapacitet nok til 200 km med 260km/t :-|
jan 2006
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Svar: 30
da jeg kørte gennem tyskland var der ikke nogen biler eller mc jeg mødte der kunne tage mig i topfart men klart det er nemmere at køre stærkt i bil, du har 4 hjul og ska ikke regne med vind og vejr på samme måde. det ska lige siges at jeg havde corbin side tasker og en tanktaske på.
Corbin side tasker er strømlinede har samme form som tanken og de ikke til at mærke. Derimod tanktaske Kan mærkes og da jeg kun havde stroppet den foran og bagved magnet begyndte den praktisk talt at hoppe og danse flyve i den fri luft ved de 300. Robert en englænder i en Ferrari som jeg mødte i Frankrig klokkede mig på sin gps til 304 så blev det for farligt med tasken samt for hårdt for nakken, men vi gjorde det af to gange for at være sikre af ca 3-5 minutter. har 24 liter i tanken og fuld skrue betyder knap 250 km på en tank. Det ska lige siges at jeg kun vejer 66 kg, generelt er er 270 stykker en fin march hastighed på en bird og med hovedet under glasset uden bagagen, hmm må prøves
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
Men han siger at han nupper godt 320 km per tank ved en snit hastighed på 280 (speedometeret har en misvisning på ca. 1,5 procent) og som sagt så opdager man det ikke når man er passager at han kører i de hastigheder...
Men det kan godt være at han aldrig har mødt nogen som enten har haft en hurtigt nok cykel eller modet til at gennemfører en overhaling... men en standard busa løber jo ikke ligefrem fra ham som sådan...
Men det er nu cool at en stationcar har så gode køre egenskaber.. hvis dog bare det var en multipla så var alle mænd klar til at køre i det monstrum
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
"Men han siger at han nupper godt 320 km per tank ved en snit hastighed på 280 (speedometeret har en misvisning på ca. 1,5 procent) og som sagt så opdager man det ikke når man er passager at han kører i de hastigheder..."
Så er man enten grønlænderstiv eller totalt ude af trit med hvad der sker omkring en ..
Jeg har kørt 250 km/t (som passager) i en Saab 9000 Turbo og det mærker man .. selvfølgelig virker det ikke som om man kører 200 km/t i en Fiat Uno men det er helt klart noget som man ligger mærke til....
en standard Busa løber 300 km/t +/- 5 km/t og den har en noget kraftigere acc. grundet laangt flere hk/kg så mon ikke at den nok kan løbe fra en RS4 !?? Det tror jeg nok at den kan....
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
jeg ved ikke hvad antal heste han er endt med, men hans vægt/hk ration er nok lige under 4 kg per hk...
Men for at klargøre hvad jeg mente så var det hvis han kører 270 og en busa løber op bag ved ham, og han vælger at give den fuld æde med speederen i bund, så løber busaen ikke let fra ham, da de sidste kmt er hårde specielt på en mc.. det sagt jeg tror da godt en busa kan løbe fra ham i acceleration... men det vil ikke være et twist i gassen og så er han en prik i spejlet... men igen.. jeg kan ikke udtale mig så meget om det, da jeg ikke har løbet en super tourer helt ud...
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
En RS4 årgang 2005-> vejer 1710kg og har 420hk. Det giver et vægtkraftforhold på 4,07 kg/hk. Til sammenligning så vejer en Hayabusa 215 kg og har 175 hk. Det giver et vægtkraftforhold på 1,23 kg/hk. Alene det gør at Hayabusaen har en meget kraftig acc. ift selv så potent en bil som en Audi RS4. En RS4 går fra 0-200 på 17,5 s, en Hayabusa gør det på 8.0 s.
aug 2005
Følger: 69 Følgere: 55 MC-er: 4 Emner: 177 Svar: 1.699
Og ang. at ligge længe deroppe og rodde omkring de 300, så tro mig det er sygt hårdt i kroppen ,og meget anstrengene, for der skal sgu holdes fast og reageres lyn hurtigt.... og det går for alvor HURTIGT på 2 hjul,....
MVH
kenneth
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 19 Svar: 594
Og hvis den har det er jeg ikke et sekund i tvivel om at den tager en mc på toppen! men også kun på toppen!
En motorcykels største problem er vindmodstand!!
Selvfølgelig acelere en motorcykel fra en bil grundet vægtkraftforholdet!
Men byg en bil med samme forhold som førnævnte busa! Så har motorcyklen ikke en chance i nogle af deciplinerne!
apr 2004
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 448
(link fjernet)
har jeg jordet en BMW K1200 what ever (den gule med checked flag på underkåben) fra 70 - 200 km/t. 3. og 4. gear i Saleen'en. Og han blev sat rimelig eftertrykligt.
Denne her:
http://affordablesupercars.dk/2003%20Cobra.htm
køre fra min R6'er i alle discipliner. Den er også ca. 10,5 på en 1/4 mile @ 230 km/t - Det er altså 230 på 402 meter!!!!!. Her tror jeg simpelthen ikke, at selv en RS4 kan følge med - men har ikke prøvet.
Begge er gadebiler på nr. plader. Men min R6'er køre fra dem begge når vejen snorer sig godt. Her er Saleen'en bedre end Crobra'en. Sidstnævnte er simpelthen for kraftig.
CB
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
Den holder ikke længere,,, Det citat er fra 98/99 med de på den tids eksisterende dæk fra dengang. Og tankindholdet er ikke 17, men 22 liter.
Hvis man samligner det gamle Metzler Z3 dæk som i sin tid var et af højfartsdækkene (hvis ikke det første), og så med et Pilot Power, så vl jeg vove at påstå at der er ca. DOBBELT så mange km i det ved hård kørsel.
Men som Kenneth skriver "at ligge længe deroppe og rodde omkring de 300, så tro mig det er sygt hårdt i kroppen " Så er det nok det der bliver faktoren for hvor længe man kan holde det ud. Medmindre man er en meget lille Pedrosa som kan krybe helt i læ bag kåben og ikke blive revet i.
Jeg har fortalt til visse personer om min blæreoplevelse i år , om den nye Ferrari F430 som jeg tog i mellem-acc ude på motorvejen (A1 frankrig) og der startede jeg bag ham. Og jeg er sikker på at jeg ikke kan følge med den på toppen,, Men det tager lang tid for sådan en bil at komme derop, så der ha motorcykler en stor chance ved hver gang at der skal passeres andre bilser osv, For hvor længe kan man ligge med topfart i tyskland/frankrig uden at møde andre traffikanter ??
Konklusion: Så selvom Tore's kammerats far har en audi rs4 med top på 310, så får han seriøst svært ved at køre fra en hurtig mc
apr 2004
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 448
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.642
Jeg lå på min helt standard Gixxer 750´er med 135hk bag en Audi RS6 og ville gerne forbi. Ved omkring 140 km/t trækker han ind, og jeg ligger mig ved siden af ham, og lukker så op.. Det samme gør han, jeg kørte i 4 gear, og gearede <i>ikke</i> ned.
Jeg trækker klart fra ham, men jeg var da overrasket over hvor godt han trods alt hang på, det er den bil jeg har mødt der hang bedst på, helt sikkert.
Jeg skulle fra længere fremme, så den kom ikke over 260-265 km/t på mit speedometer, men der var jeg stadig den der trak fra, han kunne <b>ikke</b> hænge på... Og min er altså langt fra en Busa.
feb 2004
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 201
De fleste MC'er med 600 ccm og opefter accelrerer under 4 sec. fra 0-100. Det kræver selvfælgelig noget teknik af MC'isten at køre den optimalt, meeenn.. Mange MC'er går over 100 km/h bare i første, så mon ikke man kan få den under de 4 sek. selv om man er amatør (hvis det er en racer).
Mig bekendt er der ikke mange biler der accelrerer under 4 sek. Når det så er sagt, er det lettere at skifte op gennem gearene efter 1. gear. Jeg vil næsten vove at påstå at eksempelvis en busa, bird, zx10/12 osv. Er oppe på de 300 langt hurtigere end RS''eren. Hvilket jo gør at bilen skal køre væsentligt hurtigere end 300, for overhovedet at indhente MC'en. Min pointe er at, ser man teknisk på det, så tror jeg MC'en vinder. Tester man det i real life, er det vel et spørgsmål om køreteknik og erfaring.
Det er mere krævende for MC'isten i det lange løb.
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
Mener at enten topgear eller fithgear havde sådan en test, med en Porsche med en top på 320 (iflg pgr.) og en honda cbr rr 1000
Der var profesionelle kørere til begge køretøjer, og strækningen var på 1 km eller mere. Afsted det gik og hondaen var bare væk, Den strøg over mål linien med topfart og det nåede porschen aldrig..
Så det ville kræve en meget lang uafbrudt strækning for selv en hurtigere bil, at indhente en hurtig mc
feb 2004
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 201
Lige min pointe. Har faktisk set den test du omtaler.
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 734
Jeg tror de MC'er han har mødt har trukket sig selv fordi de ikke gad højere.. bare fordi man har en hurtig mc er det ikke sikkert man har lyst til at køre 300 km/t
og med hensyn til acceleration, der kan den RS godt pakke sammen..
Vi har vel allesammen set filmen med en dodge viper tunet til over 800 HK som kører omkring lige op mod en busa i standard (busaen trækker vist lidt fra),
tvivler på hans RS har bare tæt på den samme kraft som en tunet Dodge viper
jul 2005
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 28 Svar: 734
jeg tror ikke den RS kører en dag over 290 på de virkelig veje..
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 3 Svar: 96
Så også det indslag i topgear. Det var en lidt ældre bane racer ( med en topfart omkring 300 ) mod en cbr600, hvor føren af cbr'er var en lyshåret kvinde/pige, efter kun 1000 meter var Porschen over 4 sekunder bagved Hondaen, og vejgrebet var ikke det bedste idet det småregnede.
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
Jeg huskede det som en 1000 ccm.
har ledt efter filmen, men kan ikke lige hitte den, ;-(
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
the RS4 is rather zippy: 0-62 mph takes just 4.8 seconds, 0-125 takes 16.6 seconds, and top speed has to be capped at 155 mph.
0-100 4,8
0-200 16,6
top 250 pga begrænsning
apr 2004
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 448
Med mindre Audi bevist har programeret fejlvisningen højre ved høje hastigheder vil fejlvisningen være linær hele vejen igennem - altså lige mange % af den rigtige hastighed. Det eneste der kan ændre på det faktum er hvis baghjulet laver spin (og føleren - opto coupleren - sider på gearkassens udgående akse eller baghjulet selvfølgeligl).
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
Selvfølgelig laver biler /bikes hjulspin ved topfart, bla pga vindmodstand og rulle modstand..
Jeg ved ikke hvor meget en RS4 laver ved topfart,, men jeg har læst en test med en busa der ved topfart laver 6% hjulspin,, det er også derfor at det koster dæk jo hurtigere du køre
apr 2004
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 448
apr 2004
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 448
dec 2003
Følger: 19 Følgere: 35 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 838
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 252
jul 2005
Følger: 37 Følgere: 38 MC-er: 4 Emner: 49 Svar: 388
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 435
http://www.youtube.com/watch?v=UXY5hWOtgOI
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.198
Jeg tror simpelthen det er for anstrengendefor dem. Dertil kommer rækkeevnen på en tank petroleum.
Som langturstransport er en kvik bil, med lavr støjniveau efter min mening en hel del hurtigere, end selv den hurtigste MC - om ikke andet så på grund af tankningen. Kører jeg 180, tilbagelægger jeg 15 km på den 5 min, det mindst tager at tanke en cykel!
okt 2004
Følger: 53 Følgere: 52 MC-er: 3 Emner: 54 Svar: 941
Men hvad angår hastigheder i bænk, så kan de ikke bruges til ret meget. Der er 30'er knallerter hehjemme der går 200 i bænk. (Ok fair nok, den nævnte knallert er også GPS'et til over 140. Men igen. Bænk dur ikke til hastighedsmålinger.
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
http://www.youtube.com/watch?v=92HaPipzO8c
Eller HONDA for den sags skyld...
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
desværre men den kører altså også ret stærkt..
http://www.youtube.com/watch?v=L_RgzAP5alM
apr 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 1.064
skrev nogle af jer at en bil/mc laver hjulspin ved topfart?
Vil da mene det ikke kan passe, medmindre man har sindssygt mange heste.. for hvis et hjul slipper, så vil det da spinne vildt da de færreste f.eks biler har diff på..
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
jul 2006
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 39 Svar: 435
Men når man kommer over den hastighed har bilen meget mindre luftmodstand i forhold til effekten...
Se hvor mange superbiler der væsentligt langsomere fra 0-100 men kører væsentligt hurtigere på toppen.
En bil med almindelige dæk kan ikke overføre kræfterne til asfalten effektivt nok ved lave hastigheder...
Vi kommer aldrig til at kunne følge med bilerne (rigtige sportsvogne), men vi kan tage dem i acceleration op til en vis hastighed.
Desuden har vi ikke brugt så mange penge og vi har det garanteret sjovere!
jun 2006
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 33 Svar: 166
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
jun 2006
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 33 Svar: 166
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
jun 2006
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 1 Emner: 33 Svar: 166
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=150
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
apr 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 307
Suk, ved der er nogen der vil rette mig og kritisere det jeg skriver..
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 19 Svar: 594
Manden skriver at den 310 ægte km/t på toppen! Lad og antage det er korrekt da det ikke er urealistisk! Så vil jeg godt se den mc der køre 311 km/t
Der er ingen tvivel om at en motorcykel er hurtigere lige ud fra o-? Det behøvet man ikke at have haft fysik på særlig høj niveau for at regne ud!
Men så snart vejen ikke er lige mere så har mc'en problemer igen! Mener at GR køre nurburgringen på 9.xx minutter og tøsen køre den 10.02 i en ford transit!
Forskellen er bare.. at det koster en brøkdel at få noget der rykker!!
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
jul 2005
Følger: 37 Følgere: 38 MC-er: 4 Emner: 49 Svar: 388
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
1) jeg har aldrig snakket om acceleration fra 0 af.. jeg kører selv mc og ved hvad de kan.. jeg mener accelerationen fra f.eks 270 til top..
2) audis s serier har alle en misvisning på 1,5 procent på speedometeret.
3) Audien er en 2001er med dunlup experimental highspeed dæk, som han og nogle få andre rs4 ejere tester... præcists hvad han har fået lavet i motoren ved jeg ikke...
Bilen løber over 300 ægte kmt (hvis man bare fjerner blokeringen så løber bilen til 285).
Men mit originale spørgsmål var jo om busaen og sådanne cykler kunne holde til at kører over længere tid i de hastigheder, og som flere af jer beskriver, så kan de, ergo må det være føreren der vælger ikke at følge med.. tror heller ikke det er sjovt at ligge i slipstrømmen fra bilen...
Og så.. om det er en bil eller motorcykel der er hurtigst på en given strækning, kommer meget an på hvordan svingene er lagt, samt hvem der fører køretøjerne.. Jeg tror ikke der er mange mcister hvis overhoved nogen der kan følge med schummi i en enzo... (man må vel efterhånden sige at han har prøvet det dersens heste biler en del gange)
Omvendt så jeg en Gallardo mod en 999 på en bane for 5th gear, og der var 999eren 0,4 sekunderhurtigere.. men der var det en af 5th gear værterne der kørte lamboen og det var en prof. road racer der kørte ducen.. havde det nu været the stig mod den samme.. ville det nok havde set anderledes ud.
mar 2006
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 311
og lige for at slutte endnu et sted derude hvor det ikke var meningen at det skulle ende så vil jeg sige at selv om The Stig er en endnu ukendt racerkærer så er den omtalte vært for 5th Gear en klasse racerkører nemlig Tiff Needell og hans præstation i Gallardoen kan næppe gøres meget bedre af andre heller ikke The Stig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tiff_Needell
dec 2003
Følger: 26 Følgere: 19 MC-er: 1 Emner: 221 Svar: 2.307
Gr nupper banen på 8,24
maj 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 61 Svar: 307
prøv at chekke disse klip:
R4 mod en Suzuki af en slags http://www.youtube.com/watch?v=gulQRG6N2-E
Lambo vs. DUC
http://www.youtube.com/watch?v=DaiMfyP-N5A
Eller hvad med en Trans Am TURBO mod en Thundercat
http://www.youtube.com/watch?v=gRsm6wkATS8
Her er det så en helt fantastisk Blade der får røv af en Supra Turbo (Hvis bare Bladen også havde turbo så...)
http://www.youtube.com/watch?v=d_YBQf2tyPo
Så er der et af de ældre klip men...
Racecar vs. Motorcycle vs. Bowerboat
http://www.youtube.com/watch?v=2mUBCNg3xO8
R1 vs. Carrera
http://www.youtube.com/watch?v=KnuqiHuLDkQ
Den med den blondinen og porchen kunne jeg desværre ikke finde! God fornøjelse
Hvor lang tid i top fart?