{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.481 visninger | Oprettet:

Christian S
Christian S
Tilmeldt:
20. dec 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

A2 kørekort entusiaster????? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer!

Jeg håber i kan hjælpe.....

Jeg er vil snarest begynde på A2 kørekortet, men inden jeg starter skal jeg lige være sikker på at jeg kan købe noget som interesserer mig!

Jeg har kigget på denne Suzuki Gsxr f.eks.
http://www.123mc.dk/brugt/mc/suzuki/gsxr-600/til-salg/124920

Jeg synes den er møgfed og det ville nok være noget ala det jeg ville købe, men spørgsmålet er. Må jeg egentlig køre på denne?
Den vil skulle have en drosling i hestekræfterne, men en kørelærer har skrevet til mig at dét med at den maks må være født med 96 Hk er lige meget? Og en anden kørelærer har skrevet at regelen stadig gælder.
Er det rigtigt?? For så kan man vel lige så godt købe en større fætter og så pille droslingen af efter den sidste prøve?

Jeg håber i kan hjælpe mig med det hele!
Og glædelig jul!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  A2 kørekort entusiaster?????
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   20. dec 2017 De 96hk gælder stadig. Den skal drosles ned til 48hk, og må max have 0,2kw pr kg - dvs cyklen SKAL mindst veje 175 kilo hvis den rammer 48hk.

    Jeg ville personligt være ligeglad med det, for de fleste politifolk vil aldrig kunne se forskel.

    Og hvis nogen prøver at bilde dig ind at din ansvarsforsikring bortfalder, eller selskabet vil kræve erstatning hvis du kører på en "ulovlig" MC, tager de fejl.

    Det er der læssevis af tråde om.

    Ham kørelæreren som sagde det ikke gjaldt mere, bør sætte sig ind i tingene. Manden er idiot hvis han underviser folk i noget der ikke er korrekt.


  • #2   20. dec 2017 Der er jo ved at blive ændret i kørekortreglerne, men ved ikke om det vil have indflydelse på dette.

    Jeg ville finde noget under de 96 hk.
    Det er fint nok at "de fleste" politifolk ikke vil kunne se det, men bliver du involveret i et uheld vil det kunne have økonomiske konsekvenser du aldrig kommer ud af igen.

    Jeg kender en der var skyld i personskade med en MC han ikke havde kort til, det betaler han stadig af på, og betyder at han aldrig får muligheden for at købe hus osv. Der gik halvandet år, så kørte forsikringsselskabet et civilt søgsmål mod ham.


  • #3   20. dec 2017 Og er du ovre i den stil findes der jo også noget du kan drosle lovligt..
    Denne feks...
    https://www.honda-mc.dk/produktliste/koeretoejer/mc/supersport/cbr650f/60651.aspx

    smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   20. dec 2017 Hvis din kammerat betaler af på en personskade, er det fordi han kørte som en idiot - ikke fordi han ikke havde kørekort til den.



  • #5   20. dec 2017 Du kan købe min, den må du køre på dem A2 :).

  • #6   20. dec 2017 #4 det vil du nok altid blive beskyldt for at have gjort hvis du forvolder personskade med noget du ikke har kørekort til..

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #7   20. dec 2017 Nej. Det at mangle kørekort til en kategori, er ikke nok til at et forsikringsselskab kan kræve regres.



  • #8   20. dec 2017 Fra retsinformation.dk

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.


    Det manglede kørekort sammen med grov hensynsløshed kan altså udløse regres.

    Skulle man ende i den situation, så kan man til gengæld også hurtigt komme op i en millionerstatning.


  • #10   20. dec 2017 Glem alt om cubic, hestekræfter og drosling til at starte med, du skal mere tænke på hvad du vil bruge din MC til, er det pendler, weekend race, lange ferie ture, offroad ?
    For at klare alt det behøves du altså ikke så mange hestekræfter jeg kører selv på en Suzuki Inazuma GW250 F den har kun 25 heste og 248 cubic og jeg har i sommers kørt fra Odense til Zell am see og tilbage igen.
    Så tænk mere på hvad du vil med den og så find den du syntes er fed og passer til dig


  • Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #11   20. dec 2017 Tak for hjælpen allesammen! Det var en øjenåbner!

    Jeg ville egentlig bare bruge den til og fra arbejde (10 kilometer). Har også haft en ninja 300 i øjnene eller 400.
    Udover dén så har jeg set på Honda CBR modellerne også. Det kunne være fedt at finde noget som heller ikke var alt for gammelt. Da jeg ikke selv kan ligge og rode med det hvis der sker noget med den.


  • #12   20. dec 2017 Du bliver nødt til at komme ud og se/prøve modellerne i virkeligheden!

    Jeg sad også helt grøn og kiggede MC, og fik samlet mig en masse forventninger.
    I virkeligheden passede jeg slet ikke fysisk på maskinen, selvom den passede mig på papiret. Så jeg endte med en helt tredje, som jeg ikke tidligere havde kigget på smiley

    HK er fedt på papiret, og lyder vildt på havnen, men når man er ny får man alligevel ikke udnyttet det før der er samlet noget erfaring sammen..
    At gå fra 48hk droslet til 85ish udroslet på min maskine, var nok til at jeg ikke følte mig helt sikker, hvis det skulle gå hurtigt smiley


  • #13   20. dec 2017 Jeg synes helt ærligt at det er lidt trist at vores hjælpeadministrator opfordrer til ulovligheder. Det er den slags der giver os et dårligt ry.
    Hold dig hellere indenfor lovens rammer. Du bliver gammel nok til din drømme motorcykel inden du får set dig om.


  • #14   20. dec 2017 #13: Du burde mere bekymre dig om en kørelærer der ikke kender reglerne...

  • Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #16   20. dec 2017 Jeg kan godt se hvad du mener Jacob. Jeg sidder nemlig lige præcis hver aften og ser både billeder og videoer af diverse modeller. Men jeg har ikke tænkt mig at finde noget ulovligt. Mit problem var bare at det var svært at forstå hvad der var lovligt for mig med A2 kortet.

    Dog synes jeg ikke der er så meget af sådan "butik" hvor man lige kan blive lidt klogere. Har i nogle steder i kan anbefale? Køge mc center måske? Helst på Sjælland! smiley


  • #18   20. dec 2017 16#
    Der findes mange! Jeg selv har erfaring med mymc, aagesen, og Fiskers MC. Alle i kbh området.
    Ellers er der Køge MC, Mogens MC og MC-X i Næstved
    Der er med garanti MANGE flere, men der er lige hvad jeg kunne huske smiley

    Husk at alle mc'er med 48 HK eller mindre ikke nødvendigvis er lovlige på A2. Gsxr250 fx. Selvom folk ofte sælger den som "den perfekte A2 MC". De vejer for lidt så de overstiger de 0.2kw PR HK smiley


  • #19   21. dec 2017 Jeg har selv for et halvt år siden været det samme igennem.
    Med hensyn til drosling kontaktede jeg synshallen, og de sagde, at det eneste de skriver i papirene er hvad den yder efter drosling, og derfor skal en politimand både kende reglen om de 96 hk + vide hvad din mc er født med.

    Noget andet du bør tænke over er forsikring.
    Jeg kunne ikke finde et eneste selskab som ville forsikre en supersport (r-model) til mig så længe jeg er under 25.
    Det var både r6, zx6r, gsxr osv.
    Derfor endte jeg også med en sv650, da det lige var det jeg syntes kom tættest på at ligne en racer uden at være det.
    (og ja, så ved jeg godt at den er født med under 96, den kommentar var mere i forhold til hvad jeg var kommet frem til)

    Håber mine erfaringer kan bruges


  • Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #20   21. dec 2017 R6'eren har jeg også kigget en del på! Dog har jeg også undersøgt Honda cbr650f en del, eftersom en højere oppe foreslog den. Både fordi jeg kan bruge den i noget tid, altså ment på den måde som at jeg kan køre på den 2 år og så pille droslingen af. Det ville også give noget erfaring tænker jeg. Dén og ninja400 har jeg i tankerne.

    Alle indlæg kan bruges!! Har ingen venner som er MC brugere så det er perfekt med sådan et aktivt forum smiley


  • #21   21. dec 2017 Jeg ved ikke om den er foreslået endnu. Men Kawasaki Ninja 650. De laver også en z 900 til a2 kørekort.

  • #22   21. dec 2017 Tag ud og prøv at kigge ig sidde på noget forskelligt der kan drosles, sådan en supersport maskine er ikke fed, kun at køre på arbejde på eller uden erfaring og fuld effekt. Og forsikringen plejer at være helt stukket af. Så ny maskine som muligt har du selv regnet ud, så let som muligt betyder også meget for køreegenskaberne, kubik og evt. Færre cylindre giver mere moment og bredere arbejdsområde som giver dig en bedre køreoplevelse.
    Med den erfaring jeg har er supersport eller superbike det helt forkerte sted at starte, men fed ser den ud.


  • #23   21. dec 2017 Jeg købte netop noget gammelt lort og lærte derigennem at rode med dem smiley Det er en hel hobby for sig selv.
    Jeg stirrede mig også blind på gamle englændere (især en norton ES2). And whattayouknow; idag har jeg to af slagsen smiley
    Hvis jeg stod i situationen igen, ville jeg springe på en moderne lille offroader (kawa versys 300 eller Honda CRF 250), og have en masse sjov smiley


  • #24   21. dec 2017 Uanset hvilken cykel du køber, så er det vigtigt, at du kører lovligt.
    Det kan godt være, at Bent betjent ikke kender reglerne for drosling, og at forsikringen nok skal dække, bare du ikke kører som en "idiot".
    Men de fleste som køber en GSXR eller en R6, skal lige prøve at få knæet i asfalten eller køre på baghjul.... - Og hvis det går galt for dig, og du samtidig klipper en lille knægt på en trehjulet cykel, ja så er der nok tale om "grov hensynsløshed".


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #25   21. dec 2017 Jeg opfordrer ikke til noget - jeg siger bare hvad jeg selv ville gøre hvis jeg stod i den situation.

    Nej i skal stoppe med at konkludere noget omkring "grov hensynsløshed" når i ikke aner noget om det. Definitionen betyder kort og godt at man gør noget med vilje - dvs hvis man skal klippe en lille dreng, skal man altså op på fortovet med sin MC, og det skal også kunne bevises i retten.

    Folk der "kender en som" - de kender oftest ikke alle detaljerne omkring sagen, så før vi ser nogle retsdokumenter på det der bliver påstået med at betale af på gælden resten af livet osv osv, så tror jeg ikke en dyt på det - og det vil jeg heller ikke foreslå andre at gøre.
    Man kan ikke tilsidesætte reglerne på området, og netop en ansvarsforsikring er jo en lovpligtig forsikring, så reglerne er soleklare omkring hvad der skal til for at kræve erstatning fra forsikringstageren, uanset om det er civilt søgsmål eller hvad det ellers er.

    Kasko erstatning/regres er en HELT anden ting, og den taber man meget hurtigt i retten, alene på om man har kørekort til den pågældende kategori.

    Men det er jo ikke det vi snakker om her.

    Som flere siger, skal du gøre op med dig selv hvilken MC du skal have, og der er sgu så mange at vælge mellem at det ville være mærkeligt hvis du ikke kunne finde en der både passede din stil, pengepung og dit kørekort. smiley


  • #26   22. dec 2017 #25

    Nej, nej, nej og atter nej! - grov uagtsomhed er ikke det samme som "med vilje"!
    At gøre noget med vilje, er det der kaldes for "fortsæt".


  • #28   23. dec 2017 Altså, nu er jeg ikke selv den store fortaler for den med at starte på en 250'er, men vil nok mene, at du på ingen måde, overhovedet, kommer i nærheden af hvad den gixxer kan inden du bliver 24 - slet ikke med de fartgrænser og lige veje vi har i DK. Desuden ville jeg bare ryste på hovedet hvis en af mine bekendte sagde, at de ville købe en 125HK race-replica til brug 10 km mellem arbejde og hjem.

    At den er fed er jo godt, og så kan du prale med 125 heste til vennerne, men vil bestemt anbefale dig at skære lidt ned på forventningerne og finde en mere "gade-og-begynder-venlig" cykel. Der er nogle - KTM 390, R3, CBR250R, MT-03/07, XSR700, Ducati Monster620, Ninja 650, ER-6, Ninja 400 osv.

    Havde mere sjov på min gamle 1980 XT250 (fræste afsted hvor jeg ville, inklusiv en tur gennem 10 lange i EU på en måned) end jeg nogle sinde kunne have haft på en fin R1'er (det inkludere at prale til venner og vise sig frem i byen).

    For slet ikke at snakke om forsikring. Det får du problemer med på en GSXR. Og ja, så er sandsynligheden for at du crasher meget højere... og med langt højere fart.

    Håber ikke du tager det her alt for negativt, tænker det mere som et godt råd smiley


  • Christian S
    Christian S Tilmeldt:
    dec 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #30   25. dec 2017 Jeg læser alt hvad du skriver og forstår skam fuldt ud! Det er jo mere ment som en hobby end som praktisk transportmiddel. En blanding ville selvfølgelig være en fordel, så derfor har jeg tænkt på ninja 650 som du også nævner. Dén samt honda cbr 500 eller 650f er de 3 jeg går mest med i tankerne.

  • #31   25. dec 2017 Lad være med at købe en eller anden dyr og ny cykel som din første. Du kommer helt sikkert til at lave fejl og/eller tabe den og måske crashe den.

Kommentér på:
A2 kørekort entusiaster?????

Annonce