1.129 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

BØRN PÅ MC UNDERSKRIFTINDSAMLING BØRN PÅ MC UNDERSKRIFTINDSAMLING

Se linket og skriv under hvis i syntes.
Personligt syntes jeg det med de 5 år er ok og brug af hjelm .
Men hvor kommer den diskriminerende regel med 135 cm fra.? Er den taget direkte fra den ny lov om brug af sikkerhedsudstyr til børn i bil.? Det er jo sjovt nok også lige 135cm... Men sådan noget er der jo ikke på en mc....

http://nymclov.underskrifter.dk/index.php

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  BØRN PÅ MC UNDERSKRIFTINDSAMLING
  • #1   11. jul 2007 done

• #2   11. jul 2007 Børn hører ikke til på Mc, så jeg synes den nye regl er ganske glimrende.

• #3   11. jul 2007 underskriftindsamling via nettet er spild af tid, retsmæssig set fuldstændig ligegyldig

• #4   11. jul 2007 vil gerne underskrive.. tror desværre sådan noget internet halløj.. ikk kan bruges til noget

• #5   11. jul 2007 Jesper dog!! - hvorfor skulle børn da ikke kunne høre hjemme på en mc?? - så skulle man da heller ikke køre med dem på cyklen, eller i trailer...der kan man jo ligeså godt bli´klappet ned;-/..........Os der kører med vores børn,holder jo af dem....så kører da ...kan jo kun snakke for mig selv....forsvarligt!!!!!
    Rikke......

• #6   11. jul 2007 Nej men på en eller anden måde må man jo gøre opmærksom på sin utilfredshed med lovgivende magt , når de laver sådanne noget "fusk" ..
    Sjovt nok i denne sag er der vist ikke nogle berørte organisationer der er blevet hørt først...? Det er da underligt...
    Jesper J (Lemvig) Vent til du måske selv får barn engang , måske har du brug for at køre poden i skole på mc eller lignede, men må ikke mere ..
    Hvad med arrangementet børnebakke tur osv som er blevet afholdt med suces år efter år , slut nu...osv osv....

• #7   11. jul 2007 Peter - HAR skrevet under...om det virker..,hmm, tror det ikke...men så har vi da gjort NOGET:-)

• #8   11. jul 2007 hvad med en dværg de bliver max 145 så dem der mindre må ikke være med på mc
    har skrevet under for længe siden

• #9   11. jul 2007 Jeg mener ikke at børn hører til på mc. Hvis man, mod forventning, skulle styrte, ville man så kunne tilgive sig selv at ens barn bliver skamferet, brækker lemmer eller det bliver slået i hjel?? Børnenes "frie valg", om at køre med er jo retorisk. De gør jo gerne som mor og far. "Når man er sammen med sine forældre er man i tryghed og intet kan ske en".
    Jeg synes at loven er i orden.

• #10   11. jul 2007 Peter: De 135 cm er faktisk begrundet. Læs selv her:
    "Færdselsstyrelsen har oplyst, at bredden af passagersædet på tohjulede motorcykler varierer mellem 20 og 40 cm, og at afstanden fra et ubelastet passagersæde til fodhvilerne varierer mellem 33 og 60 cm.

Det er Sundhedsstyrelsens vurdering, at hvis et barn skal kunne sidde ordentligt fast på et passagersæde, der er 20 cm bredt og hvor afstanden til fodhvilerne er 33 cm, bør barnet have en samlet benlængde på mindst 66 cm, hvilket betyder, at barnet skal have en legemshøjde på ca. 135 cm.

For en motorcykel med et passagersæde, der er 40 cm bredt, og hvor der er 60 cm ned til fodhvilerne, vurderer Sundhedsstyrelsen, at det vil kræve en samlet benlængde på 80 cm, for at barnet/passageren kan sidde ordentlig fast. Dette svarer til en legemshøjde på ca. 160 cm."
    Kilde: (link fjernet)
    Nr. 2 - næsten halvvejs nede på siden.

Det eneste der ikke er begrundet, er hvorfor lovforslaget skal indføres. Der er to organisationer der har bakket op om det, og det er Børnerådet og Danmarks Transportforskning. DMC strider imod. Deres begrundelser kan læses her:
    (link fjernet)
    Under 2. Høringssvarene

Håber det kan kaste lidt lys over sagen smiley

Hygge

• #11   11. jul 2007 børn og mc. NEJ. af følgende grunde, barnet sidder ubeskyttet, ingen sele, døre eller andet til at afværge evt. slag. En mc er mindre synlig i trafikken, og billister har en tendens til at overse os. barnet ved sjældent hvordan det skal reagere ved et styrt. Barnet er sjældent opmærksom på hvordan det skal sidde på mc'en ved en undvige manøvre, som bekendt kan det være fatalt hvis passageren stritter den modsatte vej af føreren. Jeg ser tit forældre med børn helt ned til 3 år som passagerer, er der helt seriøst nogle forældre der kan fortælle mig at de syns det er helt i orden?

• #12   11. jul 2007 desuden virker underskrifter via internet ikke, for mange falske underskrifter som ikke giver noget reelt billede af hvordan stemningen er blandt folket.

• #13   11. jul 2007 hmm, dette emne har godtnok været oppe før...men blir sgu så "pissed"...at jeg er NØDT til at svare - har da også set børn på mc,der knapt kunne nå fodhvilerne...der må forældrene sgu da lige tænke sig om...MEN
    Er lidt nysgerrig?? - jer der udtaler sig om at børn IKKE hører hjemme på en mc - skulle tilfældigvis IKKE selv ha´børn???? - heller ikke selv børn af forældre, hvor I har siddet bagpå????....for tro mig...man har en MASSE forestillinger om hvad man kan, og ikke kan...FØR man selv får dem...meeeeen, den holder sgu ikk ret tit:-)
    Guderne må da vide..at der jeg fik flest knubs som barn...var da til hest og andet sport...så tænk nu lige liiidt længere frem , I unge mænd...når lille Jens står ved siden af jeres cykel, og gerne vil med Far(ja, det er jer;-))...tror I så I husker den her lovgivning,..og ikke mindst...jeres holdning!!!;-);-);-)

• #14   11. jul 2007 Jeg er sg lidt træt af alle Jer forældre. I mange henseender er I sindssygt pylrede over for jeres poder. De må ikke være i røgfyldte rum, de må ikke lege på legepladser uden sikkerhedsanordninger af alle slags, de må ikke få andet end økologisk mad, de må ikke få for meget sukker, de skal have en mobiltelefon for at I altid ved hvor de er henne og deres tøj SKAL vaskes i uparfumeret vaskemiddel. Men de må gerne sidde bagpå en, iflg. statistikkerne, mere end blot potentiel dræbermaskine?? Hykleri, siger jeg. Og man kan aldrig få lov at kommentere/kritisere jeres forældre-rolle uden at få smidt i hovedet: "Vent til du selv får børn, med at udtale dig!
    Får sg kvalme nogle gange, mand!

• #15   11. jul 2007 Jabbekot dog.

Nu husker du en spand når du brækker dig ikke?
    Nej jeg kan se at det var her på siden at det skete.

Det er helt sikkert at der er mange overpylrede, ikke konsekvente, dårlige forældre.
    Men vi er også mange fornuftige og almen ansvarlige forældre.
    Og nogle af os mener at vi gerne vil give vores børn den oplevelse det er at komme med på træf, (i mit tilfælde, som jeg selv har været fra spæd) og køre små ture hen til ishuset eller i skoven og lignene.
    Stattestikken viser tydeligt at det er mere sikkert at være barn på en MC end at køre i bus.

Så hvad er det lige du ikke er enig i?
    Og hvem i din omgangskreds er det du ikke kan lide?

• #16   11. jul 2007 rolig nu, Jabbe....var nu skrevet med et smil på læben........
    Tror jeg blir hyyylet ud af MCG hvis jeg prøver på at kalde min mc ...for en dræbermaskine:-)
    sýns bare du tar det lidt for alvorligt....jeg kender..og kendte(fred være med dem) flere...incl mig selv, som har været indvolveret i alvorligt uheld på mc...men hverken kender, eller kender nogle som kender nogle...hvor børn har været indblandet??...HELDIGVIS DA!!! - så mangler egentlig også bare et "bevis"??...Vi behøver jo ikke være enige, blir vi nok heller aldrig...
    Rikke
    ps. Må være en røvelendig Mor...med de restriktioner du mener forældre har -IKKE her;-/

• #17   11. jul 2007 Danmarks statestik.
    Der kan du bare søge dig frem Rikke.
    I alderen 0-15 år har der været 3 dødsfald med MC i samme ulykke. (der står ikke om de var passagere på mcén, eller blev kørt ned af den)

Det er 2 i 96 og 1 i 97 så vidt jeg husker, og så har der ikke været nogen siden op til 2005 hvor de har tal til.

• #18   11. jul 2007 Ja sikke snakken går..............
    Jeg har osse underskrevet.
    Min datter er lige 5 cm for kort ! hun er 8½.
    Kan ikke se hvorfor hun ikke må køre med. Jeg kører så forsiktigt når hun er bag på. selfølgelig ka det alligevel gå galt, ja........ Men det ka det sq mange steder........
    Til alle derude. der findes sq for mange der er overforsiktige. til sidst tør vi ikke at spise mere, det ku jo være forgiftet............. Hvornår må vi ha det godt........ Jeg mener, alt udstyr de ka få, og så kører fornuftigt.

• #20   11. jul 2007 Tak, Flemming....må prøve at lure...men føj, stadig 3 for mange:-/............men som du selv skriver...ikke sikkert de sad bagpå...

• #21   11. jul 2007 Rikke.

Det er 9 og 10 år siden.

Dessuden, hvis du ser andre stattestikker så er 3 meget lidt.
    Alene at trække vejret er farliere for børnene, der er flere børn der dør af kræft end af at køre med på MC.

• #22   11. jul 2007 Jeps, Flemming...er helt enig....altid ærgerligt med dødsfald...og især da når der er børn indblandet....men kan da kun gi´dig ret...........Der findes 1000 andre ting,...der er MEGET farligere for vores unger...end en hyggelig tur til ishuset...som Mor og Søn her ..ikke ret gerne vil undvære:-)

• #23   11. jul 2007 At sammenligne det at sidde bag på en almindelig trædecykel og så at sidde bag på en MC er helt uhørt. Nuvel, man har vel omtrent den samme synlighed i trafikken, men man befinder sig dels på en cykelsti i langt de fleste tilfælde, og dels med lang lavere fart.
    Man risikerer heller ikke at lande neden under 200 kg MC, ved et styrt (med mindre det er modpartens køretøj)

Alene den grund at min MC vejer i omegnen af 200kg, og jeg ved hvor nemt man kan "miste" balancen, ved bare stilstand, er nok til at jeg aldrig vil plante min lille pode bag på. Tanken om at han skulle lande med et ben eller det der er værre, inden under maskinen ved et uheld giver mig ærligtalt myrekryb...

Jeg synes loven er helt OK.

• #24   11. jul 2007 Michael H....Ja tråden er vel kørt lidt af sporet ,men hvad ,det er jeg vandt til her på MCG , så det går nu nok..he.he
    Buggi..: Det lyder da ærlig talt også lidt farligt hvis du så nemt kan miste ballancen på den Suzuki, du er vel ikke fuld når du kører .?? He.He.....

• #25   11. jul 2007 Peter S, nej, ikke til daglig, kun når jeg er sammen med min knejt... smiley

Men seriøst, jeg tror ikke jeg kender én eneste der ikke, hånden på hjertet, på et eller andet tidspunkt, enten <i>har</i> tabt cyklen, eller været <i>meget</i> tæt ved, mens de holdt stille med den...

• #26   11. jul 2007 Jeg mener at vi snart lever i et overbeskyttende land.. Vores børn bliver pakket ind i små bobler, og må snart ingen ting.. Der er ikke noget at sige til at mange mennesker idag ikke kan stikke et søm i en lort uden at ødelægge det hele.. Og brækken en arm imens.. Lad dog folk præge deres børn i den retning de ønsker og lad dem beslutte hvad der er farligt for deres børn.. Det er også farligt at klatre i træet.. Men for helvede hvor var det sjovt da jeg var barn.. Det er farligt at stå på skøjter... Og også det var sjovt.. Det ender med at vores samfund bliver bygget op på små angstbidere der ikke selv tør at gå over vejen eller ikke kan tørre sig selv bagi.. Hvor står vi så henne....?? Min mening kan støde mange mennesker, og det kan jeg godt forstå.. De vil kun beskytte de små.. Men jeg mener nu at man gør dem en bjørnetjeneste.. Jeg ville ikke være somjeg er idag, hvis jeg blev hæmmet af en unødvendig lov i hele min opvoksning..

• #27   11. jul 2007 Det er også farligt at spise gule Lego-klodser....... Man bliver syg af det. Men altså kun hvis man spiser min. 2 tons om dagen..... c",)

Er i øvrigt enig med Pernille......

Tulle.... der nok skal op til en ny mor-eksamen... pga mc kørsel med 12 årig datter bagpå.....

• #28   12. jul 2007 - Buggi -

Statistisk er det MEGET mere farligt som barn at side bag på forældrene på en cykle.

Pernille.

Godt sagt.

• #29   12. jul 2007 Flemming www.fj-hobby.dk > Jeg vil meget gerne se de tal du bygger den statestik på!

Statestik er taknemmelig, de afhænger i høj grad af hvordan man læser talne, og ikke mindst hvilke tal man benytter.

Der er fx uendeligt mange flere der kører med deres børn bag på en trædecykel, end der er, der kører med børn bag på MC, så bare alene af den grund vil der være basis for at flere kommer til skade ved at sidde bag på en pedalcykel.

• #30   12. jul 2007 Hvis der har været 0 drabte børn i alderen 0-15 år og med MC indblandet, siden 97, så er stort set alt hvad der er nogen der er døde af, statistisk mere farligt.

• #31   12. jul 2007 Nu har de rettet alderen til 0-17 så kom der en med i 2006, men det viser så bare at det er en uden for den aktuelle målgruppe.

Men i kan slå jer løs her: http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1280

Her er en søgning jeg lige lavede:
    Tilskadekomne og dræbte i færdselsuheld efter alder, indblandede
    transportmidler, personskade og tid
    1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
    0-17 år
    Motorcykel
    Dræbte 2 2 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1

• #32   12. jul 2007 Tilskadekomne og dræbte i færdselsuheld efter alder, køn,
    transportmiddel, uheldsart, personskade, skadens type og tid
    2001 2002 2003 2004 2005 2006
    <b>0-6 år</b>
    I alt
    <b>Motorcykel</b>
    Alle uheld
    <b>Personskade i alt</b>
    Kraniebrud, piskesmæld, hjernerystelse 0 0 0 0 0 0
    Læsion af brystkasse, underliv 0 0 0 0 0 0
    Læsion af rygsøjle, bækken 0 0 0 0 0 0
    Læsion i skulder, arm, hånd 0 0 0 0 0 0
    Læsion i hofte, ben, fod 0 0 0 0 0 0
    Læsion i flere kropsområder 0 0 0 0 0 0
    Forbrænding 0 0 0 0 0 0
    Alene lettere skade 0 0 1 0 1 0
    <b>Dræbte</b>
    Forbrænding 0 0 0 0 0 0
    Alene lettere skade 0 0 0 0 0 0
    <b>Alvorligt tilskadekomne</b>
    Forbrænding 0 0 0 0 0 0
    Alene lettere skade 0 0 0 0 0 0
    <b>Lettere tilskadekomne</b>
    Forbrænding 0 0 0 0 0 0
    Alene lettere skade 0 0 1 0 1 0

• #33   12. jul 2007 2 forstuninger på 6 år. !!

Nøje der er stor chance for at det går galt.!!!!!
    Dem der ikke har styr på deres cykle, de lader være med at tage børnene med. Og dem der har børnene med køre ekstra forsigtigt.

Og så er der ingen grund til at lovgive, det er bare fordi en eller anden synes at det kunne man godt for det er der sikkert mange der vil stemme for.
    Det lydder jo i første omgang som en god idé, bare uden grundlag.

• #34   12. jul 2007 Prøv at vend blikket mod Sydeuropa hvor transport på MC er langt mere udbredt end i DK, se også hvor mange der har deres børn med på MC, der nede. Kik så på hvad statistikken i disse lande siger omkring uheld på MC, med børn involveret. (<i>jeg kender ikke statistikken dernede, men det kræver ikke den store fantasi at gætte sig frem til at den nok ikke er super god</i>)

Sammenhold så den info med det faktum at der i disse år kommer flere og flere motorcykler på de danske veje, navnlig de billige kina cykler ser vi flere og flere af. Netop adgangen til billig to-hjulet transport gør det attraktivt for flere og flere, der blot ønsker et billigt transportmiddel, at købe en MC, fremfor en "hobby", som dét at køre MC, ellers for de fleste står for.

Netop dét at der kommer flere og flere "transportmiddel-motorcykler", frem for "hobby-motorcykler" på gaden, betyder også at vi efter min bedste overbevisning kommer til at se "tilstande" der vil snerpe i retning af dem vi ser i Sydeuropa.

Jeg synes at den nye lov er fint i tråd med de tendenser vi ser på markedet og traffikalt inden for motorcykelisme.

Der vil altid være nogen det "går ud over", eller rettere, som føler det er uretfærdigt. Men prøv at gå 10-15 år tilbage, og se så hvor mange der brugte børnesæder til poderne, når de skulle ud og køre bil. I dag er det nærmest utænkeligt for de fleste ikke at bruge et (dernæst er det også ulovligt), men bilerne er jo mere sikre i dag, og der bliver færre og færre dræbt...... Hvorfor mon!?! smiley

• #35   12. jul 2007 - Buggi -

Du er uden for normal fornuftig rækkevide, (lige som dem der foreslog og vedtog lovforeslaget)

Der er en helt anden trafik mentalitet nede syd på, eks. har stort set alle biler buler der nede. Dessuden så har du ingen stattestik til at underbygge dit gæt om at der dør børn på MC der nede.
    Så det er egentligt irellevant at snakke om.
    Hvis loven ikke bliver ændret må vi jo tage ungerne med til grænsen i bil og køre på ferie i udlandet med dem.

Hverken forældre eller børn er så ikke rutineret, for alle de små prøve ture der starter med de første 100meter op og ned af vejen og siden udvidet til 1 km. og så 3 km. og så alle de 5-10 km. ture i løbet af sommeren de er ikke længere mulige.

• #36   12. jul 2007 Og ikke flere indlæg fra min side her, så du kan jo få lov at afslutte som du vil.

• #37   12. jul 2007
    Flemming www.fj-hobby.dk > At vi ikke deler samme holdning, gør ikke nødvendigvis dig til den der definerer fornuften, så spar mig venligst for din nedladende tone.

Hvis ikke du kan danne dig en forestilling om det billede jeg forsøger at tegne i forrige indlæg, kan jeg desværre ikke gøre så meget mere. Min pointe er i alt sin simpelthed, at der muligvis ikke tidligere har været bevæggrund for at lave lov omkring børn på MC, men at tiderne skifter, og dermed også loven, hvilket jeg finder ganske betryggende.

• #38   12. jul 2007 Citat:

For en motorcykel med et passagersæde, der er 40 cm bredt, og hvor der er 60 cm ned til fodhvilerne, vurderer Sundhedsstyrelsen, at det vil kræve en samlet benlængde på 80 cm, for at barnet/passageren kan sidde ordentlig fast. Dette svarer til en legemshøjde på ca. 160 cm."

Hvad i alverden er det for en motorcykel??? Her kan jeg jo dårligt nok få lov at sidde bagpå?

• #39   13. jul 2007 He he... Pia jeg må slet ikke sidde bagpå sådan én. Er under 160 cm....

• #40   13. jul 2007 Bagsæder op til 40cm?? Hvad pokker er det for en sofa cykel man finder sådan et på?

Kommentér på:
BØRN PÅ MC UNDERSKRIFTINDSAMLING

Annonce