{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.528 visninger | Oprettet:

undgå at køre på baghjul {{forumTopicSubject}}

Hej

hvad er det der gør at en motorcykler kan komme på baghjul?

fx 2 lige kraftige motorcykler, hvor kun 1 af dem kan komme på baghjul. hvad skyldes det? er det længden på aksen eller......?

jeg spørg fordi har hørt flere steder at fx en mt07 kan gå på baghjul, men andre MC´er i samme kategori kan ikke. det samme med racer modeller, hvor nogen kan, men andre kan ikke.

Jeg spørg fordi jeg gerne vil forstå mekanikken og undgå at købe en maskine med risiko for at køre på baghjul, men samtidig have en kraftig motor.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  undgå at køre på baghjul
  • #1   31. jul 2020 Følger lige med her smiley

  • #2   31. jul 2020 At komme på Baghjul kender jeg ikke begrundelsen for hvorfor den gør det. Det må Google klarer.

    MEN! samtlige mc'er kan gå på Baghjul. Det handler blot om hvordan man gør det. Og der kan det så være med power wheelie hvor du giver gas, eller også *popper du koblingen*. YouTube har massere af videoer, der fortæller hvorfor og hvordan

    Syvende og sidste ende handler det om den vægt du ligger på håndtaget. Selv en 125cc Honda kan du få på Baghjul med god vilje.


  • #3   31. jul 2020 Alle vil vel gerne accelerere hurtigt fra 0-80 uden at bryde fartgrænsen, men hvis cyklen bare stejler ved den mindste acceleration er det jo højst uhensigtsmæssigt hvis man gerne vil undgå det og nogen MCér er jo mere tilbøjelig til det end andre.

  • #4   31. jul 2020 Allerede nu kan jeg hører du ikke har prøvet en stor cykel.

    Se den hvide jeg har.. Den kan sagtens gå på Baghjul ved god gas. Men det jo ikke fordi den gør det ved bare en lille smule gas. Det handler kun om hvordan du holder gassen. Hamrer du gassen i bund, jamen så er det klart. Men du kan sagtens ligge stille ud og langsomt øge gassen uden problemer


  • #5   31. jul 2020 Seriøs ?? Hvad sker der for ungdommen idag ?

    Hvordan kan det være et problem, at cyklen går på baghjul ?


  • #6   31. jul 2020 Jeg kan heller ikke helt se problemet - det handler om dosering af gassen. Som andre skriver kan (stort set) alle MC gå på baghjulet hvis du vil, men de kan også alle sammen beholde forhjulet på jorden hvis det er det man vil.

  • #7   31. jul 2020 Jeg kan køre på baghjul på min cykel, og den har ikke engang en motor. Alle cykler kan køre på baghjul med den rigtige teknik. Det der gør forskellen er akselafstanden, tyngdepunktet, momentet på baghjulet (som funktion af motorens moment og den totale gearing) affjedringen tilstand på det givne tidspunkt, motorens karakteristik og så mange flere ting. Det kan ikke gøres simpelt

  • #8   31. jul 2020 Alle modeller i samme klasse som MT-07 kan gå på baghjul.
    Motoreffekt (og moment), lav vægt, kort akselafstand/bagsvinger og højt tyngdepunkt er afgørende for hvor villigt en mc går på baghjul


  • #9   31. jul 2020 Lasses motorblok har en sjov lille video om emnet med en GSX R 1000
    https://m.youtube.com/watch?v=AICYg_CPZa4


  • #11   31. jul 2020 Og man undgår at køre på baghjul ved at dosere gassen og læne sig frem. Men det er nu sjovt når næsehjulet ikke rører jorden smiley

  • Jesper K
    Jesper K Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 83
    #12   31. jul 2020 Hvis det er fordi du vil undgå at gå på baghjul skal du jo bare køre derefter - maskinen gør ikke noget du ikke har bedt den om. Køber du en 1000cc racer og giver fuld gas giver det jo sig selv. Men mange nye modeller har traction control og wheelie control, så der kan der være hjælp og hente.

  • #13   31. jul 2020 Man kan nu også sagtens komme hurtigt op i fart på en mt07 uden at falde bagover, og i min øjne gør det nu ikke noget hvis forhjulet løfter sig 5-10 cm under acceleration. Som en anden nævner sker det da også jævnligt på min Kildemoes cykel med rugbrødsmotor smiley

  • #14   31. jul 2020 Hvis du ikke har mere styr over en motorcykel, så du er bange for den river dig på hjul bør du måske tage nogle kørekurser evt få en mc med meget få HK for det lyder som om du slet ikke har styr eller kontrol over en mc.......

  • #15   31. jul 2020 Husker da min kone tog MC kort.
    Det var på en Suzuki GN 250 med ca 20Hk.
    Jeg sad sammen med kørerlæren og så hende lige så fint dreje ind på P-Pladsen, trække den på baghjul køre ca. 10-20 med forhjulet HELT oppe for så at sætte den ned og parkere.
    "Hvad? - der skete jo ikke noget..."
    Tror hun havde haft 5 køretimer der.

    Så ja, alt kan gå på baghjul også selv om man ikke ved hvordan man gør smiley

    Men når du først får dig en maskine så stopper den der pseudo bekymring.
    Du skal nok komme hurtigt afsted, og skulle du miste 1/10 på at forhjulet letter og du må slække lidt, så lur mig om ikke du alligevel er først over krydset.

    Men ellers er løsningen en chopper/low rider.
    De kan faktisk køre ret hurtigt fra 0-60 km/t, og har meget lidt tendens til at løfte snuden.

    https://www.youtube.com/watch?v=myGMlgk3PuI


  • #16   31. jul 2020 tak for de mange god indspark og ja jeg er meget grøn ift MC kørsel og derfor har jeg også startet med en GS500, som jeg er meget glad for og skal først skiftes ud når jeg føler den er en forlængelse af mig selv.

    ved at den stejler en lille smule vil den så først komme ned på jorden når jeg selv slipper gassen eller sker det automatisk pga tyndekraften?

    ift kørekurser hvor vil i så anbefale at tage et?


  • #17   31. jul 2020 Så snart du slipper gassen kommer den straks ned, og tro mig hvis du har fornemmelse for gassen og brugen af den ligger naturligt for dig, så vil det første du gør når den letter hjulet, er at lukke gassen smiley

  • #18   31. jul 2020 Nemlig - man lukker pr. refleks første gang den løfter snuden.
    Mine første 5000km blev kørt på en RD 350 (..mærkeligt at jeg er i live..) og det er den cykel jeg har været på baghjul på flest gange. Men på trods af ingen erfaring endte forhjulet altid på jorden igen.


  • #19   31. jul 2020 https://www.youtube.com/watch?v=Zj4Oi-98c8I

    Manden (Max Biaggi) kører på en +200Hk racermaskine. Bemærk at han rejser sig op og rykker i styret - og den går pænt højt må man sige smiley


  • #20   31. jul 2020 Mathias j. Undskyld mig ,men kommer du fra månen ?

  • #22   31. jul 2020 Et køre- og sikkerhedskursus er stærkt anbefalelsesværdigt. Alle pengene værd.
    https://www.mc-sikkerhed.dk/kurser
    Det ser dog ud til at der ikke er flere pladser ledige i år.
    Der er også Sikker på to Hjul, men der sker vist ikke så meget i år.
    https://sikkerpå2hjul.dk


  • #23   31. jul 2020 En gang for lang tid siden havde man ikke hverken ABS-TC-Wheeliecontrol eller andet krimskrams, der lærte man bare at køre MC, sån helt råt og uforyndet, bevares det var et liv på kanten men de fleste overlevede nu alligevel smiley

    Alle cykler kan lokkes på baghjul så det er helt op til dig selv og vurdere om hvorvidt du har lyst til at gøre det eller ej.


  • #24   1. aug 2020 Jeg anbefale dig at se at par videoer omkring baghjulskørsel, evt. nogle guides om hvordan man gør det. Så kan du få en meget bedre forståelse af hvad det er for noget, og hvis du har lyst kan du også meget nemmere undgå det når du hvordan man gør det. Der er massere af eksempler på youtube.

  • #25   1. aug 2020 Ud fra videoer er det klaret at det kræver teknik og en bevist handling at lave en wheelie, men som #9 claus p har linket kan du ikke ungå at lave en wheelie med En gsxr 1000 2003 og det er lidt hele pointen. Jeg vil gerne lave en bevist wheelie med brug af gas, rear brake og kobling, men hvad jeg gerne vil undgå er en ubevist wheelie bare fordi maskinen ikke vil blive på jorden, som fx en gsxr1000.

    Benytter i rear brake til at give det momentum man skal bruge for at løfte baghjulet på fx en mindre kraftig maskine


  • #26   1. aug 2020 Såvidt jeg ved, bruge man bagbremsen til at afslutte wheelien og til at forhindre, at cyklen går helt bagover. Jeg er for gammel til selv at have lyst til at eksperimentere med den slags.

  • #27   1. aug 2020 Bare kør kør kør, der skal rigtig meget til for at lave en power wheelie på sports maskiner, det lyder ikke som om du har prøvet at kører på en hurtig maskine, men det kræver erfaring, nosser eller skills at vride håndtaget i bund, på en maskine med + 120 hk.
    Tror du fokusere for meget på det teoretiske, ud og kør:) hvis du under max acceleration begynder at wheelie er der masser at tid før du når så langt op at du falder af, du slipper bare lidt på gassen og den kommer ned igen.


  • #28   1. aug 2020 Enig - det lyder tydeligvis til at du trænger til at køre MC i stedet for at snakke om det smiley
    Eller find nogen at køre en tur sammen med som har noget erfaring.


  • #29   1. aug 2020 køb en goldwing den kommer aldrig på et hjul

    ronnie smith : hold my beer


    profilbillede
  • #30   1. aug 2020 #29, det for tidligt at miste lysten til livet ;);););););)

  • #31   10. aug 2020 Der er nogle få maskiner der har ry for at være lidt for ivrig til at gå på hjul... f.eks. skulle en rsv mille være lidt en djævle... og problemet kan naturligvis ligge i at hvis du på vej ud at et sving vil accelerer - og den så løfter hjulet. så er det jo ikke sikkert du er færdig med at dreje, og løfter hjulet sig i en powerwelie, så retter cyklen også op... og du forsætter lige ud.
    Så man kan sige; har du stor kraft, meget moment og f.eks. en kort hjul afstand... så er der større sandsynlighed for at det kommer til at ske.
    Men det handler i aller højste grad om at lære sin cykel at kende... og overleve processen smiley


  • #32   10. aug 2020 Koblingen ind gas op slip Koblingen og et lille ryk i styret, så skal din gs500 nok komme op.
    Hver gang du kommer op så lær at bruge bag bremsen til at komme ned. Når du vender dig til det, køre du snart med forhjulet i kl 13
    Husk at læne dig lidt bagud for at holde balancen, hvis din gs ikke har kræfter til at holde forhjulet oppe


  • #33   10. aug 2020 Jeg har en MT07, og den går altså ikke bare på baghjul uden videre. Ja den kan godt, men så er det noget man gør bevidst. Ellers skal man vist tage nogle flere køre lektioner, for så har man virkelig ikke styr på at køre MC.

    I øvrigt er det mange MT07'ere der er skolecykler, det ville nok ikke være tilfældet hvis de ikke var til styre. smiley Så tag det roligt, du bliver ikke bare kastet af...


  • #34   10. aug 2020 Som det er nævnt tidligere er det et spørgsmål om fysik. Typer af MC er forskellige angående dette..fx er det ikke hensigtsmæssigt hvis sports cykler går på baghjul, det er jo med til at få en dårlig tid. Derfor er racere og sportstourer tungere i snuden og har en længere akselafstand. Begge hjul i asfalten er afgørende. En anden ting ved en tung snude er at kværnen kan kastes hurtigere ned i sving dog skal den tvinges lidt . Ved streetbikes er det jo så helt omvendt. På nær angående sving egenskaber hvor den korte akselafstand gør det nemmere. Men selvfølgelig masser af krafter og riv i styret kan få næsten alt til og løfte forhjulet..

  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #35   10. aug 2020 Du skal have en cykel med lav vægt, højt tyngdepunkt, lav gearing, accelerationspumpe og mange heste. Jeg har en 650 cm³ indregistreret crosser. Den kan gå på baghjul i alle gear uden at jeg har nogen god teknik, jeg skal faktisk passe på at jeg ikke gør det ved en fejl, så vågner jeg hurtigt op.

  • #36   10. aug 2020 ?? min første R1’er var en djævel, men jeg fik da lært at linde lidt på gassen, før det blev for sent. smiley
    Ud og kør. Find evt. en mc klub at køre sammen med. Der er masser af erfaring at trække på sådan et sted. Og så er det meget sjovere at have nogen at dele oplevelserne med.


  • #37   10. aug 2020 Grunden er som regel føreren.

Kommentér på:
undgå at køre på baghjul

Annonce