4.727 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Moms ved import fra Tyskland. Betale moms både i Tyskland og DK? Moms ved import fra Tyskland. Betale moms både i Tyskland og DK?

Jeg har udset mig en motorcykel i Tyskland. Den er mere end halvt år gammel, men har kun gået 2000 km. Den står ved forhandler og er demo cykel.

Hvis jeg importerer denne til DK, skal jeg så betale told og moms igen, eller kan jeg få modtrukket den tyske moms, eller hvordan fungerer det?
Kan jeg bede forhandleren i Tyskland om at sælge den til mig uden tysk moms måske?
Hvis jeg køber den ny fra den Italienske fabrik, så kommer jeg kun til at betale moms i det land jeg importerer til.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• TV mounting / hanging 600 kr.
  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Loftspots slukker ikke 600 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Rensning af tilstoppet afløb 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Moms ved import fra Tyskland. Betale moms både i Tyskland og DK?
  • #1   24. jan 2021 Værd at vide om afgift på import af bil fra Tyskland
    Du skal ikke betale moms af en importeret bil fra Tyskland, hvis den er mindst 6 måneder gammel og har kørt mindst 6000 km

https://www.bil-konsulenten.dk/bilimport-guide/

Så som jeg tolker det, ja du skal betale moms begge steder.
    Enten det eller importer den i et firma og køb den uden moms.

• #2   24. jan 2021 Hvad satan, skal du til at køre italiener nu? ??

• #3   26. jan 2021 Det kommer jo an på hvor du er bosiddende for tiden?

Man får den tyske moms refunderet og betaler så den danske.

Ved f.eks maskinkøb i Tyskland betaler man ikke momsen der, men kun i Dk, det har jeg selv gjort, med CVR nr.

• #4   26. jan 2021 Allan. Så man kan få fuld momsrefusion i Tyskland? Hvordan ser det regnestykke ud?

• #5   27. jan 2021 Køber du cyklen i D som privat, er der ingen etat herhjemme, der spørger til indkøbspris endsige moms. Det sker kun ved import fra et land uden for EU.

Køber du den i D som erhvervsdrivende, skal du pålægge og betale dansk moms, når du sælger den til privat eller udtager den til privat brug.

• #6   27. jan 2021 Richard. Man skal ikke betale told, men moms skal man stadig betale smiley

Forhandleren har netop skrevet at han kan sælge den billigere uden tysk mwst. så det må vel være sådan det skal gøres.

Men hvordan får jeg den så hjem fra München ? Fragtmand eller bil med trailer er vel svaret, men havde jo lidt håbet bare at kunne køre den hjem og så skifte til DK prøveplader ved grænsen.

• #7   27. jan 2021 Naturligvis er der ingen told ved import fra et EU,-land uanset privat eller erhverv. Kan han sælge uden moms ved levering til privat i D, så tag ham på ordet. Hvem vil afkræve dig dansk moms som privatpetson ved import af et køretøj fra D?

Et fragtfirna kan hente den og aflevere ved grænsen eller helt hjemme, prøv at søge på Motorradtransport, eller spørg her om nogen kan anbefale nogen smiley

• #8   27. jan 2021 Richard. Ja man skal vel have nogle momspapire i orden for at kunne registrere den i Danmark ?

• #9   27. jan 2021 Dette er trukket fra retsinformation.dk
    Tror ikke du undgår moms når den ikke har kørt 6.000 km og 6 måneder gammel desværre. Toldsynet vil jo afsløre dette.

§ 3. Afgiftspligtige personer er juridiske eller fysiske personer, der driver selvstændig økonomisk virksomhed.

Stk. 2. Som afgiftspligtig person anses endvidere:

1) Enhver person, der lejlighedsvis leverer et nyt transportmiddel til et andet EU-land, jf. § 11, stk. 6.

§ 11. Der betales afgift ved erhvervelse mod vederlag af
    2) nye transportmidler fra andre EU-lande, jf. stk. 6.

Stk. 6. Ved nye transportmidler i stk. 1, nr. 2, forstås:

1) Motordrevne landkøretøjer (motorkøretøjer, traktorer, motorredskaber og knallerter) med et slagvolumen på over 48 cm³ eller en effekt på over 7,2 kW, når leveringen finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning, eller når køretøjet har kørt højst 6.000 km.

• #10   27. jan 2021 Kan man indfører først og derefter få momsrefusion ?

• #11   27. jan 2021 Godt spørgsmål - tror jeg vil kontakte skat med spørgsmålet inden jeg gik igang.

Jeg er ikke ekspert men ville bare underbygge at #1 Christoffer var inde på noget rigtigt i sit svar som nogle andre såede tvivl om. Håber du finder en god løsning.

• #12   27. jan 2021 Jeg ringede.
    Man skal sende momsblanket 31.036 sammen med faktura til skat inden 14 dage efter import. Hvis man kan få den uden tysk moms er det fantastisk. Hvis ikke, er det ærgeligt. Det er tyske regler der afgøre om du kan få momsrefusion.

Så det bliver nok det jeg gør.

• Allan M
    Allan M Tilmeldt:
    feb 2016

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 106
    #13   27. jan 2021 Du skal da selv hente den, og køre en god omvej på hjemturen.
    Så har den ramt 6000, inden du får den toldsynet. smiley
    Kan man ikke som forhandler rette kilometertallet opad....??

• #14   27. jan 2021 Allan. Haha. Har spekuleret på at køre lidt rundt først men så skal det jo være på tyske plader osv. Bøvl.

Rette km tallet er nok ikke helt lovligt smiley

• #16   27. jan 2021 Jeg har aldrig oplevet at kunne købe uden moms i Tyskland med mindre jeg bruger mit CVR nr. Det er også det der bliver sagt i tråden men jeg fornemmer at nogle tror at man som privat person kan købe uden moms i Tyskland - så er man i hvert fald uden for Ordnung muss sein.

• #17   27. jan 2021 Tysk moms er da vist fortsat lavere en den danske, hvis du virkelig kan vælge som privatperson smiley

• #19   27. jan 2021 Da jeg undersøgte sidst jeg importerede var meldingen, at som privatperson var købsprisen incl. tysk moms og den kan ikke refunderes.
    Var cyklen under de 6 mdr. og 6000 km blev der i DK opkrævet både moms og afgift.

• #20   31. jan 2021 Pudsigt. Han skrev til mig at jeg bare skulle betale den danske moms, sende ham kvitteringen og så ville jeg få den tyske moms refunderet.

Det kan da ikke passe at man skal betale moms i hvert land. Syg verden.

• #21   31. jan 2021 Mathias. Ja. Det ved jeg godt. Spørgsmålet er om man kan få den tyske moms tilbage.

• #23   1. feb 2021 #22: Er du sikker - sælger er en forhandler ikke en privatperson. Det er vel netop sådan det meste nethandel indenfor EU foregår.

• #24   1. feb 2021 Som jeg skrev i #19, så kan man ikke som privatperson købe uden tysk moms. For at forhandleren kan få momsen retur, skulle handlen foregå mellem ham og et dansk CVR nummer.

• #26   20. mar 2021 Man kan læse det på europa.eu faktisk. Man køber med tysk moms og når man har betalt den danske, sender man momskvittering til sælgeren, som så forhåbentligt indgiver den til tyske myndigheder og sender refusionen tilbage til dig.

• #28   26. apr 2021 "når leveringen finder sted senest 6 måneder efter første ibrugtagning, eller når køretøjet har kørt højst 6.000 km."

er det ikke enten/eller; 6000km eller mindst 6 mdr gammel?

Eller skal begge være opfyldt? for ikke at betale moms 2 steder...

• #29   26. apr 2021 Begge

Kommentér på:
Moms ved import fra Tyskland. Betale moms både i Tyskland og DK?

Annonce