2.866 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar
Kø på motorvejen.køre på midterstriben Kø på motorvejen.køre på midterstriben
Hej
Da jeg skulle hjem fra arejde idag, så var der kø på motorvejen, jeg valgte så at køre på midterstriberne mellem bilerne indtil køen var ophørt, jeg så mange mcèr som holdte sig i køen, men vi var da også en 3-4 stykker som tog midterstriben, hvad gør i? hvad siger politiet til det? og er der nogle af jer som har oplevet uheld ifm. denne kørsel?
0 synes godt om
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.389
Ikke for at være uhøflig, men prøv lige at søge i forum, det har været oppe utallige gange den sidste uge.
jan 2007
Følger: 11 Følgere: 11 MC-er: 4 Emner: 55 Svar: 334
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.890
der kom en mc op mellem rækkerne og kort efter en mc betjent . lidt længere fremme var hr betjent i snak med mcìsten . så mon dog det er lovligt .
jeg gør det dog selv hvis trafikken står helt og aldeles stille .
jan 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 331
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 4
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 15 Svar: 154
Det første fordi du overhaler højre om - det andet fordi du jo som oftest skifter mellem at køre på den ene og den anden side af midterstriberne, hvilket kaldes slalomkørsel - og det tredje for at overhale uden at der er forsvarlig plads når du overhaler venstre om.
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 10 Svar: 143
der er ulovligt på flere måder. Kan give bøde, klip eller begge dele afhængig af betjentens humør.
personligt syns jeg der er noget værre svineri, ligsom det er hvis man bevidst kører op i en svingbane, for at køre foran den kø som har samlet sig ved et kryds.
Bare min mening selvfølgelig.
sep 2005
Følger: 17 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 300 Svar: 1.819
Jeg plejer dog bare at tage den på kobling og så et par km/t - er ret sikker på, at så længe man bare snegler sig forsigtig forbi, så skal man møde et dumt svin af en betjent hvis han giver en bøde.
Der er sgu forskel på at sidde i sin bil med aircon i t-shirt, og holde i den bagende sol i læderdragten.
Men der er jo altid en fed direktørtype der skal skære en af så man ikke kommer foran ham, hvis han skal holde der, skal alle andre fame også!
jan 2005
Følger: 49 Følgere: 45 MC-er: 2 Emner: 185 Svar: 688
Du kan ikke få 3 klip for den samme forseelse, selvom du umiddelbart kan overtræde flere forhold på en gang.
Jan K er til gengæld spot on, og har fat i den lange ende.
jan 2005
Så vil jeg meget gerne høre historien. Siger ikke du lyver, tror mere du har misforstået min kommentar. Nægter at tro på, at du har fået 3 klip for nøjagtig samme forseelse.
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 94 Svar: 424
feb 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 34 Svar: 303
Per
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 50 Svar: 358
Men det ER ulovligt og du kan risikere bøde og klip ved det, men som der også allerede er nævnt, så er det nok meget afhængig af situationen og betjentens humør.,,,,
Personligt, så "snyder" jeg mig frem hvor der er plads, hvis jeg har lidt småtravlt. Laver også den med svingbanen ved lyskryds, fatter sgu ikke folk får ondt i røven over det!? Holder der 2 lastbiler og et par biler, så kører jeg sgu op på siden af dem og kører først over ved grønt.....
In short: Fortsæt du bare den stil!!
jan 2005
Det er jo så også flere forseelser på 1 gang, men 7 forskellige klip.
Så vi snakkede altså forbi hinanden.
aug 2005
Følger: 47 Følgere: 44 MC-er: 4 Emner: 32 Svar: 3.494
om det er lovligt tænker jeg ikke så meget over :o)
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 39 Svar: 119
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.380
Ang. loven er den jo så forvirrende og diffus omkring emnet at den virker åndsvag at tage i brug. Den er simpelthen designet med henblik på biler, og så hører mc'er blot ind under. F.eks. en overhaling indenom, det er myntet på at en bil i højre vognbane overhaler en bil i venstre vognbane; ikke at en mc overhaler mellem to biler hvor der er bedst plads, hvilket kan medfører lidt kørsel til højre og venstre for striben, men det er da mere sikkert end konsekvent at holde sig til højre for striben da der så vil være mindre plads.
aug 2007
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 94 Svar: 424
Så hvis man gør det får man som regel en bøde og man burde få et klip.
En mc er ligesom bred som en bil teknisk set, så derfor er det vognbaneskift. Jeg har vundet en kage på det samme spørgsmål og snakkede med politiet om det til køreprøven.
Desuden står det også i færdselsloven..
jan 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 4
Overhaling og forbikørsel afgøres af den øvrige trafiks hastighed:
Færdselslovens § 24 stk. 1 foreskriver, at hvis færdslen er tæt ”og fremføres i flere rækker med en hastighed, der er bestemt af de forankørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane”.
En overhaling er således IKKE en overhaling, hvis trafikken snegler sig af sted, og man passerer et andet køretøj, uanset om det andet køretøj er til venstre eller til højre for en. Dette er hvad man kalder en forbikørsel (færdselsloven har ikke et udtryk for dette).
Formuleringen gør, at motorcykler der passerer en eller flere rækker af holdende biler, ved at køre i nabo-vognbanen (også selv om MC’ens vognbane deles med andre holdende biler), ikke foretager overhaling, men derimod forbikørsel.
Overhalingsforbud iflg. færdselsloven
§ 21. stk. 1 ”Overhaling skal ske til venstre.”
Det er således lovligt at overhale en hel stribe biler, når bare man kører på deres venstre side. Overhaling må ikke ske højre om.
§ 21. Stk. 3. ”Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales.”
Hvad tilstrækkelig afstand er, er subjektivt, men man kan argumentere for, at hvis der ikke opstår sammenstød, har afstanden været tilstrækkelig.
Bemærk at disse to kun gælder for overhalinger, ikke for forbikørsler.
Hyppige vognbaneskift i tæt trafik
§24 stk. 1 angiver, at det ikke er tilladt at skifte vognbane i tæt trafik. Denne paragraf gælder både for biler og motorcykler. Der er dog nogle få undtagelser, som er udtømmende oplistet. Disse består af skift for at svinge, enten ned af sidevej eller væk fra kørebanen, til- eller frakørsel eller sammenfletning. Desuden må man skifte vognbane, hvis det sker for at parkere eller standse.
Under kø-kørsel er der blandt meget utålmodige bilister en tendens til at skifte vognbane meget hyppigt, da det er frustrerende at holde i kø. Dette er således ikke tilladt. Men nogle få vognbane skift kan retfærdiggøres med, at man skal køre en bestemt vej. Hvis man derimod skifter vognbane ofte, sker det ikke for at svinge eller lign, hvorved man overtræder denne paragraf.
Kører man MC mellem bilrækker, skal man således sørge for ikke at skifte vognbane for ofte – og det kan være svært.
Hvornår antallet af vognbane skift bliver til ”hyppige vognbaneskift”, er således en vurdering fra situation til situation
Husk, at alle vurderinger af din kørsel foretages af politibetjente, som subjektivt vurderer din kørsel. Hvis en betjent synes at du foretager ”hyppige vognbaneskift”, så kan han ”knalde dig” for dette. Vælger du efterfølgende at få prøvet sagen ved en domstol (hvilket jo er gratis for dig, uanset udfaldet), så har dommeren typisk kun dit ord mod betjentens. Hvis betjenten således mener at du foretog ”hyppige vognbaneskift”, og du er uenig, så er det ord mod ord. Og her er retspraksis, at dit ord ikke er meget værd…
Teksten er lånt fra dmcn.dk
nov 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 15 Svar: 154
Ja - og hvis du nu læser det jeg skriver, så er det er jo netop også tre forskellige forseelser du begår her - derfor kan du også få 3 klip.
aug 2005
10 MC'er i sneglefart ... but why
men på den anden side hvis der er plads til en bil imellem mig og en af drengene og han er hurtig nok til det skal han da være velkommen til at køre imellem ha ha ha
aug 2005
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 48 Svar: 598
Men hvorfor skal det være så svært det med at køre i kø... I Danmark skal man holde til højre i begge vognbaner, men hvorfor ikke gøre som i Tyskland? Yderste vognbane holder til venster og inders holder til højre.. Så opstår der næsten en ekstra vognbane, som giver plads til redningskøretøjer og mcér kan bruge, da nødsporet kan være spærret af en havareret bil... Desværre er det ofte sådan, at kan jeg ikke komme frem så skal du heller ikke.!!
Kø på motorvejen.køre på midterstriben