2.866 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Kø på motorvejen.køre på midterstriben Kø på motorvejen.køre på midterstriben

Hej
Da jeg skulle hjem fra arejde idag, så var der kø på motorvejen, jeg valgte så at køre på midterstriberne mellem bilerne indtil køen var ophørt, jeg så mange mcèr som holdte sig i køen, men vi var da også en 3-4 stykker som tog midterstriben, hvad gør i? hvad siger politiet til det? og er der nogle af jer som har oplevet uheld ifm. denne kørsel?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Træfældning 3.000 kr.
  • Samle IKEA seng 490 kr.
  • Rengøring af 80 kvadratmeter lejlighed 700 kr.
  • Ophængning ad hylder og gelænder 1.720 kr.
  • PGO Hot 50 vil ikke starte 800 kr.
  • Montering opvaskemaskine 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kø på motorvejen.køre på midterstriben
  • #1   6. jun 2008 Hej

Ikke for at være uhøflig, men prøv lige at søge i forum, det har været oppe utallige gange den sidste uge.

• #2   6. jun 2008 5000 kr i bøde har jeg fået at vide hvis man gør det ....

• #3   6. jun 2008 forleden var jeg på vej hjem fra job i bil . og der mødte jeg også kø .
    der kom en mc op mellem rækkerne og kort efter en mc betjent . lidt længere fremme var hr betjent i snak med mcìsten . så mon dog det er lovligt .

jeg gør det dog selv hvis trafikken står helt og aldeles stille .

• #4   6. jun 2008 der var en artikel om det i bike for ikke så længe siden. Der fik stod at man fik et klip så lovligt.. næppe!

• #5   6. jun 2008 Jeg spurgte Slagelse politi i tirsdags, og der gives bøde for at du overhaler indenom, og for at køre ved siden af andet køretøj. En ældre betjent tilføjede dog at jeg selv måtte beslutte hvad jeg ville gøre, men det er forbudt, selv om nogen betjente ikke gør noget ved det. Nu tager jeg så bare bilen!!!

• #6   6. jun 2008 Færdselslovens §21, stk. 1-3, §22, stk. 1 og §24, stk. 1 er alle i spil - og alle er såkaldte klipforseelser - så faktisk risikerer du at få 3 klip på en gang.

Det første fordi du overhaler højre om - det andet fordi du jo som oftest skifter mellem at køre på den ene og den anden side af midterstriberne, hvilket kaldes slalomkørsel - og det tredje for at overhale uden at der er forsvarlig plads når du overhaler venstre om.

• #7   6. jun 2008 hvad er der blevet køkultur?

der er ulovligt på flere måder. Kan give bøde, klip eller begge dele afhængig af betjentens humør.

personligt syns jeg der er noget værre svineri, ligsom det er hvis man bevidst kører op i en svingbane, for at køre foran den kø som har samlet sig ved et kryds.

Bare min mening selvfølgelig.

• #8   6. jun 2008 Ikke desto mindre er det ganske rart at kunne. Jeg gør det altid selv, og også i Tyskland, især der er folk flinke til at give plads.

Jeg plejer dog bare at tage den på kobling og så et par km/t - er ret sikker på, at så længe man bare snegler sig forsigtig forbi, så skal man møde et dumt svin af en betjent hvis han giver en bøde.

Der er sgu forskel på at sidde i sin bil med aircon i t-shirt, og holde i den bagende sol i læderdragten.
    Men der er jo altid en fed direktørtype der skal skære en af så man ikke kommer foran ham, hvis han skal holde der, skal alle andre fame også!

• #9   6. jun 2008 Jesper S.

Du kan ikke få 3 klip for den samme forseelse, selvom du umiddelbart kan overtræde flere forhold på en gang.

Jan K er til gengæld spot on, og har fat i den lange ende.

• #10   6. jun 2008 Rene J.

Så vil jeg meget gerne høre historien. Siger ikke du lyver, tror mere du har misforstået min kommentar. Nægter at tro på, at du har fået 3 klip for nøjagtig samme forseelse.

• #11   6. jun 2008 Søg nu på emnet.. har været oppe en milliard gange.

• #12   6. jun 2008 Var devr ikke noget med at overhaling er blevet erstattet med vognbaneskift da det blev påbudt at blinke ved vognbaneskift og i den forbindelse er det ulovligt med 2 køretøjer i samme vognbane.
    Per

• #13   6. jun 2008 Er der en lang og langsommelig kø og du triller langsomt forbi ved midterstriben, så tror jeg ikke på at der sker noget ved det. Du afhjælper jo trafikken ved det...

Men det ER ulovligt og du kan risikere bøde og klip ved det, men som der også allerede er nævnt, så er det nok meget afhængig af situationen og betjentens humør.,,,,

Personligt, så "snyder" jeg mig frem hvor der er plads, hvis jeg har lidt småtravlt. Laver også den med svingbanen ved lyskryds, fatter sgu ikke folk får ondt i røven over det!? Holder der 2 lastbiler og et par biler, så kører jeg sgu op på siden af dem og kører først over ved grønt.....

In short: Fortsæt du bare den stil!! smiley

• #14   6. jun 2008 Rene J.

Det er jo så også flere forseelser på 1 gang, men 7 forskellige klip.

Så vi snakkede altså forbi hinanden.

• #15   6. jun 2008 Jeg indrømmer også gerne at jeg gør det og ret tit endda det behøver ikke være motorvej bare ringvejen i århus , overhalede da nok 50 biler i morges , bare man gør det i sneglefart er det jo ikke farligt

om det er lovligt tænker jeg ikke så meget over :o)

• #16   7. jun 2008 Jeg er ikke den der køre for hurtigt(kun lidt:-), jeg er heller ikke den der køre for vildt. Jeg passer altid på mig selv og andre i trafikken. Jeg ville ikke være med til at forsvare folk der køre MC (eller bil) på en måde der sætter andres liv eller helbred på spil...... MEN.... hvis IKKE jeg kan trille imellem biler der holder stille på en motorvej (forsvarligt og med overblik og respekt for det man møder helt op foran) så holder jeg mig væk fra motorvejene de er fan'me så kedelige at køre på alligevel, og så ruller jeg min øjne op i mit hoved over at der er nogen der kan være så dum at lave sådan en lov....... det er nok en der blev misunderlig en gang han sad i kø og ikke kunne nå sit fly til Majorca. nøj hvor kan man blive sur over sådan noget.....

• #17   7. jun 2008 Jeg gør det, både i kø og ved rødt lys hvis der er mere end ca. 5 biler. Kort sagt gider jeg ikke at vente når jeg ikke behøver det. Der er forskel på bil og mc, en mc fylder meget mindre og kan som resultat meget mere end en bil - men loven er den samme for de to, hmm. Jeg vil vove at påstå at der oftest er lige så meget plads mellem bilerne for en mc som der er for en bil i en hel vognbane.

Ang. loven er den jo så forvirrende og diffus omkring emnet at den virker åndsvag at tage i brug. Den er simpelthen designet med henblik på biler, og så hører mc'er blot ind under. F.eks. en overhaling indenom, det er myntet på at en bil i højre vognbane overhaler en bil i venstre vognbane; ikke at en mc overhaler mellem to biler hvor der er bedst plads, hvilket kan medfører lidt kørsel til højre og venstre for striben, men det er da mere sikkert end konsekvent at holde sig til højre for striben da der så vil være mindre plads.

• #18   7. jun 2008 Det er stadigvæk ulovligt at køre mellem bilerne på motorvejen.
    Så hvis man gør det får man som regel en bøde og man burde få et klip.

En mc er ligesom bred som en bil teknisk set, så derfor er det vognbaneskift. Jeg har vundet en kage på det samme spørgsmål og snakkede med politiet om det til køreprøven.
    Desuden står det også i færdselsloven..

• #19   7. jun 2008 Der er to ting::::: Overhaling og Forbikørsel
    Overhaling og forbikørsel afgøres af den øvrige trafiks hastighed:
    Færdselslovens § 24 stk. 1 foreskriver, at hvis færdslen er tæt ”og fremføres i flere rækker med en hastighed, der er bestemt af de forankørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane”.
    En overhaling er således IKKE en overhaling, hvis trafikken snegler sig af sted, og man passerer et andet køretøj, uanset om det andet køretøj er til venstre eller til højre for en. Dette er hvad man kalder en forbikørsel (færdselsloven har ikke et udtryk for dette).
    Formuleringen gør, at motorcykler der passerer en eller flere rækker af holdende biler, ved at køre i nabo-vognbanen (også selv om MC’ens vognbane deles med andre holdende biler), ikke foretager overhaling, men derimod forbikørsel.

Overhalingsforbud iflg. færdselsloven
    § 21. stk. 1 ”Overhaling skal ske til venstre.”
    Det er således lovligt at overhale en hel stribe biler, når bare man kører på deres venstre side. Overhaling må ikke ske højre om.
    § 21. Stk. 3. ”Den overhalende skal holde tilstrækkelig afstand til siden mellem sit køretøj og det køretøj, der overhales.”
    Hvad tilstrækkelig afstand er, er subjektivt, men man kan argumentere for, at hvis der ikke opstår sammenstød, har afstanden været tilstrækkelig.
    Bemærk at disse to kun gælder for overhalinger, ikke for forbikørsler.

Hyppige vognbaneskift i tæt trafik
    §24 stk. 1 angiver, at det ikke er tilladt at skifte vognbane i tæt trafik. Denne paragraf gælder både for biler og motorcykler. Der er dog nogle få undtagelser, som er udtømmende oplistet. Disse består af skift for at svinge, enten ned af sidevej eller væk fra kørebanen, til- eller frakørsel eller sammenfletning. Desuden må man skifte vognbane, hvis det sker for at parkere eller standse.
    Under kø-kørsel er der blandt meget utålmodige bilister en tendens til at skifte vognbane meget hyppigt, da det er frustrerende at holde i kø. Dette er således ikke tilladt. Men nogle få vognbane skift kan retfærdiggøres med, at man skal køre en bestemt vej. Hvis man derimod skifter vognbane ofte, sker det ikke for at svinge eller lign, hvorved man overtræder denne paragraf.
    Kører man MC mellem bilrækker, skal man således sørge for ikke at skifte vognbane for ofte – og det kan være svært.
    Hvornår antallet af vognbane skift bliver til ”hyppige vognbaneskift”, er således en vurdering fra situation til situation
    Husk, at alle vurderinger af din kørsel foretages af politibetjente, som subjektivt vurderer din kørsel. Hvis en betjent synes at du foretager ”hyppige vognbaneskift”, så kan han ”knalde dig” for dette. Vælger du efterfølgende at få prøvet sagen ved en domstol (hvilket jo er gratis for dig, uanset udfaldet), så har dommeren typisk kun dit ord mod betjentens. Hvis betjenten således mener at du foretog ”hyppige vognbaneskift”, og du er uenig, så er det ord mod ord. Og her er retspraksis, at dit ord ikke er meget værd…

Teksten er lånt fra dmcn.dk

• #20   8. jun 2008 Stig (KBH) N

Ja - og hvis du nu læser det jeg skriver, så er det er jo netop også tre forskellige forseelser du begår her - derfor kan du også få 3 klip.

• #21   8. jun 2008 Tror nu mere det er Motor42 vejle S der lider af solstik ;o) en mc slår jo ikke en billist ihjel hvis det skulle gå galt det er nok mere sandsynligt den anden vej

10 MC'er i sneglefart ... but why

men på den anden side hvis der er plads til en bil imellem mig og en af drengene og han er hurtig nok til det skal han da være velkommen til at køre imellem ha ha ha

• #22   8. jun 2008 Men hvorfor holde der og glo og svede når der nu er hul til en MC så holder den da ikke i vejen for de andre ... er der plads gir jeg gas

• #23   8. jun 2008 Står der et par høns og kagler i køen i Bilka, og ikke trækker frem.. Så smutter jeg sgu da foran.. Og omvendt, står jeg i kø og der kommer en, med en eller to vare så får vedkommende da lov til at smutte foran....
    Men hvorfor skal det være så svært det med at køre i kø... I Danmark skal man holde til højre i begge vognbaner, men hvorfor ikke gøre som i Tyskland? Yderste vognbane holder til venster og inders holder til højre.. Så opstår der næsten en ekstra vognbane, som giver plads til redningskøretøjer og mcér kan bruge, da nødsporet kan være spærret af en havareret bil... Desværre er det ofte sådan, at kan jeg ikke komme frem så skal du heller ikke.!!

Kommentér på:
Kø på motorvejen.køre på midterstriben

Annonce