6.164 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
20 Svar

Tilmeldt:
15. feb 2008 Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
Dk's største køkken leverandør? Dk's største køkken leverandør?
Er her evt. en tømre der kan give nogle virksomheds navne på de køkkener der sættes op i dag?
Som overskriften viser, søger jeg efter en stor dansk køkken leverandør.
Jeg ved slet ikke HVEM der på køkkenmarkedet er den største, eller mest efterspurgte leverandør, så jeg vil blive meget glad for nogle forslag.
0 synes godt om
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.606
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 85 Svar: 849
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.015
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 19 MC-er: 7 Emner: 11 Svar: 284
Mvh Jan U
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
Derfor er det den mest sælgende jeg er ude efter, men har jo ikke de sidste 3 år været på byggepladserne
jul 2008
Følger: 17 Følgere: 19 MC-er: 7 Emner: 11 Svar: 284
Mvh Jan U
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
Jan U - He he, desværre ikke ;o))
Mvh.Helle
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 5 Emner: 9 Svar: 222
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
Jan U - Lige en rettelse, denne idé er ny ;-))
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 470
jun 2009
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 41
dec 2003
Følger: 14 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 79 Svar: 1.092
Boform Køkkener
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
Uno form blev etableret i 1968 af Arne Munch. Uno form var et oprør mod den daværende køkkenbranche, der efter Munchs opfattelse ikke gjorde brug af hverken design- eller håndværkstraditioner, og målet var således at kombinere det smukke og det funktionelle (Unoform.dk I). Allerede fra starten var det karakteristiske ved Uno form deres moduler på 60 x 60 x 60, som ligeledes har været med til at navngive virksomheden – uno form er latin for én form. Modulerne gav frihed i anvendelsen samtidig med, at det fjernede behovet for venstre- og højre låger. En anden fordel var, at de ens moduler lettede alle processer, fra produktion til montering. Inspirationen til designet fandt Munch i sit hjem, der var præget af designmøbler (Unoform.dk II). Produktionen, der oprindeligt fandt sted tæt på Munchs bopæl i Lyngby, sker i dag i Farsø, hvor alle virksomhedens funktioner styres fra. Uno form forhandles både igennem konceptbutikker, samt shop-in-shops. Førstnævnte er indrettet i en stil, der passer Uno forms designmæssige udtryk (Unoform.dk III). Grundideen med modulerne på 60 x 60 x 60 er løbende blevet suppleret efterhånden som køkkenmoden har udviklet sig igennem tiden, men de oprindelige moduler findes stadig i sortimentet (Unoform.dk IV). Uno form fokuserer på godt håndværk, hvilket bl.a. kommer til udtryk i, at processer som fx slibning stadig udføres i hånden, da det giver bedre resultat end med en maskine. Traditionelt snedkerarbejde sættes over masseproduktion (Unoform.dk V). Uno form fremstår som en leverandør af mere eksklusive køkkener, hvilket sammen med deres produktion bl.a. kommer til udtryk i de materialer, de benytter. Der benyttes udelukkende ubehandlet træ samt finer, og alt i 1. sortering fra miljøvenlige produktioner. Uno form hører til de mere eksklusive leverandører af køkkener. På deres hjemmeside skriver de:
”Vores materialer bliver ikke slidte – de får patina. Derfor bliver et Uno form køkken kun smukkere af at blive brugt” (Unoform.dk VI).
4.2 Invita
Virksomheden blev grundlagt i 1974 af Leif Nygård, som fra starten tog udgangspunkt i ”det personlige køkken”. Nygård undrede sig over, hvorfor der kun blev solgt standard køkkener, som var produceret til lager, når der ham bekendt ikke fandtes standard mennesker (Superbrands.org II). I 2000 skiftede Invita ejer, da virksomheden blev overtaget af Nobia AB. Nobia er Europas største køkkenproducent, som står bag 20 køkkenmærker i Europa – heriblandt også Uno form, HTH og Gør det selv HTH (Invita.dk I). Produktionen foregår i Danmark på egen fabrik i Bording, som dog lukker tredje kvartal 2009, hvorefter produktionen flyttes til HTHs fabrik i Ølgod, hvilket skyldes en overkapacitet, samt at HTHs fabrik er mere moderne (Wood-supply.dk I). Invita gør stadig brug af det oprindelige slogan, hvilket bl.a. ses i deres tv-reklamer, hvor kunden har fået et ”Lars og Mette køkken”, og ikke bare et Invitakøkken. For at sikre, at alle får et personligt køkken, tages der i hvert enkelt salg højde for de behov og ønsker, køberen har samt udformningen af selve rummet (Invita.dk II). Invita lægger vægt på faktorer som kvalitet, gode materialer, godt håndværk og holdbarhed. Fineren til hver løsning udvælges manuelt for at sikre, at åreforløbet er ens på fladerne i et køkken. Ydermere gemmes der rester fra produktionen i tre måneder, således at det er muligt at få ekstra skuffer eller skabe, der er helt magen til (Invita.dk III). Konsulenterne hos Invita gennemgår alle tilpassede forløb hos Invita Academy for at sikre, de er i stand til at rådgive kunden bedst muligt (Invita.dk IV), og de bliver ligeledes sendt på kurser for at lære om den nyeste mode (Superbrands.org II). Vælger man at få Invitas certificerede og uddannede montører til at stå for monteringen af ens nye køkken, får man tre ekstra års reklamationsret, og på bevægelige dele ydes der livstidsgaranti, forudsat nogle betingelser er opfyldt (Invita.dk V). Invita har ligeledes et specielt program, hvor køkkenet består af mobile elementer, hvor over- og underskabe samt bordplader kan justeres automatisk, udviklet til bevægelseshæmmede. I 2005 oplevede Invita en stigning i omsætningen på 30 procent, og ses der bort fra gør-det-selv producenterne har de en andenplads på det danske marked (Superbrands.org II). Som det ses af figur 4, hører Invita til den øvre mellemklasse i køkkenbranchen.
4.3 JKE Design
JKE Design blev etableret i 1970 af en lokal tømrermester i Jerslev. Ambitionen var dengang, som den også er i dag, at lave ”Danmarks bedste køkken”. JKE Design er i dag en del af den svenske koncern Ballinglöv Int., som bl.a. også tæller Kvik og Multiform. JKE Design understøtter denne ambition med fire grundpiller: Kvalitet, sortiment, fleksibilitet samt udvikling (Jke-design.dk I). Kvaliteten søges opnået gennem respekt for håndværk såvel som materialer, hvilket skal resultere i lang levetid, samt gennemtænkt design. JKE Design beskriver deres sortiment som værende både bredest og størst, hvilket er en garanti for, at der er noget til enhver, uanset om man er til minimalisme eller klassisk design. Fleksibilitet skal sørge for, at kundens nye køkken ikke bare ser godt ud, men ligeledes er praktisk anvendelig, hvilket bl.a. kan sikres igennem specialløsninger. Køkkener ændrer sig løbende, og JKE Designs fokus på udvikling skal sikre, at de ligger forrest – både når det drejer sig om, hvad der er muligt at tilbyde af nye farver, finesser og modeller. Dette kræver viden og kreativitet, som bl.a. søges opnået gennem en samling af alle processer under et tag, samt messedeltagelse og kontakt med markedet (Jke-design.dk II). JKE Design er jf. figur 4 blandt producenterne i mellemklassen.
4.4 HTH
HTH blev grundlagt i 1966 af håndværker brødrene Hans Henning og Tonny Haahr. Inden de grundlagde virksomheden arbejdede de begge i køkkenbranchen for andre leverandører. De var imidlertid ikke imponerede og mente, at det kunne gøres bedre. De ville give kunderne bedre kvalitet og service for pengene (Hth.dk I). I 1973 indførte de et nyt produktionskoncept, som gik ud på at levere dobbelt så gode køkkener til den halve pris (Superbrand.org I).
Virksomheden blev i 1983 overtaget af den svenske koncern Swedish Match. Siden er der sket yderligere ejerskifte, og i dag indgår HTH i den svenske koncern Nobia, der som tidligere nævnt er Europas største køkkenproducent (Superbrand.org I).
HTH er markedsleder på det danske marked. I Danmark er der tre HTH fabrikker og 30 butikker, som beskæftiger omkring 2.400 medarbejdere. Med en årlig produktion på 75.000 køkkener, gør det desuden virksomheden til én af Nordeuropas største køkkenproducenter (Superbrand.org I).
Filosofien er stadig den samme i dag, som da HTH blev grundlagt – det kan gøres bedre. Dette kommer ligeledes til udtryk i HTH’s slogan: ”Du får det lidt bedre hos HTH”.
Virksomheden stiller høje krav til kvalitet, design og leveringssikkerhed, og der arbejdes sideløbende på at fastholde et brand, som kunderne forbinder med kvalitet – både på produktionssiden og på det færdige produkt (Superbrand.org I). HTH hører til i gruppen af mellemklasse køkkener.
For at opretholde sin markedsandel benytter HTH, under den nuværende recession, forskellige tiltag. HTH er netop stoppet med at give en fast rabat på 15 procent på deres køkkener. En rabat der kørte i en halvårlig periode. Rabatten blev givet for at minimere omsætningstab, og det er første gang i HTHs historie, at der er blevet givet en fast rabat. Et nyt tiltag er, at de, som de eneste i branchen, differentierer sig på først at kræve betaling, når køkkenet bliver leveret (Vestergaard 24.04.09).
4.5 Gør det selv HTH
Gør-det-selv HTH har 33 butikker landet over. Her kan kunden vælge mellem udvalgte HTH-modeller, samtidig med kunden selv skal stå for monteringen af køkkenet. Det betyder, at kunden stadig kan få et køkken i HTH-kvalitet - bare billigere (Hth.dk II). Hele konceptet med det mindre produktsortiment, at man selv skal stå for afhentningen af sit nye køkken, samt at man selv skal sørge for monteringen gør, at Gør det selv HTH hører til Gør-det-selv / lavprisgruppen. Kendetegnet for denne gruppes køkkener er, at de opfylder de mest basale behov, og at kunderne får noget for pengene.
4.6 Kvik
Kvik blev grundlagt i 1983 i den lille stationsby Kibæk af Knud Boel Troelsen. Han startede kæden som en reaktion mod de forhold, som på daværende tidspunkt eksisterede i den etablerede køkkenbranche. Her var tale om lange leveringstider, ugennemsigtige salgsprocesser og alt for høje priser. Han ville udfordre vanetænkningen. Kvik har altid haft nytænkning i fokus. Bl.a. var det Kvik som i 1999 introducerede filosofien om samtalekøkkenet. Ideen var at forene det moderne levemønster med familiens behov for samvær og fællesskab (Kvik.com. I).
Hos Kvik indså man i sommeren 2008, at der var udsigt til en periode med økonomisk nedgang, og de valgte derfor med det samme at ændre deres markedsføringsstrategi, så den passede til de ændrede markedsforhold. Dette indebar bl.a., at Kvik ændrede slogan fra ”Alle har ret til et fedt køkken” til ”Alle har råd til et fedt køkken” (Politiken.dk I).
Som følge af recessionen går Kvik tilbage til at sælge basiskøkkener, hvor alle elementer er medregnet i en lav pris. I stedet for design er det primært prisen, der fokuseres på. Kvik vil have kunderne til at huske, at det er et lavprismærke. I virksomhedens nye reklamefilm bruger de finanskrisen som et gennemgående tema, der dog behandles på en selvironisk måde.
For Kvik handler det om at være synlige overfor kunderne, da Kvik mener, at synlighed skaber en tillid hos kunden til, at virksomheden også eksisterer i morgen (Politiken.dk I).
Som det ses i figur 4, hører Kvik til i gør-det-selv / lavprisgruppen, sammen med bl.a. IKEA.
4.7 IKEA
IKEA blev grundlagt i 1943 af Ingvar Kamprad og har i dag 296 butikker verden over. De har formået at udvikle sig via et franchising koncept. I 1988 introducerede de deres første køkken (IKEA.com I). IKEA har en vision om at skabe en bedre hverdag for så mange mennesker som muligt (IKEA.com II). For at appellere til så mange mennesker som muligt er deres lavprisstrategi essentiel. Den lave pris kombinerer IKEA med design og god kvalitet med følgende argument:
”Trends kommer og går, men at kombinere lav pris med godt design og kvalitet går aldrig af mode.” (IKEA.com III).
På adressen Koekkeninspiration.dk har IKEA en særlig hjemmeside, hvor potentielle kunder kan hente inspiration til deres kommende køkken, tage på ”rundtur” i fem forskellige IKEA køkkener, samt læse ”forunderlige” facts om, hvad folk egentlig bruger et køkken til – facts som IKEA ligeledes brugte i deres tv-reklame (Køkkeninspiration.dk I).
IKEA yder 25 års garanti på deres materialer og på fabrikationsfejl, på blandingsbatterier giver de ti års garanti på, mens de giver fem års garanti på de hvidevarer, de sælger i samarbejde med Whirlpool. Dette giver kunden en tryghed for, at kvaliteten ikke fejler noget (IKEA.com IV). På IKEAs hjemmeside er der mulighed for at tegne sit eget køkken via et 3D planlægningsværktøj, hvorefter man kan printe en tilhørende indkøbsliste til det tegnede køkken (IKEA.com IV).
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
(link fjernet)
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
- Stenskrog - Super spændende og tak, er i gang med at læse det
Ikea samarbejder ikke med opfindere, en af mine kollegaer har forsøgt ihærdigt ;o0
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
Case-beskrivelserne er hevet ud af mit bachelorprojekt - nok ikke det hele der er relevant for dig
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
mar 2008
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 487
feb 2008
Følger: 38 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 237 Svar: 2.952
Dk's største køkken leverandør?