Drejebænk mk 2.0 :-) Drejebænk mk 2.0 :-)
for noget tid siden, havde jeg en råd om drejebænk:
http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/off-topic/203181-koebt_drejebaenk__brug_for_lidt_vejledning__
Jeg har denne drejebænk. og næsten uanset hvad jeg prøver at dreje, så bliver det til rillet lort
Jeg må efterhånden erkende, at jeg ikke kan bruge min 25 år gamle skole viden, til at lykkedes....
Jeg tror ikke på at det ikke kan virke!!! andre har jo brugt den gennem tiden
MEN men men jeg må erkende at der er så mange ubekendte at jeg ikke aner hvordan jeg kommer videre! SÅ jeg skal finde mig en venlig (og ikke mindst tålmodig) personage, der gider stå med mig, og bruge tid på at få tingene til at gå op i en højere enhed...
Regne ud hvordan man får det til at lykkedes.
som det kan ses på billedet, er den ombygget fra oprindeligt remdrev, til elmotor, og en gearkasse fra Volvo (mener jeg)
omdrejningerne, jeg kan få på emnet er max små 500, skal det være højere? (så må jeg finde nogle andre remhjul)
I det hele taget, skal personen være ved godt mod/humør
Min "drejebænk" står i en gammel lavloftet garage, midt i en masse rod (ok, der er ryttet omkring den lol) og intet er optimalt.. MEN alligevel vil jeg gerne ende ud med at kunne dreje diverse småemner selv.
SÅ er der en venlig sjæl herinde, der syntes, at det kunne være hyggeligt, at snuppe en cola/øl, og sludre drejebænk og muligheder? gerne en med erfarring naturligvis SÅ ville jeg blive rigtig glad
/Jesper
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Følgere: 296 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.721
Er det manual feed så du selv fører stålet hen over emnet, eller er der tilspænding på den?
500 omdrejninger er lige i underkanten hvis det er små emner, men hvis man kun tager en lille spån hver gang, kan det nok godt gå...
Jeg er ikke maskinarbejder og er ikke super hård til drejning, men vores drejebænk ude i firmaet har jeg da fået skik på så den kan bruges.
mar 2007
Jeg har manual feed, og tilspænding. sidstnævnte skal jeg dog lige svejse tandhjulet op på, da JEG ikke så jeg nærmede mig enden, og den rev derfor bare tænderne af tandhjulet
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
Du skal først øve dig på lidt blødere emner, så kommer det nok. Den lokale bager har garanteret både daggamle chokoladekager og marcipan overtræk, du kan købe for en billig penge
mar 2007
tak for forslaget, holder det i baghovedet
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.191
jan 2005
Følger: 32 Følgere: 36 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.923
Hvordan ser dit stål ud ? (upload billed fra oven og fra siden)
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 446
du skal først have dine stål i rigtig centerhøjde
så skal du finde ud af hvad dine platter skal køre i skæremeter, så kan du regne omdrejninger ud af ved hjælp af formel.
Nu er det en gammel svend af en drejebænk du har ! dengang kørte de jo med toolbitstål som ikke skullel have så mange omdrejninger.
Men du kan godt få hårdmetalsplatter der kan kører på din bænk.
Men gå ind på denne gamle Maskinarbejder/Værktøjsmagers Hjemmeside:
http://www.123hjemmeside.dk/gunnarsorensen/30857372
Han laver det som i de gode gamle dage før CNC.
Jeg uddannet Maskinarbejder i de gode gamle manuelle dage så bare spørg.
hilsen Kenneth.
nov 2008
Følgere: 67 MC-er: 6 Emner: 65 Svar: 1.112
Ved du hvor gammel den er ?
mar 2007
Bertil, desværre ikke
Carsten, tager lidt billeder i morgen, og laver et album
Drejebænk mk 2.0 :-)