sten i motor sten i motor
Hej
Under ventiljustering på min gs450'er opdagede jeg en lille sten (ca. 5-6 mm), kilet fast mellem to køleribber, og dum som jeg er vipper jeg den løs med en skruetrækker, med resultat at den hopper lige ned i motoren, mellem ventilakselrne (ved ikke om det er den korrekte term, men ihvertfald de to aksler, ventilerne sidder på, der er drevet af knastkæden).
Dvs, den er faldet ind, mellem knastkæden et sted.
Mit problem er; behøver jeg, at have hele motoren skildt ad, for at få den ud, eller vil den bundfalde ved bundkarret, oliefilteret eller lignende - så jeg kan nøjes med et olieskift?
Mvh
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Jeg ville avt prøve med noget vacumsug om det evt kunne fiske den op
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
en støvsuger fx?
Søren
ok - hvis det bliver nødvendigt at skille den ad, kan det så gøres mens den sidder i stellet, eller skal jeg have den helt ud?
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9044&n=10
Det er uunværligt den er også god til at suge den meste at bremsevæsken op med når / hvis man skifter det
Hvis du vælger at skifte olien så find stene inden du startet
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Har ikke kompressor - så den går desværre ikke.
Men hvorfor mener du, jeg skal finde den inden jeg går i gang med olieskift?
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
Nu kender jeg ikke meget til don mc. Men en evt afmont. af bundkar skulle kunne gøre det. Om moteren sal ud for at gøre dette vides ikke. Men led lidt efter den tang. Har set den hos den lokale mc-pusher i sæby
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
Kan købes hos FTZ (hvis du har SE nr.)
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Kan slet ikke se stenen - den er faldet langt ned i cylinderen... Så tror ikke en tant ville fungere.
Men så vidt jeg kan se, kan bundkarret godt komme ud mellem stellet - burde den så komme med ud dér?
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Nåh, ja - havde sgu ikke tænkt mig at starte motoren før jeg er 110% sikker på, at stenen er ude
dec 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 121
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Som skrevet længere oppe - har ingen kompressor
Men håber den er faldet ned i bunden - så må jeg prøve at tappe olien af den en af dagene!
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
Men start med olien og kryds fingre for gevinst
jul 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 15
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Pokkers - har lige skruet bundproppen ud, så det er for sent... Ellers må jeg prøve at ryste den lidt fra side til side. Eller evt. hælde den aftappede olie ned, hvor jeg mistede den?
aug 2005
Følger: 28 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 6 Svar: 37
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Det skal i nok - har lige været på arbejde 10.5 time og gider ikke gå ud i regnen og mørket og rode med det nu...
Men den kom ihvertfald ikke med ud, da jeg tappede olien af - næste trin er oliefilteret, så bunkarret, hvis den stadig ikke er kommet...
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.777
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Har taget oliefilter ud, taget bundkar af og skyllet igennem fra toppen af, 4 gange, i forskellige retninger, uden held...
Det gjorde mig helt i tvivl, om der slet ikke var nogen sten - så jeg prøvede forsigtigt at tørne motoren ved håndkraft - og klonk, den sidder der inde et sted...
Hvad faen gør jeg nu?!
Og for at gøre det hele endnu bedre;
grunden til, at jeg gik og rodede forleden var, at der var en knækket bolt, som jeg prøvede at få ud - det endte med, at jeg købte et sæt gevindskæreværktøj og prøvede, men nu er snittappen sgu knækket istedet for...
apr 2005
Følger: 94 Følgere: 99 MC-er: 1 Svar: 2.832
Hvis du nu ikke gider/evner at skille motoren ad var det måske en idé at se om du kunne støve en anden op billigt. Jeg mener at have hørt "et eller andet sted" at motoren fra GS500E skulle passe over. Det må der være nogen Suzuki-eksperter herinde der kan enten be- eller afkræfte?
Mvh Mathias
dec 2007
Følger: 35 Følgere: 36 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 434
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Ja, har også overvejet tanken - blokken er jo den samme, men ved ikke med ophæng, karb., luftfilter osv.?
Mht. at skille motoren ad; med lidt hjælp skulle det nok gå - har bare ikke værksted, og ved ikke hvor længe kæresten accepterer et spisebord, dækket i motordele
Michael (Busa Grenaa) N
Ja, det havde været den nemme løsning, bare at aflevere den hos et værksted, men tvivler desværre på, at det er en økonomisk rentabel løsning på en mc til under 10.000...
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Det der med snittappn er sku noget hø Men der må være en i næreheden som kan hjælpe
Jeg ville gerne hjælpe men har ikke meget plads at gøre med og så er der også rimelig langt til herning
Men den der snittap er jo en hærdet fætter så det kan godt blive meget svært at få den ud igen
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Ja, den er netop hærdet - så aner sgu ikke hvad jeg gør... Håber der dukker nogen kloge hoveder op - ellers er jeg tvunget til, at finde en ny cylinder (med mindre jeg simpelthen kan undvære den bolt? Der er vel ikke noget særligt olietryk der oppe?
Men tak for tilbuddet ihvertfald!
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Nu er jeg til Jysk og ikke til Tysk men kan det her hjælpe
http://cgi.ebay.de/SUZUKI-GS-450-D-GS450-Ansaugstutzen-2x_W0QQitemZ150325480125QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item150325480125&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1121%7C66%3A2%7C65%3A12%7C39%3A1%7C240%3A1318
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
(link fjernet)
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
(tror den første annonce bare er gummistykkerne til indsugningen)
Problemet er også, at mc'en er mit eneste transportmiddel, så kan ikke "lige" smutte til hverken jylland eller tyskland...
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.777
jul 2008
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 53 Svar: 377
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.717
ellers god jagt efter stenen...
mvh Offslow
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
Mvh
apr 2005
Følger: 94 Følgere: 99 MC-er: 1 Svar: 2.832
Så er det vist billigere at finde en anden motor
Held og lykke med det. Lad os vide hvad der sker i sagen.
Mvh Mathias
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Tror jeg taler for os alle Vi føler med dig ses måske der ude !!
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.777
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 1.777
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?isSearchRequest=true&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&lang=de&scopeId=MB&_features=on&category=&makeModelVariant1.makeId=23600&makeModelVariant1.modelDescription=GS450+&makeModelVariant2.makeId=&makeModelVariant2.modelDescription=&makeModelVariant3.makeId=&makeModelVariant3.modelDescription=&minFirstRegistrationDate=&maxFirstRegistrationDate=&minMileage=&maxMileage=&minPowerAsArray=&minPowerAsArray=KW&maxPowerAsArray=&maxPowerAsArray=KW&cubicCapacities=&minPrice=&maxPrice=&fuel=&transmission=&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&ambitCountry=&zipcode=&adLimitation=&daysAfterCreation=&drivingMode=
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
Hvad med at spule ned gennem maskinen med an gang vand og så en si under, det kræver et par efterfølgende olieskift, og at du hælder olie i, og tørner den med hånden lige bagefter, herefter tørner med starter uden tændrør
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Jeg havde skyllet... men da du tørnede med hånden, og det sagde klunk, lyder det som om den måske er landet i et gear!! (mellem tandhjulene...
Jeg havde spulet 4 liter af den billigeste olie til biler jeg kunne skaffe, igennem motoren, gerne opvarmet lidt i en gryde, så den flyder lettere, med bundproppen i..
Så når alle 4 liter, eller det den kan rumme, er i, ville jeg tørne lidt frem og tilbage, i håb om den faldt videre..
Derefter ville jeg skrue bundproppen ud, og regne med at den kraftige bevægelse i olien, ville tage den med ud!!!
MEN det med varm olie, var fordi, den så løber hurtigere ud, og derved større chace for at "skylle" den ud!
Har ikke tid til at hjælpe p.t. da jeg er i fuld gang med renovering af mit hus, imens jeg flytter ind (18 timer om dagen p.t.) men har du ikke løst det om ca. en mdr. så skriv lige... jeg har pladsen, og en del værktøj, når jeg er flyttet, ikke før!
Jesper
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Simon K/grauballemanden *
Jo, det kunne da være, jeg skulle prøve at skylle den igennem med noget andet - kan petroleum/lampeolie skade pakninger/o-ringe eller andet i motoren? For så kunne det da være, at jeg skulle prøve at fylde motoren med dét, og så tappe det af igen...
Er der alternativt nogen måde, at åbne siden op, og kigge ind, via et af sidedækslerne?
Jesper S
Mange tak for tilbudet - hvis det ikke er løst om en måned er det meget muligt, jeg skriver!
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Hvor faldt stenen præcist ned?? evt. billede!
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
http://peecee.dk/upload/view/157275
motoren:
http://peecee.dk/upload/view/157278 venstre side
http://peecee.dk/upload/view/157277 højre side
http://peecee.dk/upload/view/157276 højre side, let oppe fra
kan det lade sig gøre, at åbne en af dækslerne her, eller sidder der noget bagved der rasler ud?
uskarpt closeup af den knækkede snittap:
http://peecee.dk/upload/view/157274
har prøvet at banke den løs, med en dorn - uden held.
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.717
det er stål den sidder i?
i så fald kan du varme det let med ilt og gas, efter ordentlig rengøring eller med en varmeblæser også vil jeg prøve igen og give den et ordentlig skrald med en hård dorn og en solid hammer. Et fast kontant slag det blødeste materiale vil give sig lidt, så vil jeg måske bruge noget smøremiddel wd40 eller en rustløsner og helde i... også senere se om jeg kan vride den med et egnet stykke værktøj...
god arbejdslyst... og husk og brug skærepasta en anden gang
mvh Offslow
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
TROR det er alu, men er slet ikke sikker?
Har desværre ikke andet at varme med, end kærestens hårtørrer, det er vel næppe tilstrækkeligt?
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Jeg har snakket med Harald Nyborg - de er villige til, at dække at jeg får den ud af en prof., så jeg har nu en aftale med en, mandag formiddag, der vil komme og kigge på det... Så må vi antage, at dét problem bliver løst ihvertfald!
dec 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 121
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Passer 550'eren over i? det er jo en 4-cyl?
Men ja, har overvejet at finde en reservecykel, de hænger bare ikke på træerne, specielt ikke i nærheden af Kbh, når man ikke har bil...
dec 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 121
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Min er 2-cylindret...
Men du siger, at 550'eren også kan fås i 2-cylindret? Er de ellers ens i dimmensioner, karburatorer, ophæng osv?
dec 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 121
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 18
Mon ik der var noget at finder her. Både forskelle på 450 og 550 og tegninger over ophæng på samme.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Hmm, kan ikke umiddelbart finde nogen 2-cyl, men måske bare mig
Men hvis jeg skal til at smide en 4-cyl på, kræver det vel en masse tilpasningsarbejde?
Capser K: der er kun til den 4-cylindrede...
Thomas R
Ja, har fået nogen forslag - er bare bekymret for, om jeg kan få problemer med enten vand, eller lampeolie i motoren, og er i tvivl om, det overhovedet virker - eftersom den tilsyneladende er kilet fast et sted?
Men er der ikke en af de to sider, jeg kan åbne og kigge ind?
dec 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 121
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Ville i turde satse på, at starte den når jeg har fået sat ventildækslet på igen, eller hvordan?
feb 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 18
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Problemet er, at jeg arbejder på et rimelig groft underlag med jord, småsten osv., så den kan sagtens være smuttet ud et sted uden jeg har set det... Så kan jeg jo splitte hele motoren ad, uden at finde nogen sten
Men hvad ville i så anbefale jeg prøver at gå videre med?
dec 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 121
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
dec 2005
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 37 Svar: 121
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Jeg havde startet den, og kørt på den.
HVIS der ikke kommer mislyd, skift olie efter 30-50 km kørsel.
Går det galt, skift motor!!!
/Jesper
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
_______
Jeg må indrømme, jeg havde på nuværende tidspunkt, og cyklens alder m.m TAGET I BETRAGTNING
mar 2009
Følger: 14 Følgere: 11 MC-er: 6 Emner: 6 Svar: 520
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 38 Svar: 723
Regner med at få set nærmere på stenen sidst på ugen, burde være lettere med motoren ude!
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
sten i motor