609 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Renovering af kalibre Renovering af kalibre

Nu har jeg skilt mine for kalibre ad på min SV650 99 og kan konstatere at det var tiltrængt.. Derudover kan jeg konstatere at bremsevæsken er blevet til sådan en tyk karamelagtig masse (en del af bremsevæsken i hvert fald).. er det fordi der er kommet vand i systemet at det opfører sig sådan?

Hvad ville være en god måde at flushe sådan et adskildt system på? Jeg går ud fra at det skal flushes helt oppe fra reservoiret.

Mht. bremsekalibrene.. skal jeg bare lave et acetonebad til skidtet og så give den gas med en tandbørste for at få fjernet al maling, bremsestøv, bremsevæske + karamel smiley

Jeg har ikke adgang til et rensekar smiley

Hvis en af stemplerne har nogle mærker sådan en 3-4 mm fra kanten, er det så bare byt til nyt? Skal stemplet kunne trækkes sig hele vejen tilbage i hullet?

og de der splitter som bakkerne skal glide på.. kan man bare slibe dem pæne igen (de er lidt rustne) og give dem et eller andet så det glider bedre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Klippe hæk, ca 10 m., slå græs på areal ca 5 x 3 m 1.630 kr.
  • Kørsel af affald fra nedrivning på lossepladsen 2.000 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine, som melder fejl “i30” sandsynligvis anti flood 1.130 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo i højbed 1.000 kr.
  • Udskift eksisterende kogeplade samt 3 stikkontakter 1.500 kr.
  • Tilslutning af kogeplade 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Renovering af kalibre
  • #1   1. aug 2015 Er der mærker i stemplerne som du kan mærke med fingerne, så byt til nyt, det koster ikke alverden for nye stempler, og ja stemplerne skal gå helt tilbage uden brug af værktøj.
    Det vigtigste er at du får renset kanterne pakningerne sidder i, er der lidt skidt i dem, så kan stemplerne hænge,så de skal være 100% rene derinde, resten af caliperen er bare for din egen fornøjelse smiley

• #2   1. aug 2015 Og så vasker man i sprit eller bremsevæske.
    Ikke andet.
    Slet ikke acetone.

• #4   1. aug 2015 #2... hvorfor ikke?

Cellulosefortynder fordamper jo.. og da kalibrene er adskilte, er der jo ikke risiko for at div. gummi komponenter tager skade.

Jeg tror det ender med at de bliver byttede til et par renoverede kalibre fra et firma i england.. til deres pris kan det ikke svare sig at begynde at bestille stempler og pakninger.. stemplerne alene koster jo 1468kr.. og så mangler div. gummi stumper.

• #5   1. aug 2015 Ok, det vælger du selv.

• #6   1. aug 2015 Jeg vil også mene med den viden du ligger for dagen må du hellere lade en prof lave dine calibre. smiley

• #7   1. aug 2015 #6 Karsten vil du venligst uddybe dit svar? Jeg har netop samlet min motorcykel efter en total adskillelse. Med ændringer i ledningsnet, samt en del custom arbejde. Bla. Custom subframe for at tilpasse et Ducati sæde. Jeg vil ikke mene jeg er tabt bag en vogn. Det er blot første gang jeg piller ved bremser, så undervis mig endelig så jeg også fremadrettet kan lave dette selv. For efter at have adskildt bremserne, virker det ikke just til at være raketvidenskab.

• #8   1. aug 2015 Hvor kommer du fra ?

• #9   1. aug 2015 Herning området.. Men medmindre der er nogen der kan pege mig i retning af løsdele der tilsammen koster mindre end 1300-1700kr kan det jo ikke svare sig (jeg har fundet delene på MC importen og tilsammen bliver det ikke spor billigt i dele).. For det beløb kan jeg få et par renoverede, sandblæste. nylakerede kalibre der er hobede, med stempler samt nye pakninger og div. gummi dele..
    Det er simpelt selv at lave. Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor jeg ikke må rense delene i cellulosefortynder smiley
    Alt andet handler simpelthen om prisen på grisen, og umiddelbart kan jeg ikke gøre det lige så billigt selv.

• #10   1. aug 2015 Man kan købe bremserne på spray i t.hansen

Man kan også købe renoverings sæt til calipere

Så er det bare at afrense huset og stemplerne nænsomt, ,
    grater på stemplerne kan være belægninger, , som kan renses af .
    Men har du ridset stemplerne da adskilte dem , er det byt til nyt

• #11   1. aug 2015 Det er ikke nok.. afsætninger i selve kalibren har lavet ridser indvendigt i "boringen", så optimalt set skal kalibrene hones. Der er rust på alle stemplerne så de skal alle skiftes og da man får pakninger med til stemplerne kan det ikke svare sig at købe renoverings sættet for at få de sidste små gummi manchetter til gliderne.

Uanset hvordan jeg vender og drejer det, kan jeg ikke få det til at give mening af lave selv.. hvis der havde været knap så mange afsætninger i kalibrene og nogle af stemplerne kunne genbruges, havde der måske været penge at spare.

En anden ting.. jeg spurgte tidligere til at flushe (gennemskylle) sådan et system.. det her karamel lignende snask skal jo gerne ud af systemet og der er uden tvivl lidt tilbage i det resterende system.. er der nogen der har en god ide til hvad man kunne bruge til at skylle med? Jeg går ikke ud fra at det er nok blot at gennemskylle med nyt bremsevæske.

• #12   1. aug 2015 Jeg ville bruge bremsevæske til at skylle med.

Jeg forstår slet ikke den der med karamel-agtige snask.
    Hvor gammelt er det bremsevæske?
    Det må da have et kogepunkt som har været livsfarligt at køre med.

• #13   1. aug 2015 Det lyder altså også mystisk at det er så medtaget.
    Har lige renoveret bremserne på min cykel fra '03.
    De så fine ud (omend tørre, og med lidt flænger i gummi-manchetterne over glidestængerne), så de fik bremsefedt og blev samlet igen, og de holder da mange år nu vil jeg tro.

• #14   1. aug 2015 Jeg har en tidligere ejer mistænkt for at have pillet i det og muligvis ikke fået samlet skidtet ordentligt igen... enten det, eller også har en tidligere ejer brugt noget forkert bremsevæske.. jeg har hørt at hvis man benytter Dot 5 i et system der har være Dot 4 i, så kan det give nogle rigtig lede konsekvenser, men det er bare spekulation.. bremserne har det i hvert fald ikke godt. Hjulet gik meget meget sejt pga. at de hang så meget.

Jeg aner ikke hvor gammelt bremsevæsken er.. jeg overtog cyklen sidste år, tog en tur på den.. og skilte den ad. Så jeg er ikke sidste mand der har lavet service på den smiley

• #15   1. aug 2015 Det kan også være han har brugt rigeligt med silikonefedt ved samlingen, det gjorde jeg første gang jeg renoverede mine bremser, så blev bremsevæsken noget grumset, men godtnok ikke karamel agtigt.

Men du fylder bare bremsevæske på og lader det løbe ud igen, det vil være dumt at begynde at hælde fortynder/sprit what ever man lige kan finde på igennem systemet, så skal hovedcylinderen nok blive glad for dig smiley

• #16   1. aug 2015 Ridser i cylinderen betyder intet, for det er gummiringen stemplerne tætner på, bare stemplerne kan løbe frit uden O-ringen i, så skal det nok gå.

• #17   1. aug 2015 Snask i systemet er bare tegn på gammelt væske nok aldrig renoveret før!....
    Smør stemplerne med syrefri siliconefedt og skub dem i bund og tjek de slutter tæt og du evt. Ka dreje/rotere dem med en finger, test dem(ka kun gøres ved at køre en tur og stresse dem med lange og hårde opbremsninger) hvis du ikke har noget bremsevæske ved stemplerne ska det nok holde 100000km endnu, ellers er det nyt til.
    Har haft 10 Cbr 900 med mærker/ir på stemplerne, det har altid kunnes glattes ud med semrolade(fin sandpapir) smøres op og de har virket fint.
    God arbejdsløst...;0)

• #18   2. aug 2015 Jeg har selv oplevet karamel bremsevæske eller hvad vi nu skal kalde det.. Jeg skyllede godt igennem med nyt bremsevæske og alt virker stadig fint her 2 år efter smiley

• #19   2. aug 2015 Det er sku godt at høre gutter, men jeg tror nu alligevel det bliver skiftet. Så bliver alting tip top igen smiley

• Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #20   2. aug 2015 Køb uoriginale, men rustfrie bremsestempler, så holder de evigt.

Ham her laver til mange forskellige modeller: http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-xrv750-etc-stainless-caliper-piston-For-front-calipers-/391046423108?_trksid=p2054897.l4275

Kommentér på:
Renovering af kalibre

Annonce