Renovering af kalibre Renovering af kalibre
Nu har jeg skilt mine for kalibre ad på min SV650 99 og kan konstatere at det var tiltrængt.. Derudover kan jeg konstatere at bremsevæsken er blevet til sådan en tyk karamelagtig masse (en del af bremsevæsken i hvert fald).. er det fordi der er kommet vand i systemet at det opfører sig sådan?
Hvad ville være en god måde at flushe sådan et adskildt system på? Jeg går ud fra at det skal flushes helt oppe fra reservoiret.
Mht. bremsekalibrene.. skal jeg bare lave et acetonebad til skidtet og så give den gas med en tandbørste for at få fjernet al maling, bremsestøv, bremsevæske + karamel
Jeg har ikke adgang til et rensekar
Hvis en af stemplerne har nogle mærker sådan en 3-4 mm fra kanten, er det så bare byt til nyt? Skal stemplet kunne trækkes sig hele vejen tilbage i hullet?
og de der splitter som bakkerne skal glide på.. kan man bare slibe dem pæne igen (de er lidt rustne) og give dem et eller andet så det glider bedre?
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.773
Det vigtigste er at du får renset kanterne pakningerne sidder i, er der lidt skidt i dem, så kan stemplerne hænge,så de skal være 100% rene derinde, resten af caliperen er bare for din egen fornøjelse
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Emner: 4 Svar: 718
Ikke andet.
Slet ikke acetone.
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 61 Svar: 215
Cellulosefortynder fordamper jo.. og da kalibrene er adskilte, er der jo ikke risiko for at div. gummi komponenter tager skade.
Jeg tror det ender med at de bliver byttede til et par renoverede kalibre fra et firma i england.. til deres pris kan det ikke svare sig at begynde at bestille stempler og pakninger.. stemplerne alene koster jo 1468kr.. og så mangler div. gummi stumper.
jan 2015
mar 2004
Følger: 3 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 14 Svar: 1.476
okt 2007
apr 2014
Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 441
okt 2007
Det er simpelt selv at lave. Det eneste jeg ikke forstår er hvorfor jeg ikke må rense delene i cellulosefortynder
Alt andet handler simpelthen om prisen på grisen, og umiddelbart kan jeg ikke gøre det lige så billigt selv.
okt 2007
Følger: 61 Følgere: 48 MC-er: 8 Emner: 153 Svar: 679
Man kan også købe renoverings sæt til calipere
Så er det bare at afrense huset og stemplerne nænsomt, ,
grater på stemplerne kan være belægninger, , som kan renses af .
Men har du ridset stemplerne da adskilte dem , er det byt til nyt
okt 2007
Uanset hvordan jeg vender og drejer det, kan jeg ikke få det til at give mening af lave selv.. hvis der havde været knap så mange afsætninger i kalibrene og nogle af stemplerne kunne genbruges, havde der måske været penge at spare.
En anden ting.. jeg spurgte tidligere til at flushe (gennemskylle) sådan et system.. det her karamel lignende snask skal jo gerne ud af systemet og der er uden tvivl lidt tilbage i det resterende system.. er der nogen der har en god ide til hvad man kunne bruge til at skylle med? Jeg går ikke ud fra at det er nok blot at gennemskylle med nyt bremsevæske.
jan 2015
Jeg forstår slet ikke den der med karamel-agtige snask.
Hvor gammelt er det bremsevæske?
Det må da have et kogepunkt som har været livsfarligt at køre med.
jan 2015
Har lige renoveret bremserne på min cykel fra '03.
De så fine ud (omend tørre, og med lidt flænger i gummi-manchetterne over glidestængerne), så de fik bremsefedt og blev samlet igen, og de holder da mange år nu vil jeg tro.
okt 2007
Jeg aner ikke hvor gammelt bremsevæsken er.. jeg overtog cyklen sidste år, tog en tur på den.. og skilte den ad. Så jeg er ikke sidste mand der har lavet service på den
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.773
Men du fylder bare bremsevæske på og lader det løbe ud igen, det vil være dumt at begynde at hælde fortynder/sprit what ever man lige kan finde på igennem systemet, så skal hovedcylinderen nok blive glad for dig
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
apr 2013
Følger: 16 Følgere: 17 Emner: 2 Svar: 33
Smør stemplerne med syrefri siliconefedt og skub dem i bund og tjek de slutter tæt og du evt. Ka dreje/rotere dem med en finger, test dem(ka kun gøres ved at køre en tur og stresse dem med lange og hårde opbremsninger) hvis du ikke har noget bremsevæske ved stemplerne ska det nok holde 100000km endnu, ellers er det nyt til.
Har haft 10 Cbr 900 med mærker/ir på stemplerne, det har altid kunnes glattes ud med semrolade(fin sandpapir) smøres op og de har virket fint.
God arbejdsløst...;0)
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
okt 2007
apr 2013
Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
Ham her laver til mange forskellige modeller: http://www.ebay.co.uk/itm/Honda-xrv750-etc-stainless-caliper-piston-For-front-calipers-/391046423108?_trksid=p2054897.l4275
Renovering af kalibre