{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
412 visninger | Oprettet:

Christian  B
Christian B
Emner: 3 Svar: 8

Hviner ved høje omdrejninger {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Yamaha TDM 850 fra 92.
Nå jeg accelerere hviner den er smule.
Kunne det være knastkæden der er lidt for stram eller måske slidt? Der er absolut ingen mislyde i tomgang eller noget, men i gear ved acceleration.
Om den skal sige sådan en jeg ikke helt sikker på.

Det kan sammenlignes lidt med en turbine.

Mvh Christian

Kommentarer på:  Hviner ved høje omdrejninger
  • Magoo M
    Magoo M Tilmeldt:
    jan 2019

Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 505
    #1   14. sep Ikke mishandle fruen. Hun er jo en ældre dame. smiley
    Ang. hvinen, kan være et slidt kugeleje.
    Giver den kun mislyden under kørsel? dvs. ingen mislyd ved frigear og højt rpm?

• #2   14. sep Er det forskelligt i forskellige gear? Jeg havde en suzuki der hylende i 6 gear. Heldigvis havde jeg en ekstra motor, så jeg skiftede de to tandhjul. Det var pitting på tandhjulene.

• Christian  B
    Christian B Tilmeldt:
    apr 2021

#3   14. sep Ingen hvinen ved frigear. Det er kun under acceleration og kørsel. Det er fuldstændig ligegyldigt om det er blød eller hård acceleration.
    Det er i alle gear.

• Magoo M
    Magoo M Tilmeldt:
    jan 2019

Følgere: 8 Emner: 4 Svar: 505
    #4   14. sep så bør du tjekke baghjulslejerne. meget sandsyligt det er dem husk der sidder også et leje i shock koblingen

• #5   14. sep Inden du nu skiller motoren i atomer, så find ud af, om det kunne være et hjulleje, som giver lyd fra sig. Måske lejet i venstre side af baghjulet, som jo bliver belastet lidt yderligere når du accelererer, da kæden sider i den side.
    Kør en lille tur - måske uden hjelm (så du bedre kan høre) på en stille villavej, bare 20-30km/t, og prøv at gå on/off på gassen.
    Lyt efter hvor lyden kommer fra.

• Christian  B
    Christian B Tilmeldt:
    apr 2021

#6   15. sep Tak for bud smiley

Jeg er ret sikker på at det ikke er et hjulleje, for lyden kommer kun i gear, og følger omdrejningstallet. Således at nå jeg skifter op gear, så falder hvinelyden, og hvis jeg skifter ned så stiger hvinelyden) hvis det giver mening. Alternativt må jeg se om jeg kan få lavet en lille video.

• #7   15. sep Er hjulleje især på kædebærreren kan sagtens hyle, og det kan sagtens være når der kun er træk på kæden. Men hvis hylelyden er forskellig afhængig af gear ved samme hastighed, så er det næppe et hjulleje, deøa det så vil køre samme hastighed. Og hvis det er i alle gear og følger motorens omdrejninger, så kan det være præmær drive ind til gearkassen eller et leje der i det område vil jeg tro.

• #8   15. sep Jeg syntes at min også hylede når den fik lidt smæk ( som en turbine). Den lyder bestemt ikke som en Honda.
    Hvis du er meget usikker så kør til en Yamaha mc mek. og få ham til at køre en tur. Han kan afgøre det på 10 min. og du får fred i årevis smiley

• Christian  B
    Christian B Tilmeldt:
    apr 2021

#9   15. sep Jamen måske skal den bare sige som en stor traktor med en gyllevogn der får bundgas?

Men Dan, du har ret. Jeg må et smut til en Yamaha mekaniker og høre hvad han siger til det. Der ligger en, ikke alt for langt væk. smiley

• #10   18. sep Spændende at høre om han er lige så klog som mig, eller om det er et leje i forlygten smiley smiley Hahaha

Kommentér på:
Hviner ved høje omdrejninger

x