1.346 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Justere forlys? Justere forlys?

Har et mindre "problem". Har nemlig været til syn med min SV 650s k3, og den gik ikke igennem pga. fejljusteret lys.

Har prøvet idag at justere det ned, men syns ikke jeg kunne få det til at virke. Nogen der kan fortælle hvilke skruer det er der skal stilles på?

Og hvordan er den bedste og letteste metode til at justere dem alene?
Skal nemlig til syn med den igen i morgen..

På forhånd tak:)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af Armaturer + ballofix 1.650 kr.
  • Montering af induktionskogeplade og trække et kabel til ovn/ airfreyer. 800 kr.
  • Rense tagrender 1.200 kr.
  • Opsætning af to lamper 800 kr.
  • drypbakker 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Justere forlys?
  • #1   19. maj 2008 Jeg er ikke sikekr på hvilke skruer, men jeg har da en manual liggende til en SV 1000 som jeg kan E-maile dig hvis du er interesseret.
    M.h.t. indstilling, så skal der være et fald på 1% og lyset skal selvfølgelig lyse lige fremad.

• #2   19. maj 2008 Okay, men det burde kunne ses deri? Tror jeg har den til at ligge osse..

Men hvordan er det lettest at indstille selv? Bare se hvor højt det er lige ved lygten, og så køre 2 meter tilbage og så tjekke det ca. er faldet 2% der? Eller hvordan er det?:)

• #3   19. maj 2008 Brug en væk eller el. det er det nemmeste... men ellers er fremgangs måde den rigtigt...

Øster EXmc

• #4   19. maj 2008 Øhhh "VÆG"

• #5   19. maj 2008 Eller stå lige foran cyklen, peg på dine bukser ved toppen af leskeglen, gå en meter tilbage og se at lyset er faldet en cm...
    Eller 10 meter og 10 cm

• #6   19. maj 2008 Og lyskeglen selvfølgelig

• #7   19. maj 2008 Blev den kasseret kun pga. fejljusteret lys? Så har det da vist været en meget emsig synsmand, som lige syntes der skulle tjenes penge på en mc.

• #8   19. maj 2008 Claus M: det var også min første tanke..

• #9   19. maj 2008 Samme tanke her.... Det var sku da latterligt. De kan da ikke kassere en cykel pga det. LOL, kunne fårstå hvis det var betinges synet såfremt lyset blev stillet, men at dumpe en cykel på noget du kunne ordne mens du var i synshallen er sku for MEGET!

• #10   19. maj 2008 Nej nej, han sagde at det skulle justeres, men han brokkede sig osse over udstødning, han målte den til 98db hvor max er 90db, så det var osse pga. den;)

• #11   19. maj 2008 Så kan du fortælle ham at han skal måle den ordentligt. MCere måles med en forbikørsel, og han kan læse mere om det i Detailforskrifterne for Motorkøretøjer.

Bare hvis han pisser på din sukkermad altså smiley

• #12   20. maj 2008 Okay, tusind tak. Det vil jeg gøre så:)
    Men har fået den dæmpet rimelig godt nu, så der burde ikk være problemer..

• #13   20. maj 2008 Heg havde nok bare valgt at prøve en anden synshal end at begynde at stoppe ting ind i udstødningen for at dæmpe den...

• #14   20. maj 2008 Ville være på den sikre side, så fik det lige lavet, det var nu rimelig enkelt alligevel.
    Men tager osse til en anden synshal idag, så nu må vi håbe han er flink

• #15   20. maj 2008 Hmm, umiddelbart kan jeg intet se i instruktionsbogen omkring at justere lys?

Nogen der lige kan gi en hurtig guide til det?

• #16   20. maj 2008 Enten er der to skruer - en der drejer lygten hovedsagelig fra side til side og en der hovedsagelig drejer op og ned. Der kan også kun være en sideværts, og så justeres op og ned ved at vippe hele lygten.

Justering er nemest,hvis man er to. En sidder på geden og en justerer.

Sæt cyklen med passager på et plant underlag vinkelret mod en væg. Mål højden til cntrum af lygte. Mål afstand fra lygte til væg. Sæt et mærke på væggen svarende til lygtens centrum.

Tænd lygten - lyskeglen rammer væggen og på nærlys, vil den knække opad i højre side. Knækket skal passe sammen med mærket sideværts.

Så justerer du lampen op/ned, så lyskeglen daler mindst 1 cm på m afstand fra lygte til væg. Den må godt falde mere, men ikke mindre.

Kravet er, at lyset skal falde mindst 1 % og lygten skal kunne oplyse vejen mindst 30 frem.

Al justering foregår på nærlys. Når det passer, skulle dit fjernlys også gerne passe, men det skal oplyse vejen mindst 100 m frem.

Letteste måde at chekke det på, er at gå 100 m væk fra cyklen ogse om du kan læse en avis i lyskeglen.

Kommentér på:
Justere forlys?

Annonce