5.128 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

Nær & fjernlys i begge lygter (2 delt lygte) Nær & fjernlys i begge lygter (2 delt lygte)

Jeg går med tanker om at skulle ha nær og fjernlys i begge lygter på min Honda VFR 750 fra 90'.
Lygten er opdelt sådan så at nærlyset er i den ene side og fjernlys i den anden.
Er der lovgivning for om man må eller ikke må sætte en pære med både nær og fjernlys i begge lygter??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nær & fjernlys i begge lygter (2 delt lygte)
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #1   17. okt 2011 Det må man ikke, da lygteglasset ikke er lavet til det.

• #2   17. okt 2011 hellere 2 nærlys end et....
    jeg har det på min cykel... underligt nok er den synet med det

• #3   17. okt 2011 det første du skal gøre er at finde ud af hvad for pærer der sidder i din mc

på min fz6s sad der en H7 (1 tråd) til nærlys, og så en H4 til fjernlys (2 tråde)

det jeg så gjorde var at få lagt en lus fra H7, til den ubrugte tråd i H4, så havde jeg nærlys i begge lygter, samt langtlys i den rigtige

det var den også synet med, har endda været kaldt til omsyn pga potter, hvor den gik igennem igen

HVIS det er, så kunne man jo smide et spadestik på lusen så den kunne pilles fra igen hurtigt

• #4   17. okt 2011 Hej sejmon kan du uddybe det smiley :-)
    På min fzr er der kort lys i venstre side og lang lys i begge , så burde der vel ikke værre noget i vejen for at have kort lys i begge eller er jeg helt fejl på den, ikke fordi jeg har det men det var da noget jeg ville gøre her til vinter, eller efter toldsyn smiley

• Sajmon ™

#5   17. okt 2011 Dækpifter (Århus) - Nu er det faktum at cyklen er synet med det, IKKE nogen garanti for lovlighed eller godt lysudbytte.

John - Jeg kan sagtens uddybe det - reflektorerne i dine forlygter skal kunne sprede lyset korrekt nedad og til højre for at det skal være lovligt. Der er masser af cykler som er bygget før det blev tilladt at have 2 nærlygter, men som stadig kan monteres med det uden at blænde.

Det er jo bare at prøve - en væg i et mørkt rum er finfin til at se om man kaster lys opad, og gør man det så blænder det.

• #6   17. okt 2011 jeg tror det kommer an på hvor tæt lygerterne de sidder fra hianden...

• #7   17. okt 2011 Som Sajmon nævner er det ikke lovligt, men på VFR´en er det ikke et synderligt problem med at lygterne vil blænde modkørende.
    Det er ganske enkelt at lave, idet der i forvejen er to H-4 pærer. Du skal bare "luse" en ledning fra den ene pære til den anden i dine stik.

• Sajmon ™

#8   17. okt 2011 Tue J - Det er svært at sige. F.eks den nye R1 har dem siddende rimeligt langt fra hinanden...

(link fjernet)

• Kenneth H
    Kenneth H Tilmeldt:
    okt 2011

Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
    #9   17. okt 2011 vrøvl
    Ved moderne pære er det den der sender lyset i den rigtige retning ved kort og lang lys, da lyset ved kortlys er retningsbestemt i pæren.

Kortlys
    http://www.ratwell.com/technical/BoschH4/H4Lowbeam.jpg

Langtlys
    http://www.ratwell.com/technical/BoschH4/H4Highbeam.jpg

• Sajmon ™

#10   17. okt 2011 Og hvis hverken parabol eller reflektorer i lygteglasset er lavet til nærlys, vil det spredes forkert.

Så vrøvl er det ikke...

• #11   17. okt 2011 Takker for uddybningen sajmon, så må man jo lige prøve sig frem.

• #12   17. okt 2011 Monter relæer og lad de originale ledninger forsyne med styrestrøm alene , kontakterne og ledningerne er ikke dimensioneret til at trække 2x60watt , træk noget 2kvadrat ledning med sikring direkte fra batteriet , så får du max.udbytte af den ændring

• Sajmon ™

#13   17. okt 2011 .. og så slipper man også for røg. smiley

• #14   17. okt 2011 røg kan være okay , men sjovere når det ikke stinker af brændte ledninger eller kontakterne på styret pludseligt står i flammer smiley hahah

• #15   17. okt 2011 jeg snakkede med en bilinspiktør om det.... han mente det var afstanden mellen de 2 lygter...
    hvis der er 2 cm er det tilladt... under ikke

• #16   18. okt 2011 Gå nu ud og kig på Jeres lygter da.

Sajmon har helt ret.
    Det er profiler, eller "slibninger" som nogen kalder det, i glasset, der gør forskellen.
    Nogen glas er der ingen profiler i.
    Parabolerne kan også være forskellige, og begge dele har indflydelse på, hvordan lyset falder ud af lygten.
    Indbyrdes afstand har intet med sagen at gøre.
    Lyset skal være assymetrisk, og det ser man f.eks. nemt fra rattet i sin bil, at begge nærlys, lyser vandret og lavt fra venstre, og ca. halvvejs i lyskeglen mod højre, vinkler lyset opad i ca 20°

_/ _/ <- noget i den stil her (hvis den primitive skitse kan forstås smiley
    Det er glasset, og parabolen, der laver denne vinkel i lyset, som er vigtig fordi, men ikke blænder modkørende, men lyskeglen lyser højere og fremad i højre side af vejen - så man har bedre chance for at se - og undgå - gående og cyklister på egen bane halvdel.

Hvis IKKE lygten er indrettet til det, så vil nærlyset blive set som en fjernprojektør, fra et modkørende køretøj, fordi lyset ikke brydes.

Der er i virkeligheden ikke den store videnskab i dén sag, og det med det assymetriske lys,
    det ved I da alt om, fra dengang I tog kørekort, eller...?
    (ok - dem uden kørekort er lovligt undskyldt...) smiley

• #17   18. okt 2011 Ret eller uret?

Summa er at på en VFR som din er det bare at lave en lus, kørte sådan i årsvis på en model magen til, havde hverken problemer med lednings nettet eller at lyset blændede.

• #18   18. okt 2011 Ja, det er den enkle løsning på at tænde lyset i begge lygter.
    Det samme i øvrigt på CBR1000F - H4 i begge sider, men nærlys er amputeret i den ene.

• #19   18. okt 2011 Allan Dyrbye K:
    Der er intet krav om asymetrisk nærlys på mc'er. Det er korrekt at det er det på biler, men altså ikke på mc'er:

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/~/media/029B93E3814E406F88615CFB1CEBCCA7.ashx

afsnit 6.02.030 side 69

Afsnit 6.02.031 siger at på 2-hjulet mc må der ikke være mere end 10cm mellem nærlyslygterne.

• #20   18. okt 2011 sajmon lygterne på min FZ6S sad også helt sammen, derfor blev det synet med det, og han kiggede det efter med lygtekontrollen, og det stod endda rigtigt

• #21   18. okt 2011 Ok Lange - men så fik vi jo svaret på, hvorfor der kun er lys i den ene på nærlys - læs punkt 3; Der skal være min. 60 cm. mellem 2 nærlygter....:

6.02.003 Nærlyslygter

(1) Nærlyslygte

a) skal afgive lys af hvid eller gullig (selektiv gul) farve,
    b) skal være anbragt foran på køretøjet,
    c) skal kunne oplyse vejbanen mindst 30 meter foran køretøjet,
    d) skal være indrettet til højrerettet, asymmetrisk nærlys,
    e) skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste punkt,
    f) skal være anbragt mindst 0,50 m og højst 1,20 m over vejbanen, og
    g) skal være synlig mindst 15° opad og 10° nedad samt mindst 45° udad og
    10° indad.

(2) På køretøj med én nærlyslygte skal denne dog være synlig mindst 45° til hver
    side.

(3) På køretøj med to nærlyslygter skal afstanden mellem disse være mindst
    0,60 m.

Det nærmeste man kommer en så bred snude på en MC, er vist Street Tripple fra Triumph smiley

• #22   18. okt 2011 Sludder. Du skal 2 sider længere ned for at finde reglerne for MC.

6.02.031 To-hjulet motorcykel
    (1) På to-hjulet motorcykel med to nærlyslygter må afstanden mellem disse ikke overstige 0,10 m.

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

Emner: 17 Svar: 454
    #23   18. okt 2011 Altså jeg har lige været den store operation igennem. Er ikke til halve løsninger, så har gjort det "rigtigt". Vil prøve at beskrive mine erfaringer.

Min er også en VFR750, men en RC36/II fra 1996, men mon ikke de er ret ens?
    Jeg havde studeret ledningsdiagrammer i både servicemanualen og Haynes og lagt den overordnede plan inden jeg gik igang.
    Jeg har tidligere købt et komplet ledningsnet fra en engelsk cykel. Mest for at få ensretteren, men der fulgte også stik til lygter og 2 lygterelæer med.

Jeg ville i første omgang lave det sådan at når lyskontakten er i 0 er lyset slukket, i stilling P har der alm. nærlys og i det der idag er nærlys skulle der være lys i begge nærlygtepærer.
    Den plan røg sig en tur, ville ikke til at lodde om i kontakten.

Plan B var at luse fra den ene pære til den anden, men med en kontakt så jeg kan slukke/tænde lygten under kørsel.

Jeg startede dog med at pille kåben af. Her var så en lille overraskelse. Der var ikke noget relæ til nærlyset, det manglede simpelthen. Holderen var der, men ikke noget relæ. Relæet til fjernlyset var som forventet.

Tænd/slukfunktionen til nærlyset gik på min maskine altså direkte gennem kontakten i højre side, hhv. omskifteren mellem langt/kort lys i venstre.
    Min overvejelse var at det kunne gøres fordi der kun er en nærlyspære. Hr. H har på UK og US modeller et relæ, sikkert pga. den dobbelt så store strøm.
    Jeg besluttede derfor at montere et relæ til nærlyset.

Jeg klippede så et relæ og et af lygtestikkene ud af det ekstra ledningsnet jeg har liggende. Det fik jeg loddet og krympemuffet ind på min maskines. Inden skulle jeg dog vikle adskillige meter elektrikertape af både det ekstra og det ledningsnet på maskinen. For selvfølgeligt skal de nye ledninger være integreret i ledningsnettet.
    Heldigvis var lygteledningen samme dimension som på UK modellen som er beregnet til 2 pærer.

Nå men jeg trak den tykke ledning til det nye relæ og brugte den gamle nærlysledning til at trække det nye relæ.

På venstre side af instrumentpanelet lige under den drejeknap man bruger til at nulstille triptælleren har jeg monteret sådan en her: http://www.thansen.dk/product.asp?c=5932996848&n=1199147561&pn=1227453319 til at tænde og slukke den højre nærlygtepære. Den skal også have en stel for at indikatorlampen lyser. Jeg kan tænde og slukke under kørsel og jeg kan se den røde lampe.

Iøvrigt er spændingen ved pærerne med standardledningerne lidt over 13V, hvilket faktisk er i overkanten og mere vil godt nok give lidt mere lys, men også medføre drastisk kortere levetid på pæren.

Efter at have klistret ledninger sammen skulle ny tape monteres. Ikke noget lille arbejde skulle jeg hilse at sige.

Hele operationen tog 6-7 timer.
    Resultatet står derimod slet slet ikke mål med indsatsen. Parabolen i højre side er helt forskellig fra den i venstre side og lyset minder meget om det man opnår ved at bruge tågelygter på en alm. mørk aften. Altså bedre lys tæt på foran og tæt på til siderne. 20m og frem, der hvor jeg ønskede bedre lys, kan jeg overhovedet ikke se forskel på om den ekstra lygte er tændt eller ikke.
    Ville jeg gøre det igen, nu jeg kender resultatet? Nej det ville jeg ikke!

Min anbefaling vil være at montere nogle en H4 pære med "høj ydelse", ala disse: http://www.thansen.dk/product.asp?c=5932996848&n=1686254232&pn=-1267522135

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

Emner: 17 Svar: 454
    #24   18. okt 2011 Hov noget mangler:
    Min anbefaling vil være at montere nogle en H4 pære med "høj ydelse", ala disse: http://www.thansen.dk/product.asp?c=5932996848&n=1686254232&pn=-1267522135
    Og så ellers leve med at der er sket meget på lygtefronten de sidste 15-20 år. Vil man bedre lys er jeg bange for at der skal en ny MC til. Eller måske man selv kan brokke en CBR900 lygte eller lignende ind, men det er igen en større operation med modifikation af kåben og sikkert også andet.
    Jeg har ihvertfald fra og med forrige søndag lært at leve med tingenes tilstand:-)

• #25   19. okt 2011 Mht. pærer med højere-end-standard-ydelse, vil jeg gerne lige skubbe en anbefaling ind her...:

Osram Nightbreaker er en skod pære!
    Hvor godt Night Racer virker, det ved jeg ikke, fordi den første er så ringe, at jeg end ikke har gidet prøve den.
    MEN - Philips Extreme Vision - dén holder 100% !

Fantastisk lys, og fantastisk lang levetid.

(link fjernet)

• #26   19. okt 2011 +1 for Philips Extreme Power
    Har før prøvet Osram's superpærer og de har kun ½ levetid.

• #27   25. okt 2011 Hej alle.

Jeg vil sige tusinde tak for alle jeres indlæg og erfaringer.
    Det er simpelthen guld værd :o)

• #28   25. okt 2011 Hej alle.

Mange tak for jeres indlæg og erfaringer med med mit indlæg.

Det er simpelthen guld værd :o)

Kan man egentlig få en lygte til en VFR 750 som ikke er delt?

• #29   26. okt 2011 Ja det kan du godt. VFR 1990-1993 kørte bla i Italien med en forlygte der ikke var delt. der var så tilgengæld også kun en pære i den. Den minder meget om den forlygte der sidder på VFR 1986-1989.

Kommentér på:
Nær & fjernlys i begge lygter (2 delt lygte)

Annonce