{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
938 visninger | Oprettet:

martin  T
martin T
Tilmeldt:
13. jun 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 26

køb af brugt mc. {{forumTopicSubject}}

tænker på om der er nogen der kan fortælle mig hvad der skal være i orden når man køber en brugt mc?

hvilke papir skal der følge med
skal jeg kontroler for gæld?
hvordan kan man vide sig sikker på den ikke er stjålet.
eventuelt andre ting jeg skal sikre mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  køb af brugt mc.
  • #1   26. maj 2013 Reg attest og slutseddel. Evt syns papire
    Og ja selvfølgelig skal du tjekke den for gæld andet ville da være snotdumt

    MHt stjålet, snak med politiet.


  • #2   26. maj 2013 dansk registreringattest medmindre det er en import. Der skal man være lidt ekstra påpasselig, men her er der andre der har stor erfaring her på mcg.
    ALTID tjekke for gæld, så godt som det nu er muligt. Det kan du gøre over nettet i dag. -Og det kán gøres gratis.
    Stjålet? Hmmmmmm hvis sælgers navn står på reg. attesten burde det vel ikke give problemer. Og er den stjålet er det næsten (dog ikke 100%) sikkert at den ikke er stjålet.
    Det største problem er svindlere. Især hvis du ikke er så kyndig. KM-svindel kan være et problem som kan være ret vanskelig at opdage og især for dels en ukyndig og dels uden nærmere teknisk kontrol. Selvom jeg anser mig selv for relativt kyndig, blev jeg såmænd selv svindlet engang med en MC. Det viste sig at klovnen havde strammet oliefilterholderen så meget at motorblokken var flækket inde i motoren og så havde han tætnet med gummipakning, så det ikke umiddelbart kunne ses. Noget sådant vil man næppe kunne gardere sig mod. Har man "nænnet" kan et efterfølgende besøg hos sælger som regel rette op på noget sådant, men det indebærer jo så andre risici der kan give en masse bøvl smiley


  • #3   26. maj 2013 Hells rider. Politiet er LANGT fra altid behjælpelige! (fx Aalborg politi er sq uset kontrær i utallige tilfælde. Har taget turen med dem et par gange. Hele vejen igennem vores såkaldte retssystem. Missionen lykkedes ganske vist, men man skal være usædvanlig påholdende og være 100% inde i alle detaljer.
    Men et forsøg til de sorte koster dog trods alt ikke alverden. Måske er man heldig smiley
    FTP


  • #4   26. maj 2013 Snehvide:

    Hvis man henvender sig og spørger om et givet registreringsnummer er meldt stjålet, så SVARER de sgu!

    Noter hvem du talte med, dato og klokkeslæt - så skulle du ikke kunne sikres bedre.


  • #5   26. maj 2013 Ellers er checklisten:

    Er cyklen stjålet (politi-registreringsnummer)
    Er der tinglyst pant i dyret (SKAT og stelnummer)
    Har sælger en registreringsattest?
    Er sælger ejer (står han på registreringsattest eller har han en fuldmagt fra ejer)
    Slutseddel (Hent den på FDM's hjemmeside)
    Aftal og nedskriv alt om omregistrering, evt. syn og forsikringsbegæring(hvem gør hvad)
    Aftal og nedskriv alt om betaling.
    Er der tinglyst pant, så aftal hvordan den afskaffes.

    Jeg har den opfattelse at jeg spørger sælger om der er tinglyst pant, hvorefter jeg selv undersøger det. Siger sælger nej og skat ja, er sælger nok i ond tro, og så kan man ikke se min røv for bare fodsåler!

    Dernæst - gå geden godt igennem - km er ikke nær så vigtige som generel stand. Få evnt en dreven person med ud og kigge, og husk, at selv om købeloven stiller dig ens i privat og forretningshandel, så har du ved privat handel i praksis meget få reklamationsmuligheder!


  • martin  T
    martin T Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 7 Svar: 26
    #6   26. maj 2013 så jeg skal bruge stelnummer for at se om der er tinglyst pant i? altså om den er betalt smiley

  • #7   26. maj 2013 Du Kan kun se om cyklen faktisk tilhører en anden via et pantebrev. Private-ikke tinglyste - lån er dig som køber aldeles uvedkommende.

  • #8   26. maj 2013 -og så for lige at være helt fair - har sælger optaget og tinglyst et pantebrev inden for de sidste få dage, har du ikke en chance - der er jo altid en vis ekspeditionstid, men det her hører nok til de mere akademiske tilfælde.

  • #9   26. maj 2013 Det er nok med reg.nummer for at tjekke om der er gæld i køretøjet her.

    http://www.nummerplade.net/


  • #10   26. maj 2013 Hvis det er sælgers navn der står på reg. attesten og adressen passer med stedet cyklen befinder sig, så er der ingen grund til at ulejlige politiet for at tjekke om den er stjålet !

  • #11   26. maj 2013 Steen P:

    Det troede jeg også indtil for ganske nylig, men sådan er virkeligheden åbenbart ikke.

    Find Holmerens tråd: "Det startede som en drøm...."


  • #12   26. maj 2013 Ja læs Holmerens tråd! En motorcykel kan tilsyneladende godt være stjålet, selvom det er sælgers adresse og navn på registreringsattesten.

  • #13   26. maj 2013 Rolig nu .

    Den cykel var jo meldt stjålet af sælgeren (en forhandler) fordi der var taget lån til den med forfalskede papirer.
    Så hvis den cykel han ser på er gældfri og registreret i sælgerens navn og befinder sig på sælgers adresse. Så kan man ikke sammenligne med Holmerens beretning.
    At en forhandler kan melde en MC stjålet fordi han er blevet udsat for bedrageri, ser også noget mærkeligt ud. De har jo selv solgt og udleveret cyklen til køberen.
    At køberen så er en svindler og skal ha sin straf er der ikke tvivl om. Men han må være skyldig i bedrageri og ikke tyveri af MC.


  • #14   26. maj 2013 Vigtigt at stelnummeret passer med reg. attesten.... Ellers er alt det andet ligegyldigt..

  • #15   26. maj 2013 mener det hedder nummerpladenet, der kan man også slå stelnr op og det kommer frem om der er gæld i den /syn og alt muligt andet

  • #16   26. maj 2013 Det er da godt at nogle personer har gode erfaringer med panserne...... Men Knud jeg gætter på at du næppe har haft med Aalborg Politi at gøre. De er generelt et nummer for sig selv og har været det i mange mange år. Den ene af de ture jeg har valgt at tage hele vejen gennem det juridiske system, rigspolitiet, JM m.v. er at Aalb. politi IKKE ville oplyse om en cykel var stjålet eller ej. Man kunne købe cyklen og komme ind med cyklen og SÅ kunne man få besked - dvs den nyindkøbte cykel kunne de så evt. tage fra en og sende den på deres egen politiauktion og score kassen - føj for satan for en dobbeltmoral!. Det kan man jo ikke bruge til noget som helst som evt. køber af en cykel til 500 - 1500 kr. Det endte så med at jeg måtte have det på skrift, da de EFTER afgørelsen STADIG ikke ville oplyse når folk henvendte sig. Så Knud jeg har har skam fuld belæg for min udgydelse over Politiet. Det "sjove" var imidlertid at ringede fx jeg til KBH. Politi for at få tjekket et cykelstelnummer, så var der ingen problemer smiley
    Så jeg gætter på at der også kan være forskel på, hvordan de forskellige politikredse agerer hvis alle mulige begynder at ringe til poilitiet vedr. MC-stelnumre.
    Er der nogen der kan henvise til noget eksakt vedr. MC-stelnumre og den måde politiet SKAL agere på, vil jeg meget gerne have det oplyst/tilsendt. De satans pansere skal sq altid have vredet armen rundt, når alm borgerne ønsker en smule service den anden vej...............


  • #17   26. maj 2013 Det der har jeg aldrig hørt om, men selvfølgelig passer det når du siger det.

    Kan det have noget at gøre med at borgerne i Aalborg er nogle specielt dumme svin?;-)


  • #18   26. maj 2013 Hehehehe nej det skyldes måske at alle nordjyder og måske især dem fra Aalborg er utroligt fattige. Og det kan myndighederne ikke li´. De dumme svin du skriver om har alle blå og sorte tøjstykker på og de er som regel letgenkendelige.
    Aalb. politi har også i mange år faret frem overfor folk der havde/har specielle dyr. eksempelvis leddyr og krybdyr. Tilsyneladende stort set alt der bare er en smule anderledes, det kan de satme ikke li´.
    Men når nu jeg er i gang har jeg skam da også dårlige erfaringer med Amager politi. Jeg/os på vestamager havde et satans bøvl med at vi fik stjålet nummerplader. Det var panserne lige glade med. 2 gange havde jeg sågar de fineste fingeraftryk på stel, saddel m.v. fordi jeg har det med at gratte sammeføjningsdele ind i sølvfedt. det gad de ikke komme at kigge på. Jeg tilbød sågar at komme ind på stationen med sadlen i det ene tilfælde. Gad stadig ikke tage sig af det. Resultat. Jeg og naboen installerede bevægelsesfølere og havde "selvforsvarsting" ved hånden hele tiden. Vi nåede da op adskillige gange om natten og ud på gaden med "ting" i hånden. Så stoppede det pludselig - næppe pansernes fortjeneste...........


  • #19   26. maj 2013 Ja, det er sgu ikke mine erfaringer, hverken fra midtjylland, amager, østerbro, vallensbæk eller nu egedal - tværtimod.

    Det gælder forresten også når de har æret efter mig - som oftest har jeg fået en form for melding, enkelte gange en bøde og kun en enkelt gang, synes jeg det var virkeligt urimeligt - men hvad fanden, vi kan vel alle have en dårlig dag......


  • #20   26. maj 2013 Det er rart hvis der er en servicebog med, hvor man kan se at der er blevet lavet regelmæssige service og olieskift.

    Tjek:
    Dæk, kæde, bremser, oliestand, er den ren og pæn, rust på stellet og bolte, slør i lejer (hjullejer og kronrørslejer), lys, lyder den godt i motoren (ikke noget der rasler), kør en tur... Går den jævnt i motoren, og gearkassen skifter ubesværet i alle gear, ligger den stabilt ud af lige vej og i svingene.

    Hvis dette er tilfældet, så tror jeg at det er et godt køb, hvis prisen er rigtig.


Kommentér på:
køb af brugt mc.

Annonce