3.266 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

tips og ider.. når ens mc skal prøvekøres af ukend tips og ider.. når ens mc skal prøvekøres af ukend

der bliver stjålet flere og flere ting, bla motorcykler..
hvad kan man gøre for at gøre det svære for en evt tyv.. når s.....
kommer og vil prøve køre ens mc..
kom med jeres forslag.

1.tjek kørekort. tag kopi af det.
2.tag foto af føreren .
3 få det beløb udleveret af ham som mc koster,
4.. hav max kun ca 1 liter benzin på tanken..
5. hav en ven der, der kan køre med ved siden af på hans mc, hvis muligt
6.hold nogle af han personlig ting imens prøve turen forgår

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  tips og ider.. når ens mc skal prøvekøres af ukend
  • #1   17. aug 2013 Hvis nogen forlangte mere end pkt.1 af mig, blev der ingen handel.....

Men vil sige at det ALTID er en god ide at have en kammerat,familiemedlem,nabo ect med ud at kigge nyt køretøj, det virker troværdigt når der bliver nogen hos sælger, mens køber tjekker begrænseren smiley

• #2   18. aug 2013 Det er jo åbenbart blevet nødvendigt at være ekstra påpasselig

• #3   18. aug 2013 Der er jeg enig med Brian S.

Ja sige til køberen at de skal have en person med ud og kigge som kan blive tilbage mens han/hun prøvekøre (ja smidere den i begrænseren)
    Det bedste er hvis de tager deres først fødte med smiley

• #4   18. aug 2013 4.
    er du jo ikke herre over..

og jeg kan kun sige modsat dig, at hvis en evt køber har noget imod jeg tjekker køre kort, ( som man jo skal gøre ) og tager foto af det og af ham osv så kan han bare pisse af.. smiley

så nemt er det.. smiley

mvh

• #5   18. aug 2013 Behold kortet
    Tag billede af ham og hans venner samt biler
    Tjek hans tlf nr om det er hemmeligt
    Få liter på tanken er fint, bare ikke nemt hvis man lige har tanket.
    Giv en kop kaffe så du kan danne dig et indtryk af ham.
    Det er jo heller ikke nemt hvis han vil ud og køre 300, så er det jo ikke sikkert ens makker kan hænge på mere.

• #6   18. aug 2013 Hvis manden har pengene med ser jeg ikke nogen grund til at gøre en helvedes masse mere end foto af manden og kopi af kørekort ! Tror det er de færreste med skumle hensigter- der medbringer hele beløbet i kontanter - når de skal ud og stjæle mc på en prøvetur ! Men igen - hvis det giver dig mest ro i sjælen at tage alle ovenstående forbehold - så gør det smiley Du kan eventuelt som sidste gerning inden han skal ud og køre - lige tage tommestokken frem og måle højde og drøjde på ham - og så fortælle ham at han passer perfekt i det hul du har gravet i baghaven til ham - i tilfælde af at cyklen på nogen måde har lidt unødig overlast på turen og/eller ikke kommer tilbage smiley

• #7   18. aug 2013 jens..

he he.... det var skam ikke alle forslag jeg ville tage i brug.... på samme tid..

meningen med denne tråd, var bare at komme med så mange forslag som muligt..
    så folk selv kunne plukke dem ud de syntes ville være gode for dem..i givende tilfælde..

mvh

• #8   18. aug 2013 Jeg tror det er de færreste der går ud og kikker på noget man godt kunne tænke sig og så bare brænder det totalt af på motorvejen under en prøvekørsel.

Jeg synes altid køber efterlader en ting så man har noget tilbage hvis de smutter med ens mc. En bil, en anden mc eller en RIGTIG sød kæreste smiley

profilbillede
  • #10   18. aug 2013 Tino G: En stjålet bil ?

Hvis ikke han har kontanter med der svarre til aftalte købesum, så kan han glemme at få en prøvetur, det kan han gøre hos en forhandler hvis han bare vil "prøve"

• #11   18. aug 2013 Hvad med en smartmobil monteret, der er jo indbygget noget gps ting i den.

• #12   18. aug 2013 Ahh - ok smiley

• #13   18. aug 2013 Søren p: det er lidt en bonderøv måde.
    jeg har gode venner i det Dansk, Amerikanske og Tyske flyvevåben så når nogle skal prøve min mc søger jeg altid for at der er en F16, B-2 bombefly og den drone med hellfire missiler over dem.

vi kan også bare smide folk i brummen når folk vil købe en mc for der findes ikke nogle folk som realt vil købe en mc i dag de er kun ude på at stjæle ens mc.

hold nu op med at være så paranoid omkring folk. fortæl køberen at de skal have deres først fødte med eller en anden som bliver ved dem.

• #15   18. aug 2013 Alt efter hvor dyr en mc der, skal mange folk nok i banken og låne penge, så er det lidt svært at tage kontant beløb med for en prøvetur.

Eller sælg til en forhandler hvis man er så paranoid smiley

• #16   18. aug 2013 Peter Modvind !
    Hvorfor er det svært at tage kontantbeløb med ud og prøvekøre mc - hvis man skal låne pengene ( hvilket de fleste af os jo skal ) ??????
    Er en mulig køber til en mc vitterlig interesseret - ja så skal han i min optik da nok på forhånd have gjort sig den umage og have undersøgt om han kan låne pengene (i banken - af sin mor - bedstemor osv) og medbringe dem smiley
    Om cyklen koster 20000 eller 100000 kr er sagen uvedkommende ! Kan manden ikke fremvise det fulde kontant beløb - ja så kan han ikke prøvekøre ! Hvorfor skulle han dog det når han ikke kan betale for varen !
    Med mindre man som privatperson har en democykel man er ligeglad med - ja så kan alle dem der ikke har råd- komme og køre en prøvetur på den smiley

• #17   18. aug 2013 Inden en potentiel køber kommer og ser på noget hos mig, så sørger jeg altid lige for at udveksle basis information. Dvs navn, telefonnummer, email og adresse. Dette tjekker jeg så på de gule sider eller krak. Har han et firma eller arbejder ved en virksomhed hvor et billede, navn og email er tilgængeligt på nettet(fx hvis køber er underviser, så kan man ofte finde et billede af ham på skolens hjemmeside), så kigger jeg også lige på det. Tager kun en 5sek google søgning at tjekke.

Hvis det hele stemmer overens, så er han velkommen til at komme. Er der noget der ikke stemmer, så ser jeg det som min ret at spørge hvorfor degulesider/krak ikke siger at han bor på den adresse, som han ellers oplyste.

Hvis den adresse han oplyser har et fastnet nummer eller evt et andet mobilnummer, så kan jeg også finde på at ringe til det og høre om han bor der.

Nogen kan måske anse det som værende chikane eller provokerende, men handler jeg med noget af værdi, så vil jeg gerne være sikker. Intet af det er jo hemmelig information og det er da fuldt lovligt at ringe til et nummer jeg kan slå op på nettet.

En helt anden sikkerhedsforanstaltning er at man fx kunne købe en diims eller en gps tracker og installere i cyklen og ikke fortælle køber om det før efter prøvetur. Hvis køber vælger at købe cyklen, så kan denne anordning jo hurtigt pilles ud igen. Hvis "køber" er en snyder og ikke kommer tilbage med mc'en, jamen så kan man spore den og hente den - gerne med et tungt, stumpt stykke værktøj i hånden, så man er sikker på at få udleveret sin motorcykel - Eller ringe til politiet, hvis man kan vente så lang tid smiley

• #18   18. aug 2013 Der bliver ikke stjålet flere tror jeg ikke på, der bliver lavet mere forsikringssvindel.

• #19   18. aug 2013 det skal jeg ikke kunne sige...
    men
    der er flere uden afgift..og flere uden kasko der er blevet stjålet, og på dem er det lidt svært at lave forsikrings svindel på..

samt der bliver flere og flere der forsvinder under en prøvetur, og der mener jeg at have hørt,at nogle ikke kan få dækket deres mc, hvis nøglen er udleveret, også selv om de har kasko på..

• Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #20   18. aug 2013 Jeg kan da godt forstå at mange har paranoia-hatten på. Det er FOR sur røv at ens MC ikke vender hjem efter en prøvetur. Vi burde ha de samme muligheder som i Florida : https://services.flhsmv.gov/DLCheck/
    Jeg tjekker selv på samme måde som Emil M skriver.

• #21   18. aug 2013 Er også enig med Emil. Det sgu de færreste man ikke kan finde noget på hvis du bare har lidt få informationer.

Og så er der FB evt.

• #22   18. aug 2013 og husk...
    kun lidt benzin på tanken..
    mvh

• #23   18. aug 2013 @Busa C
    "samt der bliver flere og flere der forsvinder under en prøvetur" - hvor mange flere motorcykler forsvinder under en prøvetur nu i forhold til tidligere?
    Jeg har prøvet at søge, men kan umiddelbart ikke finde nogen statistik på emnet.

• #24   18. aug 2013 jeg tager udgangspunkt i det jeg læser her på mcg ,
    og
    syntes klart at , fra da jeg kom første gang her på mcg i 2008. og til nu, så er det kun blevet være desværre... syntes du at det er gået den anden vej..

mvh

• #25   18. aug 2013 Bare fordi det er sket en eller to gange her på det seneste og der derfor været en masse snak om det herinde, gør i hvert fald ikke mig søvnløs og jeg har ikke indtryk af at det sker oftere end tidligere. Men jeg ved det ikke og er egentlig også ligeglad. Jeg køber og sælger som jeg altid har gjort, lidt a la Emil M's tilgang + at se en potentiel køber an inden en prøvetur. Hvis jeg kommer i kontakt med en sælger, der kræver hele købssummen inden en prøvetur eller andet langt ude, så vil jeg finde en anden sælger.

• #26   18. aug 2013 Er vi ikke tilbage ved det faktum at en tracker er en sublim ide ??

@Busa.
    Jeg skrev. hvis nogen forlanger MERE end pkt 1. da pkt 1 er en selvfølgelighed ( og ikke noget jeg på noget tidspunkt ville blive fortørnet over. dette kan jo betyde om en evt kasko dækker når jeg smadre cyklen.

@Tino.

Jeg har endnu ALDRIG købt noget som ikke har været i begrænseren under prøveturen....... Kan det ikke klare det er det ikke et køb for mig smiley

• #27   18. aug 2013 Jeg er meget enig med Søren P her:-)

Snak dog lidt med manden og hit ud af om han er seriøs køber eller en eller anden åndssvag testpiolot!! Stol så på din afgørelse og ager derefter.

Jeg har købt og solgt masser af MC-er og biler, men har aldrig haft noget der ligner den her type problemer - men jeg har sendt "købere" hjem ude prøvetur.

Til gengæld, hvis nogen sælger præsentere mig som køber for aandet end et ønske om at se mit kørekort og evt. fotografere det eller skrive nummeret ned, så kan han godt se sig om efter en anden køber!!!!! Og den holdning er jeg slet ikke ene om

• #28   18. aug 2013 Jeppe:

Du lider ikke af det, men paranoia er sgu en grim ting.

Hvert år i maj udgiver Flemming Balvig - professor ved Kriminologisk Institut KU en statistik over foregående års forbrydelser. Den har år efter år vist et samlet fald! Ikke bare relativt, men absulut til trods for at vi er stadig flere mennesker end tidligere.

Nogle fald er meget stor - to områder viser stigning, men totalt set er der altso FALD. De stigende områder er indbrud og cykeltyverier!!!!!

• #29   18. aug 2013 Jens - har du aldrig hørt om at banker, finanserings selskaber optager pant i en maskine? Så er det lidt svært at låne eksempelvis 125.000kr når de samtidigt pantsætter det man vil købe, ved oprettelse af lånet.
    Jeg havde da heller ikk selv penge med til min da jeg kiggede på den, dm hentede jeg da først i banken bagefter?

Det er meget muligt at en privat mands ikke er en demo cykel, men selvom man kender modellen og har prøvet denne før, skal der stadig en prøvetur til synes jeg. Man ved jo aldrig om den kører som en pakke pølser.

Vil stadig holde på at folk der vil have kontant beløb for en prøvetur, skyder sig selv i foden på dyrere maskiner, da det ikke er alle og enhver der bare kan spare et stort kontant beløb op udenom bank eller lign. Og derfor er man vel ikke nødvendigvis tyveknægt smiley

• #30   18. aug 2013 Peter Modvind !
    Helt enig !
    Nu kan det godt være det lød lidt firkantet det jeg skrev tidligere ! Min pointe er selvfølgelig ikke at jeg skal have pengene i hånden før en mand prøvekører cyklen !
    Hvis man som sælger tager de forbehold som man føler er brugbare fra denne tråd - og bruger sin sunde fornuft - ja så kan man få sorteret ud i de useriøse/tyveknægtene !

• #31   18. aug 2013 Hedder han Acmed og kommer fra Mjølnerparken, så der ingen problem.

• #32   30. dec 2013 #13
    Kim M, og hvad havde du så lige tænkt dig at gøre hvis den person vendte sig om og ville gøre mine til at gå uden at hans makker kom retur??. Han kan jo påstå så meget, ie fx at han ikke kunne vide at hans makker ikke ville komme retur etc. Eller at han ikke gider vente længere mm.

Emil M, Diims er pænt ubrugelige. Op til flere folk har testet dem og de er alt for upræcise og opdateringerne for "langsomme" idet at der godt kan gå flere dage mellem opdateringerne

Nu har jeg så ikke MC endnu, og ved sq ikke hvad jeg vil gøre når at jeg engang vil sælge den når jeg først får en. Men tror jeg vil stikke fingeren i jorden og gå efter min instinktive fornemmelse og den den rigtige så kan jeg godt slække kravene, men er der "bad vibes" så bliver køber sendt hjem....

• #33   30. dec 2013 Jeg har i mange år, fået dem til at holde kørekortet op ved siden af ansigtet, og taget et billede af begge dele samtidigt!
    det forstår folk godt!

penge med? nu er det langt fra altid folk kommer og handler, samme dag de kommer og ser den. har tit prøvet, at der gik en uge, fra prøve til handel.

SÅ har jeg lavet en seddel, hvor der står at JEG bla bla udlåner min mc/bil til bla.bla med kørekort nummer bla.bla. for en prøvekørsel.

Motorcyklen/bilen kan prøves i 10 minutter.
    laver man skade på bil/mc,, forpligter man sig ved underskrift, til at købe til den annoncerede pris kr. :

og så skriver vi begge under!
    ellers kører de bare igen!

jeg har aldrig oplevet problem med det. DOG var der en 55 årig ude og se på den sidste jeg havde, og han spurgte lidt om hvorfor.
    da jeg fortalte at jeg har prøvet, en der stak af med min MC, kunne han godt forstå det! (omtalte havde tracker, og vi hentede den ca. 60 minutter senere ved tyvens kammerat, hvor de skulle til at rippe den! det kostede en dummebøde, samt billeder af dem begge, og besked om at han var SÅ dum, at han havde kigget lige op i min video overvågning, så jeg havde video af at han stak af med den!!)

HOVSA politiet fik sørme infoen alligevel. dumt svin jeg var!

• #34   30. dec 2013 Kom jeg til at lave en skade på en motorcykel jeg prøvekørte så forbeholdt jeg mig sq retten til ikke at købe den. Man laver vel ikke en skade med vilje??. Men når det så er sagt så ville jeg sandsynligvis frivilligt betale selvrisikoen på forsikringen så at ejeren blev holdt skadefri i den henseende.

• #35   30. dec 2013 D.D
    hmm
    hvad hvis der ik er kasko på, så dur det du der omtaler jo ikke.

mvh

• #36   30. dec 2013 det er jo ikke alle, der har kasko smiley

• #37   30. dec 2013 2, 4 og 5 kan jo også nemt gennemføres selv hvis det var Brian der kom og prøvekørte.

• #38   30. dec 2013 Jeg mener også som de siger ude i byen "You break it, you buy it" eller betaler for reparationen, alle har jo ikke kasko.

• #39   30. dec 2013 Danger Dane: jeg er ret sikker på man gerne må tilbage holde personen også ringe til politiet.

• #40   30. dec 2013 Man kan vel ikke tilbageholde en person for at have stået og kigget ud i luften, han siger bare han tog en blaffer op og ikke aner hvem han er.

• #41   30. dec 2013 arh hvis han presenter som en han kender tror jeg du har en god sag

• #42   30. dec 2013 Mente så også eller betale skaden eller hvad man nu aftale køber/sælger imellem.

Men hvorvidt du lovligt kan tilbageholde en der "muligvis" ikke har en skid med tyveriet at gøre skal jeg ikke gøre mig klog på. Men man må vel formode at personen er medskyldig såfremt at han går med til sådan noget pjat.

Kommentér på:
tips og ider.. når ens mc skal prøvekøres af ukend

Annonce