Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.
  • Klipning af hæk 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Omdrejninger.......
  • #1   13. aug 2006 Hvor lang tid skal den kunne leve den motor?? For hvis det er en meget lille motor der ikke skal kunne holde mere end nogle minutter tror jeg den kan tvinges op i ret høje omdrejninger...

Men hvis du tænker på gadecykler tror jeg du får flest omdrejninger i nogle af de små 250cc'er som feks gsx-r 250 der tager en 16-18.000.

• #2   13. aug 2006 19000 omdr. i minuttet er det højeste jeg har set i virkelighede. Men har kørt om mere.

• #4   13. aug 2006 hmm.... hvad så med de små modelfly der har motorer med op til 30K i omdrejninger?

Er det 2-taktsmotorer med olieblandet benzin??

• #5   13. aug 2006 Mener benzin brænder med 16-27 meter i sekundet.

Der er noget med naturlige grænser for omdrejninger, prøver lige at finde det..

• #6   13. aug 2006 26-27, selvfølgelig..

Men der er noget med en naturlig grænse for antal omdrejninger afhængig af cylinderantal, men jeg kan ikke lige huske hvordan det er..

• #7   13. aug 2006 Faktorerne er slaglængde og vægten af komponenterne som bevæger sig op og ned, ikke så meget dem der drejer rundt..

F1 motorer har en uhyggelig kort slaglængde derfor kan de tage de omdrejninger som de gør.

Men der som regel ikke det der gør at en motor ikke kan tage flere omdrejninger, det er ventilerne der ikke kan følge med og dermed gør det man kalder at flyde (når ikke at lukke). Dette kræver selvfølgelig at omdrejningsbegrænsningen sættes ud af funktion først .

• #8   13. aug 2006 Flydende ventiler kan jo klares med desmodromisk drevne ventiler..

Slaglængden er naturligvis afgørende da stempelhastigheden aldrig kan overstige forbrændingshastigheden.

• #9   13. aug 2006 Det er korrekt - der er vist bare en producent som kan klare det, og dem kan jeg ikke udtale navnet på... Ducrapi tror jeg.. smiley

Du er meget akademsik med den forbrændingshatighed.. Den forstår jeg ikke helt, og tror ikke den er så indflydende på det vi snakker om her.. Det vil kræve de motorer vi snakker om kun vil være bygget til det. Det vil dog ikke være anvendeligt på en motorcykel da den for det første intet moment ville have, og for det næste vel vil have et tomgangs omdrejningstal på 5000+ og til sidst en meget kort levetid..

Faktorerne på de motorer vi taler om er ifølge havd jeg kan komme frem til: Slaglængde og vægt på specielt stempler, plejlstænger og krumtap!!

• #10   13. aug 2006 Hekto: Stempelhastigheden kan ikke overstige de nævnte 26-27 meter i sekundet, som forbrændingshastigheden er.

Jeg tror at max stempelhastighed ligger lige under 20 meter i sekundet, men jeg er ikke helt sikker.

Da BMW lavede en M motor der drejede med 18 meter i sekundet blev det betragtet som værende MEGET hurtigt.

Jeg vil tro Hekto tager fejl omkring olie/stempelhastighed..

• #12   13. aug 2006 Glem mine tal, en Falco løber eksempelvis cirka 23,5 meter i sekundet ved max omdrejninger, men princippet er der.

• #13   13. aug 2006 Glem alt om forbrændingshastigheden.. Den er vi ikke nærheden af, det er andre faktorer der sætter grænsen på de motorer vi taler om.

• #14   13. aug 2006 Allan: Det vigtige er netop forbrændingshastigheden!

En stor cylinder vil også bruge relativt lang tid på tværgående forbrænding, og ikke kun langsgående. Derfor er der grænser for hvor overkvadratisk motoren kan laves.

• #15   13. aug 2006 Hvorfor små motorer i øvrigt også kan dreje hurtigere end store..

• #16   13. aug 2006 Marc.... Det med benzin brænder med 26-27 m/sek, gælder vel til alle sider... så det er vel lidt vanskeligt at beregne på.... Og hekto har ret i at det er den teknologi der ligger i smøreolierne der er den praktiske stopklods for stempelhastigheden i dag

• #17   13. aug 2006 Hov hov Marc.... det med at små motorer kan dreje hurtigere er udlukkende et spørgsmål om den enerti der er i de bevægelige dele.

• #18   13. aug 2006 Der er vi ikke enige.. Gider ikke bruge tid på det nu, men hvis der er noget der er overkvadratisk er det en formel 1 motor, og den kan da om noget tage omdrejninger!!

The exact specifications of modern Formula 1 engines are kept very confidential within each team. However, sometimes teams are willing to give out certain pieces of information, such as when Ferrari gave a connecting rod and piston assembly from the 1998 season to Car and Driver [3]. The dimensions of this assembly, and some other estimated engine parameters, are a good basis for some fairly accurate performance calculations. The piston diameter, B, was 91.5 mm, and the connecting rod length, r, was 110 mm. Based on the single cylinder displacement, Vd, of 300 cc, Equation 1 may be used to find the stroke of the Ferrari engine, S,
    (1)
    which yields a stroke of 45.6 mm. The bore on this Formula 1 engine was almost exactly twice the length of the stroke, meaning that the engine was very over square. Typical production engines are nearly square, with bore-to-stroke ratios ranging from 0.8 to 1.2 [4]. The very short stroke of Formula 1 engines is one of the keys for reaching amazingly high engine speeds.

The 1998 Ferrari Formula 1 engine can be estimated to reach a maximum speed of 18,000 rpm. At this speed, each revolution only lasts 3.3 ms and the piston reaches a maximum speed of around 100 mph. Therefore, the piston accelerates from zero to 100 mph in less than 1 ms and decelerates back to zero in the same time. This brutal acceleration is the reason that the engine designers reduce the weight of each of the piston and connecting rod components as much as possible. The higher the weight, the higher the force subjected upon the components. Even the piston rings were thinner than in production engines, as seen in Table 2. The compression rings were about half of the thickness of a typical production setup, while the oil ring was a little over a third thinner than a production engine oil ring [3].

• #19   13. aug 2006 Niels: Ja, til alle sider, hvorfor en lille motor grundet dens kortere afstande kan dreje hurtigere;o)

• #20   13. aug 2006 Meget enig med Niels.!!

Tror dog det svageste led eksploderer inden at oliefilmen krakelerer.. har dog ingen baggrund for at udtale mig om det, det er min intuition saqmt erfaring der siger mig det, der laves rigtig gode olier idag.!

• #21   13. aug 2006 Allan: Den omtalte motor kører i så fald med cirka 27 meter som max. Som sagt er jeg ikke sikker på de eksakte grænseværdier, men det ser ud til at passe ok..

• #22   13. aug 2006 Marc...... det er blot et spørgsmål om masser af ventiler og tændrør..... så er den ged barberet

• #23   13. aug 2006 Det var mere for at modbevise din påstand om en overkvadratisk motor.. Stemplet i den motor er jo dobbelt så stor som slaglængden - næsten. Derfor er min påstand at hvis du søger høje omdrejningstal skal det være så overkvadratisk som muligt - er dog klar over at alt har en grænse, men jeg vil tro en formel 1 motor må være ret tæt på det optimale forhold mellem slaglænde og boring.

Men formel 1 motorer har jo netop problmeet at alt sker inden for et meget lille omdrejningsspænd, derfor mener jeg ikke at forbrændingshastigheden er så relevant, da grænserne på en 600 ccm motorcykelmotor sættes længe inden af andre faktorer.

• #24   14. aug 2006 Forretsen lige en lille nota bene.. Forbrændingshastigheden er jo også afhængig af kompressionsforholdet.. Højere tryk hurtigere og kraftigere forbrænding.

Kommentér på:
Omdrejninger.......

Annonce