1.326 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Olietjek på TDM 850 Olietjek på TDM 850

Der står i manualen, at man skal varme olien op, til omkring 60 grader, når man skal tjekke oliestanden.. Gisp. Det vil måske sige, at efter en køretur på 20 km og så lade maskinen stå slukket i 10 min og så tjekke olie? Jeeez.. Hvad er din erfaring med denne lidt bøvlet proccesdure?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montere fatning 400 kr.
  • Samling af spisebord 1.350 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Hækkeklipning 500 kr.
  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Tilslutning af komfur 350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Olietjek på TDM 850
  • #1   15. jun 2015 Jeg var heller ikke så fornøjet med proceduren, men det er sådan det gøres.
    Måske derfor forhandleren havde overfyldt den, voldsomt smiley
    Det er min første mc hvor olien "ligger" oven på motoren smiley

• #2   15. jun 2015 Man må tage det sure med det søde smiley

• #3   15. jun 2015 Det gælder alle tørsump modeller , at man skal sørge for at alt olien er pumpet tilbage i tanken. Der er altid en chance for en læk ved pumpen som gør at olie kan sive ned i motoren ved stilstand.

• #4   15. jun 2015 Oliestand måles når motoren har stået. Ellers får du aldrig det nøjagtige niveau aflæst..

• Simon
    Simon Tilmeldt:
    apr 2014

Emner: 5 Svar: 103
    #5   15. jun 2015 KJØLLER

Nej, når en MC kører med sump kræves det, at olien varmes op og aflæses kort efter. Proceduren er forskellig fra mærke til mærke men fælles er, at olien og motorcyklen skal være varm.

På min MT-03 er en lille tur og et par minutter i tomgang nok, herefter skal man lige lade olien løbe ned, og så kan det aflæses.

• #6   15. jun 2015 Det er fordi køller normal kommer hans olie i benzintanken. Det skal man jo på en 2 takt som hans. B)??

• #7   15. jun 2015 he he, det er da vist godt i kender hinanden (Kjøller&Fenris) smiley
    Jeg plejer bare at starte mine, et par minutter igang og derefter et par minutter slukket inden jeg aflæser...Nu er mine godt nok engelske eller amerikanske og næsten alle veteraner...
    Jeg tvivler på at den termiske udvidelse fra eksempelvis 20-60 graders C vil give særlig stor fejlaflæsning på de oliemængder der er på motorcykler, så det er nærmere (som Karsten er inde på) for at sikre at al olie vitterligt befinder sig i olietanken når niveauet aflæses.

• #8   15. jun 2015 Da jeg kørte TRX 850 kontrollerede jeg bare olie når jeg havde tanket.
    Så havde den kørt, og alligevel lige stået stille et par minutter mens man hældte benzinen på.

Det er ingen grund til at kontrollere olie når man starter op. Hvis der ikke ligger olie under maskinen, så er der det samme på som da man stillede den.

• #10   15. jun 2015 På min BSA der er olietanken helt tom efter ca. 4 måneder.
    Til gengæld er bundkaret så fyldt at det er løbet videre ud i sidedækslet og så ligger der ½ liter på gulvet fordi sidedækslet ikke er lavet til at være olietæt.....!!!!

Engelsk konstruktion smiley

• #11   15. jun 2015 At TDM uanset årgang, skulle bruge usædvanlig meget olie, skulle ellers ikke være noget at skrive hjem om, når man lige skimmer rundt omkring på nettet. Tiden må vise, hvad den bruger. En ting er sikkert. Skal jeg "rende rundt" og tjekke olie hele tiden, så ryger den sgu til salg, for det gider jeg sgu ikke bøvle med!

• #12   15. jun 2015 Det er ikke så vigtigt hvor længe den har gået blot olien er pumpet frem til sumpen. Resten handler om rumudviddelseskoefficient, der er ret negligabel.

• #13   15. jun 2015 Altså Knud, olien skal ikke pumpes frem til sumpen, den skal pumpes væk fra sumpen og op til olietanken, det er jo i tanken man pejler olien eller i stellet for dem der har olien der.

• #14   15. jun 2015 KMP, tag det olieforbrug med et gran salt. At de har en tendens er nok rigtigt hvis der er enighed om det på nettet, men det kan altså stadig variere meget...min gamle fzr 1k skulle også bruge helt vildt og jeg har endnu ikke prøvet at skulle fylde på mellem skift.
    Det der med at fylde krumtapshuse kan både de engelske og amerikanske veteraner finde ud af smiley

• #15   15. jun 2015 Karsten :

Korrekt, fantastisk hvad de to små ord "til" og "fra" kan gøre ved et budskab

Kommentér på:
Olietjek på TDM 850

Annonce