1.499 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Beregning af snegl/stigning til spindeltrappe Beregning af snegl/stigning til spindeltrappe

Mangler formelen til at udregne valseradiusen til en håndliste, som jeg ser det må formelen være den samme som når man laver transportsnegle, bare meget meget større til en trappe hvor håndliste drejer med trappen opad.. Kan overhovedet ikke finde noget der kommer i nærheden af det jeg søger..

Nogen kloge hoveder?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Beregning af snegl/stigning til spindeltrappe
  • #1   15. sep 2016 Er fladjern, rør eller hvad vil du lave det af? Har lavet noget lignende et par gange, men det var så på "det forkromede øjemål"!

• #2   15. sep 2016 Både fladjern og rør... Vi har også altid gjort det på øjemål men det koster nogle gange for meget tid og materialer. Alle siger der findes en formel til det men ingen kan lige sige hvor...

• #3   15. sep 2016 Tja, skal man lave en kegle, er formelen et must smiley men til en trappe, jeg tror at dem der laver det kører meget på rutine og fornemmelse, det er jo flere "rundinger" der skal tænkes ind smiley Men kom i tanke om en der har lavet meget af den slags, jeg har så ikke snakket med ham i en del år, og er sgu lidt i tvivl om at han overhovedet er levende mere smiley Men prøver lige at tjekke op på det i morgen, hvis jeg kan finde ham ( i live) kan det måske hjælpe smiley

• #4   15. sep 2016 Som jeg desværre havde en ide om , er fyren død. Det var ellers en der havde lavet rigtigt meget af den slags, men tror nu stadig at det blev lavet på "øjemål"! Beklager at jeg ikke kunne hjælpe alligevel, men held og lykke med projektet, det er da til at lave for en "smed af guds nåde"! smiley

• #5   16. sep 2016 Lav din egen formel.... det gjorde de gamle grækere smiley

Find en lang trækfjeder og mål diameteren med et skydelære.
    Stræk fjederen f.eks. 50 og 100% og mål diameteren i disse positioner.
    Så er det "bare" at kikke lidt på tallene og regne lidt på hvor meget diameteren formindskes i forhold til stigningen.... smiley

Hvis du er præcis med dine mål, burde det være muligt at komme frem til noget brugbart... smiley

Rigtig god weekend smiley

• #6   16. sep 2016 Der er lidt her: http://www.blocklayer.com/stairs/spiral-stairs.aspx

Der kan du i hvert fald finde den radius du skal ende op med.

• #7   16. sep 2016 Hvad skal diameteren og stigningen pr. omgang ende på...
    Jeg tror at jeg har fået tegnet et koordinatsystem hvor jeg kan aflæse hvor meget større du skal valse ringen inden du "strækker" den. smiley

• #8   17. sep 2016 Radius set oppefra på trappen er vel 20000mm (stor kvart spindel trappe)

Stigning på den er vel 3-4meter ... Derfor tror jeg heller ikke det går at måle en fjeder og lave målene om, når der er så kæmpe forskel på størrelsen.

• #9   17. sep 2016 Princippet er det samme....

Yder diameter på 20 meter og en kvart omgang rundt.

Er stigningen 3-4 meter på den kvarte omgang ? altså 12-16 meter på en hel omgang ( 360 Grader ) ?

• #10   17. sep 2016 Det må da være en diameter på 40 meter, eftersom han skriver radius 20000mm. Fandme godt nok en voldsom trappe smiley

• #11   17. sep 2016 Hold nu kæft... smiley Ja, det er sgu 20 meters radius... Stor trappe smiley

• #12   17. sep 2016 Ja, Rundetårn har en radius på 7,68m smiley

• #13   17. sep 2016 Det er ok diameter 20m... Og det er måske nok nærmere en 1/8 spindeltrappe... Det er jo ikke 20 meter stor trappe men 20m diameter som vangerne bliver valset til det er meget lidt buet når man står og kigger

Kommentér på:
Beregning af snegl/stigning til spindeltrappe

Annonce