5.032 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Små lovlige kanonslag? Små lovlige kanonslag?

God eftermiddag folkens.
Til et event jeg skal være med til at afvikle for nogle spejdere i efterårsferien, har vi brug for at lave en lille eksplosion. Er der nogen af jer der ved hvor man kan købe effekter i den stil? Der vil selvfølgelig blive søgt tilladelse.
Mvh Anders.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af 6x gardinstangsbeholder 1.000 kr.
  • Skift af blandingsbatteri 1.000 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Kenwood røremaskine. Blender har sat sig fast 500 kr.
  • Reparation af skriveborde 800 kr.
  • Græsslåning 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Små lovlige kanonslag?
  • #1   13. sep 2008 Tror du skal kontake politiet og få noget militær ud for du kan ikke lovligt selv rode med knaldfyrvækeri, ellers må du lave det med nogle raketter i cylindre med luftholder i toppen så de sprænger i dem men eksplotionen, ryger op i luften, ellers ring til en fyrværker.

• #2   13. sep 2008 Prøv at goggle lidt på scenefyrværkeri - er ret sikker på du kan finde noget som kan styres elektronisk

• #3   13. sep 2008 Man skal have en udannelse som fyrværker, for at fyre af uden for de der uger lige op til nytår(så vidt jeg ved)
    Så skal det være med tilladerlse tror jeg du skulle ringe til sådan en
    evt
    http://www.festfyrvaerkeri.dk/

• #4   13. sep 2008 glem alt fyrværkeriet. alt der siger bang er efterhånden forbudt.
    men kemi er ikke, og det kan saftsusemig godt sige bang.

plastikpose fyldes med halv ilt halv acetylen. der slåes en knude, og den antændes ved lejlighed, med ed stormtændstik på en pind. høreværn er en MEGET god idé... det siger ikke bare bum, men KNALDEBRAG! samtidigt er de eneste "fragmenter" en kvart millimeter tyk plastikpose, i stedet for paprør og diverse skrammel brugt i fyrværkeri.

Mvh Jesper (som har arrangeret mange events for spejderne [skønt han aldrig selv har været spejder])

• #5   13. sep 2008 få du heller fat på nogen som har forstand på sådan noget.......
    lad være med at fuske med det selv, for der er ingen forsikring der dækker hvis ikke man har en form for uddandelse (privat/millitær) til at købe, beside og bruge krut og explosiver......

Og at bruge ilt og actylen, tja jeg vil som sprængningns uddandet betegene det som direkte sindsygt, men sådan er der jo så meget :o/

• #6   13. sep 2008 Det Jesper forslår sige i hvert fald BANG! Vores gamle kemilære på HTX lavede det udenfor i en lidt for stor pose. Det resulterede i klireende ruder og vores "inspektør" der fløj ud fra hans kontor. smiley Om det så er farligt ved jeg ikke så meget om, men bortset fra lyden kan jeg ikke se hvad der skulle ske, som Jesper er inde på har man jo netop ingen materiale der kan flyve i hovedet på folk.

• #7   13. sep 2008 René E
    den må du meget gerne uddybe smiley

hvorfor er det sindsygt? vi snakker en gennemsigtig plastikpose som dem man køber frugt i i supermarkedet? ikke ligefrem det største tryk der bliver lavet før den revner.

• #9   13. sep 2008 "ildskyen" er lige så stor som posen gassen var i. så medmindre man stod med hænderne INDE i posen, burde det være "no hassle".

• #10   13. sep 2008 En ukrudts brænder og et par dåser WD40.......................
    Nej..
    Som Jesper skriver, ilt og gas er nok den mest harmløse måde at lave brag på.......

• #11   13. sep 2008 Der tager du så meget fejl Jesper, for at der kan komme et brag skal det expangder meget og meget hurtigt og indholdet af en litter ilt og actylen udvider sig med noget der ligner x1600 og med en hastighed der heder 7000 m/s (det er faktisk det sammen som sprængstof C4) så det er voldsomme kræfter man "leger" med......
    Der ud over er der en stor fare for statiskelektriseitet når man fylder posen, og tro mig det koster i BEDSTE fald finger, det er set at det ha haft dødlig udgang pga. sammenklappet lunger (trygbølgen) og vodsome forbrændinger........
    Så igen hold jer fra noget i ikke har 100% forstand på når det drejer sig om expolsiver, det knald man får er ikke et liv som skadet/indvalid værd.....

• #13   14. sep 2008 ud og hop på et heksehyl

• #14   14. sep 2008 "Der tager du så meget fejl Jesper, for at der kan komme et brag skal det expangder meget og meget hurtigt og indholdet af en litter ilt og actylen udvider sig med noget der ligner x1600 og med en hastighed der heder 7000 m/s (det er faktisk det sammen som sprængstof C4) så det er voldsomme kræfter man "leger" med......"

hmm det er en udvidelse (1600 gange) minder meget om vand når det fordamper.. så må det jo også være livsfarligt at proppe en liter vand i en plastikpose og varme den op til 100 grader?

nå, seriously though, siden du nu er uddannet fagtekniker må du jo næsten give mig ret i at acetylen forbrænder hvis det er under 200 kPa, og eksploderer hvis det er over 200 kPa? og hvor meget tryk skal der til at revne en plastikpose nede fra frugt og grønt?

Mvh Jesper.
    PS.hvis nogen kender et supermarked der sælger poser der holder til 200 kPa = 29 PSI = 2 BAR, så skriv lige, for jeg mangler slanger til mine dæk!

• #15   14. sep 2008 Læs nu hvad jeg skriver klogeåge, det detonerer med ca. 7000 m/s, den plastikpose du er så fokuseret på er der jo kun for at holde sammen på gaserne, og har ikke en skid med trykdetoneringen at gører, vel....
    Men det beviser jo lige nøjagtigt at du ikke har en disse forstand på det du nok så klogt råder ander om, flot virkelig flot, fesser....... :o/

• #16   14. sep 2008 nej nemlig. detonerer med 7000m/s, men det detonerer først ved over 2 bar? ellers er det vel "bare" en kraftig forbrænding?
    hvad med molmassen har den heller intet at sige?

uanset, hvis det er så hyppigt livstagende, burde en eller anden ringe til samtlige tekniske gymnasier, værksteder, de danske science gymnasier "Kemi Øvelse 1: Knaldgas" og stort set alle steder hvor folk har adgang til acy. og ilt. for det bliver gjort hver eneste dag. mon ikke vi havde hørt det i nyhederne hvis gymnasieelever sprængte hinanden i småstykker?

• #17   14. sep 2008 nå, hvis man ikke mener førnævnte acetylen-ilt blanding er sikker, kan man tage light versionen og bruge brint og ilt i stedet.
    så skal der bare bruges 2 dele brint til en del ilt. det kan også give et fornuftigt brag. høreværn og stormtændstik på pind er en god idé.

• #18   14. sep 2008 ja det er utroligt hvad vi går og betaler til at unge poder læere i skolerne........
    Jesper, jeg har haft PROF. med sådane ting at gører fra FØR du blev født, så kom ikke og lære en "gammel ko at skide" og jeg kan så fortælle dig at der i snit er 30-40 støre eller mindre ulykker med netop dine små "hjemme-kemiker" værtioner af "big-bang" om året, men det er jo ikke Bin-Laden så det er vel ikke intersant for medierne......
    Men hvor om alting er, så kan jeg jo godt se at du som 19 årig ikke kan lære noget, og det er jo altid fint med dygtige unge menesker, men husk vi ander har selv været deren gang (og begået vores fejl), og der er vel ingen grund til at "opfinde den dybe to gange", vel.........?
    Jeg håber du også har liv og lemmer til en god MC sommer igen til næste år, og hvis nogen vælger at bruge Jespers vertion af "helt ufarligt bang" tja jeg kan jo ikke forhindre det, kun advarer........... ;o)
    END.....

• #19   14. sep 2008 René - det er vist noget med at "det er de gamle der er de ældste, men de unge der er de klogeste..." smiley

Ironi i indlægget kan forekomme...

• #20   14. sep 2008 René
    Endnu en ting der er utroligt er at du i en alder af 41 ikke har formået at lære at diskutere på fornuftig vis.
    i dit andet indlæg sammenligner du acetylen med C4. alene på baggrund af udvidelsen.
    så kommer jeg så med et argument for at det forbrænder hvis trykket er under 200kPa, og at en pose næppe holder til det tryk før den revner.
    i dit tredje indlæg vælger du at ignorere mit argument og siger blot igen at ved detonation udvider det sig med 7000m/s. desuden kommer dit indlæg ned på laveste niveau (name-calling) da du mener at det er på tide at begynde at svine mig til.
    jeg kommer så med et par spørgsmål til trykket og massen, og kommer med en række eksempler fra virkeligheden.
    i dit sidste indlæg vælger du så igen, at ignorere dem helt og holdent og kommer i stedet med en " Ad hominem" smøre, om hvor dygtig du er, hvor lang tid du har været det, og hvor dårlig evne jeg har til at lære, og hvor kort tid jeg har haft til det.

Du ved ganske givet tusinde gange mere om emnet end jeg, men jeg har altså utroligt svært ved at respektere din autoritet så længe du bare angriber mig som person, og bare kommer med et eneste argument, nemlig din sammenligning med C4.

Mvh Jesper.

Kommentér på:
Små lovlige kanonslag?

Annonce