2.652 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 50 Svar

Uforståeligt trick Uforståeligt trick

Har lige monteret nye bremseslanger foran, på min gamle FJ1200 og som tidligere oplever jeg den lidt sær at udlufte.

Har så mange gange læst og hørt tricket, med at strippe bremseklingen fast med tryk på systemet og har altid ment det var en skrøne, kan ikke se nogen fornuftig forklaring på, at lukke luften inde i systemet og det så efterfølgende hjælper.

Men hvad gør man ikke når man er på r...., lod den stå natten over, med en strips på klingen og næste morgen var der en klar ændring til det bedre!!

Kan nogen gi` mig den tekniske forklaring, ikke gæt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• afhente skrald til containerplads 350 kr.
  • Electrician needed to put light fixtures up. 1.500 kr.
  • Enhver haveopgave 2.000 kr.
  • Rengøring 700 kr.
  • Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Uforståeligt trick
  • #1   6. feb 2013 Bobler slipper vel ud af ventilen oppe i masteren. Jo det var et gæt, men et godt et.

• #2   6. feb 2013 Det er første gang jeg høre det tricks. Så bidrage kan jeg ikke. Men lytter gerne til nogle kloge hoveder, da jeg også finder udluftning af mc bremser. Som noget af det sværeste at udføre, næsten som om det beror på held smiley

• #3   6. feb 2013 Ja Allan, et godt gæt, men det er jo lige der, jeg ser det umulige, netop under tryk, er trykudligningshullet i masteren jo lukket.

• #4   6. feb 2013 har hørt det flere gange før.....

men lige at kunne forklare det,,, med andet at når der er et tryk i slangen at luft så vil søge op i væske beholderen ......... skulle jeg mene...

mvh

• #5   6. feb 2013 Men er der ikke noget retur af en slags, øh ................

• #7   6. feb 2013 Den er ganske simpel. Luft bevæger sig op ad. Og med stemplet i bund, vil boblen samle sig ved stemplet. Når bremsen slippes render luften op i resovoir.

• #8   6. feb 2013 Brian S, har det desvære lidt som dig.

Prøver lige at vedhæfte en principskitse, når klingen står i normalpos. er der jo åbent til reservoiret og når bremsen aktiveres, er der som jeg ser det, ingen mulighed for at luften
    kan snige sig ud smiley

profilbillede
  • #9   6. feb 2013 Render luftboblerne lettere/hurtigere op når der er tryk på væsken ??

• #10   6. feb 2013 Plysdyr. ja, forstår hvad du mener, men hvorfor fiser luften ikke bare op i reservoiret, der jo åbent, når klingen IKKE er trukket an.

• #11   6. feb 2013 Brian S. Har selv haft tanken, men lige her mangler jeg, hvis det er rigtigt, en forklaring på
    fænomenet.

• #12   6. feb 2013 Jeg har sgo også tit undret mig, men det hjælper meget ofte:-)

• #13   6. feb 2013 Arrgh Knud, jeg sad lige og ventede på dig, var sikker på, du havde den tekniske forklaring.

• #14   6. feb 2013 knud han kan sgu lave det smiley

• #15   6. feb 2013 Søren L. Tror bestemt du har ret, men plejer bare at gå og hygge mig med det, på den gammeldags maner`. Er da sikker på, at med tilstrækkeligt flow i væsken, vil der bare ikke være mere luft tilbage. Oprettede også mest emnet for at høre om nogen kunne
    forklare hvad der skete.

• #16   6. feb 2013 Tricket virker først når du har luftet så meget ud, at du er i stand til at presse stemplerne ud til klodserne.
    Når du trykker på grebet og stemplerne presser mod klodserne har du et "fyldt", lukket system.
    Ved at holde trykket på grebet vil eventuel luft med tiden samle sig ved det højeste punkt (stemplet i masteren) og så snart du klipper stripsen, slipper luften med ud i reservoiret.

Rent faktisk behøver man ikke ret meget tryk på grebet før tricket virker.

Håber det gav mening smiley

• #17   6. feb 2013 Anders (Kolding) R. Det er præcis det jeg oplevede, der var tryk på systemet, bare lidt "svamp" tilbage. Jeg vil ikke begynde at interessere mig for bladlusenes seksualliv, men stadig, hvorfor forsvinder luften ikke af sig selv, der ER jo åbent, når klingen ikke er trukket an.
    Det kan jo også være det forsvinder af sig selv over tid, men nu er tålmodighed ikke en af mine dyder smiley

• Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

Emner: 17 Svar: 454
    #18   6. feb 2013 Måske er det fordi luftboblerne bliver presset sammen pga. trykket og det giver en større forskel i massefylde på luft og olie - gætværk.

Iøvrigt har jeg ikke været i stand til at få det til at virke hverken ved brug af vaccuumsug eller at fylde systemet op fra masterenden.
    Hvad der hidtil har virket for mig hver gang er en stor injektionssprøjte (uden nål:-)) fra apoteket til 30kr og derfra en slange over til udluftningsskruen på caliberen.
    Derefter trykker jeg bremsevæske i nedefra op i reservoiret.
    Derefter et par gange med tryk på grebet og udluftning v. calibrene. og en nat med strip - BUM!

Snart skal jeg igang med at fylde et system op på en Honda med DCBS - er sikker på det bliver et mareridt...

• #19   6. feb 2013 Jeg har brugt tricket i +10 år, og har også altid troet på den med, at luftboblerne samler sig under tryk, og stiger op til hovedcylinderen, og bliver frigivet i beholderen når man løsner grebet.

Men er så stødt på en anden teori, som jeg hælder mere til.
    Når man lader systemet stå med tryk på, tvinger man den hygroskopiske bremsevæske til lettere at optage det luft der er i systemet, vidst nok kombineret med, at luft under tryk, lettere lader sig optage af en hygroskopisk væske.
    Det betyder at man altså ikke slipper af med luften i systemet, men at det nu er optaget i væsken.
    Det råd jeg læste for nyligt, var at man skulle lave tricket med den gamle væske, og så skifte væsken. Så skulle man være luftfri.

Hvilken teori der er den rette ved jeg ikke, men er det den første, betyder det, at man ville kunne se en luftbobbel i beholderen når man slipper grebet. Er det teori nr 2, betyder det, at man så relativt hurtigt igen vil få en svampet bremse.

• #20   6. feb 2013 Istedet for det pjat, så er det bare at pumpe og lufte lortet ud.

• #21   6. feb 2013 Jesper (Virum) P. Har læst dit indlæg et par gange, tror faktisk jeg begynder at forstå. Du skriver: "Luftboblerne samler sig under tryk", måske fordi boblerne naturligvis bliver mindre når luften presses sammen og derved har nemmere ved at "flyde" op igennem bremsevæsken, kan vi købe den?

• #22   6. feb 2013 jups... som jeg jeg også igennem de mange indlæg, om det faktisk ret så spændende emne smiley bruger selv og har altid gjord det da jeg kørte race også, greb fikse typisk et par strip inden de røg i bilen når vi pakkede til afgang smiley - Det virker men ja, hvorfor mon...

• #23   7. feb 2013 man kan vel også bruge denne her som Biltema har
    (link fjernet)

• #24   7. feb 2013 Jeg har altid døjet med at lufte bremser ud på min R1er med kalibrene i normal position. Sidste gang prøvede jeg så at afmonterre kalibrene, sætte en træplade på tykkelse med skiverne imellem klodserne, og vende kalibrene på hovedet under selve udfuftningen.
    Det virkede øjeblikkelig

• #25   7. feb 2013 Den du linker til Jesper det er en FANTASTISK stykke værktøj
    jeg bruger den til at tømme mine beholdere med, så bruger jeg den til opsamling efter følgende, så lige lidt luft på når man piller slangen af udlufter skruen, så er der bare intet spils/svineri

• #26   7. feb 2013 Jeg sætter en slange på udluftningsskruen og så ned i en flaske med bremsevæske, pumper til der ikke er mere luft i slangen. Husker at efterfylde beholder

• #27   7. feb 2013 Som Dean skriver: Jeg sætter en slange på udluftningsskruen og så ned i en flaske med bremsevæske, pumper til der ikke er mere luft i slangen. Husker at efterfylde beholder.

Hvorfor virker det ikke for andre? Det er da også sådan jeg vil mene man bare gjorde.

• #28   7. feb 2013 Det er vores trick Daniel smiley

• #29   7. feb 2013 Daniel og dean..

Det er også sådan de fleste af os andre gør.. Blot uden det store held i første omgang, det er som om der er steder i systemet hvor de sidste få luft bobler kan gemme sig.

Jeg har prøvet at pumpe en ½ flaske bremsevæske igennem uden at se 1 eneste bobbel forlade kaliberen. Og alligevel er bremsen svampet.. Har så pumpet væske retur gennem systemet ( med sprøjte... og et værre svineri :-)) og så hav al luften væk...

Jo flere indlæg i denne tråd, jo større bliver interessen i at finde den rigtige grund ..

• #30   7. feb 2013 Brian S: Ja, hvis man pumper og pumper uden held kan jeg godt se det er lort.

• #31   7. feb 2013 Dean, Brian og Daniel, jeg har osse førhen brugt den gamle klassiske metode både på bil, mc og knallert, men idag bruger jeg den bremseudlufter der bliver linket til, og bruger man den rigtigt så er det satme nemt smiley

• #32   7. feb 2013 biltema som jesper viser virker upåklagelig og så 130 kr det billigt og den er luftet ud på 30 sek

• #34   7. feb 2013 Hmm.. Ka nok ikke bidrage..
    Men har selv undret mig over at når jeg udlufter systemet er det nemmere når udluftningsniplen blot lige akkurat er åben ganske lidt og så trykke bremsen hårdt så luften skydes ud af niplen ved højt tryk.. Kræver kun et par tryk så er det udluftet...
    Modsat hvis niplen åbnes helt.. Så skal der pumpes mange gange for at få luften ud..??
    Igen.. Jeg har ingen forklaring..??

• #35   7. feb 2013 mærkeligt har aldrig nogensinde haft problemer med udluftning, synes det er legende let, og der går max 30 min med en helt tomt system så er det udluftet

• #36   7. feb 2013 Tak for de mange indlæg, omkring dette lidt spøjse emne og kan da nu se, at jeg ikke er alene om at stå og bøvle med det ind i mellem.

Ps. Thomas K. Vil du dele din viden/erfaring med os andre?

• #37   8. feb 2013 jeg pumper mange gange stille og roligt, holder den inde et par gange af 2 sek og pumper videre, sommetider pumper jeg hurtigt, jeg åbner udluftningsskruen indtil der ikke kommer mere ud, jeg varierer også lidt i hvor tit jeg løsner udluftningsskruen sommetider pumper jeg 30 sek andre gange 10 sek

jeg tømmer dog også systemet fuldstændigt hver gang der skal nyt væske på, har ikike god erfarring med at blande 2 forskellige væsker sammen

• #39   10. feb 2013 Åbn skruen, pump, og der mener du vel ET pump?

• #40   10. feb 2013 det må man selv om.... så længe du holder grebet inde ( tryk på ) når du åbner skruen ,,og lukker den igen..

men jo. ellers .et pump..åben ..luk..

mvh
    mvh

• #41   10. feb 2013 Du kan pumpe så tosset du vil, så længe skruen er lukket. Når så der er modstand på grebet, holder du det inde, bliver ved med at trykke, åbner skruen, klemmer helt i bund og holder grebet inde, mens skruen lukkes. Så kan du pumpe igen - derved undgås det at caliperen sutter luft ind. Hold også øje med reservoiret , det må ikke rende så tomt, at hovedcylinderen sutter luft ind!

Det kan være en god ide at være to om det her. Jo flere gange processen gentages, og jo hurtigere det hele går, jo bedre bliver resultatet. til allersidst, læhgger du låget løst over reservioret, trykker bremsen ind til fast modstand, og binder en strip eller lignende om. Lad så lortet stå til næste dag, pil strippen af og skru låget fast på reservoiret - det her kikser aldrig!

• #42   10. feb 2013 knud.

du glemte, nu du er igang...
    at man ikke skal pumpe så voldsomt at der sprøjter væske ud af beholderen.. smiley

mvh

• #43   10. feb 2013 Smid en klud over, og hav en spand vand med en klud ved siden af. Skulle man være uheldig og få bremsevæske sprøjtet ud over noget forkert, så vask af med vand. Det er der ikke noget der tager skade af!

• #44   10. feb 2013 haha busa, det sker meget tit for mig men synes kun det er når den er lige ved at have tryk

• #45   10. feb 2013 T K

Du er vist en lille gris................ smiley

mvh

• #47   10. feb 2013 Nu må det vist være tid: PATTER, PATTER og atter PATTER for hævlede smiley

• #48   10. feb 2013 Det er også sådan jeg gør, et pump, men det kunne misforståes, pump som i pump løs, så kommer der jo luft ind den vej.

• #49   11. feb 2013 Det der med "at pumpe løs" ..... var det med ref til PATTER? *S*

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.725
    #50   12. feb 2013 Jeg lufter ud som #91 (Dækskifter , Mc henter) siger - med at pumpe og åbne / lukke luftskrue osv...

Så lader jeg typisk cyklen stå et par timer og lufter ud et par pump mere - så bliver den fisskanon. smiley
    Den med strips på bremsegrebet har aldrig gjort nogen forskel for mig - men teorien er at boblerne mases sammen og får nemmere ved at passere opad, og når man så slipper grebet, plutter det sidste luft retur i reservoiret...
    Har man, som mig, en slange som passerer fra kaliper til kaliper henover forskærmen, så vil stripsen på grebet henover natten, ikke løse noget...

• #51   12. feb 2013 udluftes begge kalipere på en gang eller en af gangen ?

• #52   12. feb 2013 Begynd med den, der sidder længst væk, så får du dem begge med. Chech den nærmere en enkelt gang bagefter

• #53   12. feb 2013 en af gangen, Som hoved regel starter man med den som er længst væk, er dog mere relevant på biler, men hvor meget dat har at sige ved jeg ikke

Kommentér på:
Uforståeligt trick

Annonce