Den smed olien.. Hva nu? Den smed olien.. Hva nu?
Igår hentede jeg min SV'er fra service og vinteropbevaring, den havde fået skiftet olie, oliefilter, tændrør, og luftfilter.
Jeg kører ca 8km hjem til min søster uden problemer. Den holder ca et kvarter og så triller jeg videre. 2km efter begynder olielampen at lyse og jeg trækker koblingen og kører ind til siden og slukker den. Ser så at der er olie udover hele højre side på motorcyklen, den drypper olie fra udstødningen og har sprøjtet det udover bagbremsen, min højre fod, bagdækket og hele højre side er sjasket ind. Jeg kan umiddelbart ikke se hvor det kommer fra, ringer så til firmaet som kommer og henter den og kører mig hjem.
Men.. Kan motoren have taget skade af de 10sekunder den kørte inden jeg slukkede den? Den har kun gået 10.000km nu, så for mig er det en ny motorcykel. (Jeg har kørt under 1000km på den)
Hvordan forholder jeg mig overfor firmaet. Kan jeg få et stykke papir på at de har kvajet sig, hvis det viser sig at der er kommet en rift i et plejeleje eller lign som udvikler sig senere?
Hvad ville i gøre?
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 20 MC-er: 1 Emner: 80 Svar: 679
Håber det munder ud i noget fornuftigt i hvertfald.
"God bedring" med cyklen
aug 2004
Følgere: 28 MC-er: 5 Annoncer: 5 Emner: 130 Svar: 582
MEN, har den skudt hul i motorblokken i højre side er det jo ikke sikkert det er mekanikerens skyld.
En mc er dog meget hårdfør
Formodentlig har en mekaniker glemt at spænde aftapningsskruen til olie eller oliefilteret.
Jeg har selv ved min tidligere mc fået spændt oliefilteret for lidt, med det resultat at alt olie på nær en liter røg ud på kåbe og bagdæk da jeg kørte. På nær en masse rensning af mc skete der intet...
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.493
En motor der virkelig får lov at køre tør for olie (metal mod metal) har som regel en SKRÆKKELIG anderledes lyd. Man er ik' i tvivl, hvis den får revet stemplerne og de sætter sig ...
nov 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 277
ikke for at smide salt i såret, for jeg føler med dig. Men i mine øjne kan værkstedet kun gøres ansvarlig hvis dit oliespild skyldes noget de har haft fat i. Altså hvis de ikke har sat oliefilteret rigtigt på, ikke har spændt bundproppen rigtig o.lign. Altså ikke hvis det er en anden pakning, eller en pakdåse der er ikke står på serviceoversigten. Nu har du ikke skrevet hvor spildet kommer fra.. så det kan være svært at hjælpe dig videre.
Arbejder selv hos autoforhandler, og støder af og til på problemer i samme stil. Ellers findes der en motorcykelkørende advokat / juridisk vejleder du kunne spørge. Kan bare ikke huske hvor jeg har læst om ham. Måske andre på MCG kan huske ham, eller kender alternativer.
Iøvrigt tror jeg ikke din maskine har lidt overlast. Hvor mange omdrejninger kørte motoren da "uheldet" skete ?? Ved du om det var et "sive" eller "eksplosions" oliespild ? Var der stadig lidt olie på motoren efter du stoppede ?
Held og lykke med situationen.
Lad os høre hvad der videre sker, i tilfælde, GUD forbyde det, at vi andre skulle stå i samme situation en dag.
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Jeg kørte vel ca 4-5000rpm da det skete, og den havde på ingen måde fået klø på turen...
Jeg ved ikke om det var sive eller eksplotions, men den har smidt olien (3 liter) på ca 2km, så det er gået rimelig stærkt.. Jeg ved ikke hvor meget olie der var på bagefter...
Jeg giver lige en update når jeg hører fra værkstedet, de mente at de ku kigge på den idag..
mar 2005
Følger: 25 Følgere: 22 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 271
Har en kammerat der har prøvet det samme som dig, det var bare en slange der var hoppet af, så en ret lille rep der skulle til, samt nyt olie... max 500.-
mar 2006
Følger: 26 Følgere: 28 MC-er: 6 Emner: 9 Svar: 228
Held og lykke med det.
Mvh
Poul
mar 2007
Følger: 71 Følgere: 59 MC-er: 13 Emner: 202 Svar: 806
Cyklen havde stået til vinter opbevaring, og jeg køre derfra pænt og ordentligt. olie lampen lyste og jeg standset, kun for at opdage at jeg selv og cyklen var smurt ind i olie.
Fik cyklen hjem, og vasket motoren grundigt ren. Ny olie på og starter den op, for at på den måde at finde ud af hvor det sorte lort kommer fra. En toppakning var knækket, hvilket ike er unormalt når en cykkel står længe uden at blive brugt. Der sker nemlig det, at en pakning bliver tør og derfor let knækker når man køre igen. Naturligvis gælder dette kun gamle pakninger. Siden da, har jeg altid startet mine cykler op en gang om ugen i vinterperioden. Dette holder pakninger friske, og jeg forventer ikke at skal have den samme oplevelse igen.
Har sidenhen talt med min mekanikker om det der skete, og han fortalte mig at, denne type problemer ses der flest af først på året. Og dette kunne tyde på at der er noget om snakken vedr. tøre pakninger.
PartyPhreak Thomas
Jeg håber at det viser sig at være et mindre problem, og at du ikke får en alt for stor overraskelse. Det er jo aldrig rat, og det virker uoverskueligt når biken begynder at gøre knuder.
Mvh Per T
feb 2006
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 3 Emner: 48 Svar: 1.148
Så skyder den, den ene af dem lidt ud så olie pisser ud der, men den skal op over 4-5000 rpm før den gør det... Har selv prøvet det selv på en sv´er, både 650 og 1000... Og det går pænt stærkt...
Så ned på værkstedet igen...
Husk få tjekket dine bremseklodser i bag, for har de fået olie skal der sikkert nye på...
/ Bülow ( udlært på suzuki værkted)
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Så blev cyklen leveret herhjem af værkstedet...
Det var pakningen til oliefiltret som han mente ikke var blevet smurt inden montering, så den havde lavet en fold... Nu er den køreklar igen.
Jeg er dog ikke imponeret over rengøringen af den, bagbremseskiven er stadig våd af olie og undersiden af passagersædet er også stadig sprøjtet til..
Jeg må indrømme at det desværre ikke er der jeg skal have lavet min motorcykel fremover..
Men histoerien endte da rimelig godt, motorcyklen står herhjemme igen og jeg kan køre på den igen når vejret blir godt igen...
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
maj 2006
Følger: 47 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 1.386
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 506
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Jeg sagde at der skulle nye bremseklodser og så skulle den rengøres. Vi aftalte hvad der sku laves og han tog den med...
R46 --> Hvis jeg blir enig med firmaet, så skriver jeg ikke derinde, for der er ingen grund til at hænge et firma ud, som klarer de problemer der evt blir.
Den smed olien.. Hva nu?