977 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Den smed olien.. Hva nu? Den smed olien.. Hva nu?

Igår hentede jeg min SV'er fra service og vinteropbevaring, den havde fået skiftet olie, oliefilter, tændrør, og luftfilter.
Jeg kører ca 8km hjem til min søster uden problemer. Den holder ca et kvarter og så triller jeg videre. 2km efter begynder olielampen at lyse og jeg trækker koblingen og kører ind til siden og slukker den. Ser så at der er olie udover hele højre side på motorcyklen, den drypper olie fra udstødningen og har sprøjtet det udover bagbremsen, min højre fod, bagdækket og hele højre side er sjasket ind. Jeg kan umiddelbart ikke se hvor det kommer fra, ringer så til firmaet som kommer og henter den og kører mig hjem.

Men.. Kan motoren have taget skade af de 10sekunder den kørte inden jeg slukkede den? Den har kun gået 10.000km nu, så for mig er det en ny motorcykel. (Jeg har kørt under 1000km på den)

Hvordan forholder jeg mig overfor firmaet. Kan jeg få et stykke papir på at de har kvajet sig, hvis det viser sig at der er kommet en rift i et plejeleje eller lign som udvikler sig senere?

Hvad ville i gøre?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Den smed olien.. Hva nu?
  • #2   12. mar 2008 Æv kedelig situation...
    Håber det munder ud i noget fornuftigt i hvertfald.
    "God bedring" med cyklen smiley

• #3   12. mar 2008 Hvis motoren ikke er i stykker før din olielampe lyser, er der ikke sket noget.

MEN, har den skudt hul i motorblokken i højre side er det jo ikke sikkert det er mekanikerens skyld.

En mc er dog meget hårdfør smiley

Formodentlig har en mekaniker glemt at spænde aftapningsskruen til olie eller oliefilteret.

Jeg har selv ved min tidligere mc fået spændt oliefilteret for lidt, med det resultat at alt olie på nær en liter røg ud på kåbe og bagdæk da jeg kørte. På nær en masse rensning af mc skete der intet...

• #4   12. mar 2008 Tror nu ik' din motor har taget skade, da du nåede at slukke den i tide ... smiley

En motor der virkelig får lov at køre tør for olie (metal mod metal) har som regel en SKRÆKKELIG anderledes lyd. Man er ik' i tvivl, hvis den får revet stemplerne og de sætter sig ... smiley

• #5   12. mar 2008 Hej Thomas,

ikke for at smide salt i såret, for jeg føler med dig. Men i mine øjne kan værkstedet kun gøres ansvarlig hvis dit oliespild skyldes noget de har haft fat i. Altså hvis de ikke har sat oliefilteret rigtigt på, ikke har spændt bundproppen rigtig o.lign. Altså ikke hvis det er en anden pakning, eller en pakdåse der er ikke står på serviceoversigten. Nu har du ikke skrevet hvor spildet kommer fra.. så det kan være svært at hjælpe dig videre.
    Arbejder selv hos autoforhandler, og støder af og til på problemer i samme stil. Ellers findes der en motorcykelkørende advokat / juridisk vejleder du kunne spørge. Kan bare ikke huske hvor jeg har læst om ham. Måske andre på MCG kan huske ham, eller kender alternativer.
    Iøvrigt tror jeg ikke din maskine har lidt overlast. Hvor mange omdrejninger kørte motoren da "uheldet" skete ?? Ved du om det var et "sive" eller "eksplosions" oliespild ? Var der stadig lidt olie på motoren efter du stoppede ?

Held og lykke med situationen.
    Lad os høre hvad der videre sker, i tilfælde, GUD forbyde det, at vi andre skulle stå i samme situation en dag.

• #6   12. mar 2008 Åhh hvor dejligt at høre.. Jeg ville næsten bare høre at der højst sandsynligt ikke var sket noget...

Jeg kørte vel ca 4-5000rpm da det skete, og den havde på ingen måde fået klø på turen...
    Jeg ved ikke om det var sive eller eksplotions, men den har smidt olien (3 liter) på ca 2km, så det er gået rimelig stærkt.. Jeg ved ikke hvor meget olie der var på bagefter...

Jeg giver lige en update når jeg hører fra værkstedet, de mente at de ku kigge på den idag..

• #7   12. mar 2008 Generelt skal der rigtig meget til før en motor lider last i dag, så jeg er også ret sikker på at den ikke fejler noget... mht. hvis det er filter eller bundprop eller filter der ikke er korekt monteret ligger fejlen ved værkstedet. Ellers ligger er det for egen regning. Nu siger du at cyklen ikke har gået så langt, hvis den er under to år er der jo garanti på cyklen.
    Har en kammerat der har prøvet det samme som dig, det var bare en slange der var hoppet af, så en ret lille rep der skulle til, samt nyt olie... max 500.-

• #8   12. mar 2008 Bare du ikke har været oppe i de høje omdrejninger da det skete så betyder det ikke noget!! Men få lige tjekket hos værkstedet hvad der er sket så du ikke får en eller anden søforklaring!
    Held og lykke med det.

Mvh
    Poul

• #9   12. mar 2008 Har prøvet det samme, dog på en helt anden cykkel.
    Cyklen havde stået til vinter opbevaring, og jeg køre derfra pænt og ordentligt. olie lampen lyste og jeg standset, kun for at opdage at jeg selv og cyklen var smurt ind i olie.
    Fik cyklen hjem, og vasket motoren grundigt ren. Ny olie på og starter den op, for at på den måde at finde ud af hvor det sorte lort kommer fra. En toppakning var knækket, hvilket ike er unormalt når en cykkel står længe uden at blive brugt. Der sker nemlig det, at en pakning bliver tør og derfor let knækker når man køre igen. Naturligvis gælder dette kun gamle pakninger. Siden da, har jeg altid startet mine cykler op en gang om ugen i vinterperioden. Dette holder pakninger friske, og jeg forventer ikke at skal have den samme oplevelse igen.
    Har sidenhen talt med min mekanikker om det der skete, og han fortalte mig at, denne type problemer ses der flest af først på året. Og dette kunne tyde på at der er noget om snakken vedr. tøre pakninger.

PartyPhreak Thomas
    Jeg håber at det viser sig at være et mindre problem, og at du ikke får en alt for stor overraskelse. Det er jo aldrig rat, og det virker uoverskueligt når biken begynder at gøre knuder.

Mvh Per T

• #10   12. mar 2008 Det kan osse være at de ikke har fået o-ringen med fra det gamle filter så der sidder 2 o-ringe ved filteret...

Så skyder den, den ene af dem lidt ud så olie pisser ud der, men den skal op over 4-5000 rpm før den gør det... Har selv prøvet det selv på en sv´er, både 650 og 1000... Og det går pænt stærkt...

Så ned på værkstedet igen...

Husk få tjekket dine bremseklodser i bag, for har de fået olie skal der sikkert nye på...

/ Bülow ( udlært på suzuki værkted)

• #11   12. mar 2008 Hej igen...
    Så blev cyklen leveret herhjem af værkstedet...

Det var pakningen til oliefiltret som han mente ikke var blevet smurt inden montering, så den havde lavet en fold... Nu er den køreklar igen.
    Jeg er dog ikke imponeret over rengøringen af den, bagbremseskiven er stadig våd af olie og undersiden af passagersædet er også stadig sprøjtet til..

Jeg må indrømme at det desværre ikke er der jeg skal have lavet min motorcykel fremover..

Men histoerien endte da rimelig godt, motorcyklen står herhjemme igen og jeg kan køre på den igen når vejret blir godt igen...

• #13   13. mar 2008 Hvis bagbremsen stadig er fedtet ind, ville jeg squ nok spørge dem, hvordan sådan en bremser, med olie på skiven! Og så bede dem om at skifte klodserne, da du ikke stoler på at det fungerer optimalt mere.

• #14   13. mar 2008 Thomas: Husk at skrive din historie på www.dmcn.dk under forhandlere og værksteder. Selv om det er småting, kunne det have endt meget værre.

• #15   13. mar 2008 De bremseklodser skal altså skiftes!! Og tag ordentligdt ved værkstedet og brok dig, de skal fandme også gøre den ren når de har fejlet! Det er sgu da det mindste man kan forlange..

• #16   13. mar 2008 Jeg skrev en mail til firmaet idag. De ringede og sagde at de ville hente den i aften, og da han kom og hentede den spurgte han hvad der sku til før jeg var tilfreds.

Jeg sagde at der skulle nye bremseklodser og så skulle den rengøres. Vi aftalte hvad der sku laves og han tog den med...

R46 --> Hvis jeg blir enig med firmaet, så skriver jeg ikke derinde, for der er ingen grund til at hænge et firma ud, som klarer de problemer der evt blir.

Kommentér på:
Den smed olien.. Hva nu?

Annonce