125ccm vs 250ccm 125ccm vs 250ccm
Hej folkens
Jeg er på udkig efter en lille bycykel som også eventuelt kan køre på motorvej uden at brænde totalt sammen.
I den forbindelse har jeg overvejet både 125'ere og 250'ere.
Et eksempel kunne være en YBR125, som, så vidt jeg forstår, kan køre omkring 90 over længere distancer og måske 100 på korte stræk ned af bakke og i medvind. Kort sagt, lidt undervældende, om end økonomi, mm. er i orden.
Så har jeg set på diverse 250-kubikkere, såsom GN250, TU250, etc.
Men.... De lader ikke til at være væsentlig hurtigere, trods det at de har den dobbelte slagvolumen og typisk 1½-2 gange flere heste. De lader typisk til at have en tophastighed på 120-130 km/t og kan måske cruise omkring de 100 over længere distancer.
Med det i mente, hvad er argumentet for at købe en 250'er over en 125'er, hvis sidstnævnte er mere økonomisk, mindre, lettere at håndtere?
jun 2014
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 297
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 225 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 815
Forskellen kommer når det går opad bakke. Der er jeg overbevist om, at en 250cc vil fortsat trække med 100-110 kmt, hvor 125'erne dør fuldstændig ud, og kræver en nedgearing.
Jeg ville til hver en tid tage en 250'er i stedet for en 125'er. Uden tvivl. Men problemet ligger jo i hvor meget du vil smide efter dem, og hvor meget du vil bruge på benzin, og hvilke kompromis'er du er klar til at tage.
mar 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
Billig
Økonomisk
Relativt ny (ingen 80'er levn)
Nice to have: Kan køre på motorvej uden at være en belastning for mig selv og andre.
Sagen er den, at på YBR/CBF og, eksempelvis, GN250'erne ligger indenfor rammerne af mine prioriteter. 125'erne er en lille smule mere økonomiske, 250'erne en tand hurtigere...
Men du har en god pointe med kørsel på bakker, og jeg antager, det også er lidt nemmere at overhale på hoved -og landeveje på en 250'er, så det er måske med til at berettige deres ekstra slagvolumen.
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
apr 2007
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 5 Emner: 21 Svar: 1.073
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
Direkte livsfarlig
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.396
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
@VD: Er det ikke en 2-takter? Nogen gutter på et internationalt forum mente ikke, sådan nogen egnede sig til hverdagsbrug, fordi de var for drilske.
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.476
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 5 Svar: 181
maj 2007
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 3 Svar: 106
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.396
Det er en billig cykel der er pænt hurtig i optræk og sjov at køre på
Hellere det end en død 125/250 4 takter
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.396
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
og rigeligt kvik til motorvejen
http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/mc/163699-suzuki-gs500-e
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.396
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.519
skal den være næsten servicefri og med kardan -
http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/mc/163483-ntv-650
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
http://www.123mc.dk/kawasaki-eliminator-252-cruser/mcid-92065
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
De andre to er for gamle eller uøkonomiske lige pt, selv om GS500 er en lækker cykel
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Jeg har både haft en CBF125 med 11HK som jeg kørte motorvej på hver dag, og kørte til jylland på den da den skulle sælges. Ingen problemer, og den brændte ikke sammen og gik mellem 95 og 110 på toppen afhængig af vinden...
Nu har jeg en Suzuki GW 250 Inazuma med 24HK og det er en "rigtig" motorcykel.. Jeg var i sommers på tur til Alperne på den og det var en fantastisk tur.. Har lagt nogle klip på youtube.. Selvom det er en 250'er, så er der væsentligt mere træk i den end i min 125'er.. Den går mellem 125 og 140 på toppen ifølge GPS, så den kan sagtens følge med på motorvejen uden problemer, og da jeg skulle hjem fra Hamburg kørte jeg med håndtaget i bund i 300km uden problemer.
Min GW250 er også vandkølet, med indsprøjtning og der er en til salg i øjeblikket til 26.000,- som har gået 1400km, der får du fandme meget MC for pengene..
http://www.123mc.dk/suzuki-gw-250-inazuma/mcid-91926
Jeg har dog skiftet mit fortandhjul til et 15 tands istedet for det oprindelige 14 tands for at få lavere omdrejninger i forhold til hastigheden.. (Pris 125,-)
Jeg ville droppe de "gamle" TU250 og andre luftkølede karburatorcykler..
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
Hvorfor mener du, TU/GN/Etc med karburatorer er no-go?
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Igen så sammenlignede jeg med "moderne" cykler, og en TU250 er meget gammeldags i det i forhold til.. Men det er nok hvad der fåes indenfor dit budget..
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
Men gammeldags eller ej, hvis de er pænt vedligeholdt, er de vel pålidelige nok, de lidt ældre 250'ere?
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Det ville jeg synes var et bedre bud end en 125'er..
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
Dælme billigt.
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.053
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 195 Svar: 2.053
Begge er set på dba lige nu
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 225 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 815
GN250 er nok det dårligste eksempel på en 250'er. Sløv og billig. Alle dem jeg har set er oven i købet rustet ihjel.
Hvis jeg skulle købe 125'er idag, havde jeg købt en brugt YBR125 til 7000-8000kr, og så accepteret at motorvej ikke er en mulighed.
Synes også du skal holde dig fra f.eks. GS500, da den igen kommer ned og kører omkring 20-25 km/l. I sammenligning kører jeg reelt 42-46 km/l på min 125. Regn med mindst 30 km/l på en 250'er.
Mine forslag:
Kawasaki Eliminator 250
http://www.123mc.dk/kawasaki-eliminator-252-cruser/mcid-92065
Flere HK end f.eks. Viagra 250 og GN250 (33 mod hhv. 21 og 22)
Suzuki GSXR 250
http://www.123mc.dk/suzuki-gsxr-250/mcid-91060
Væsentlig federe og hurtigere end cruiser-250'erne. Dog nok også mere vedligehold, og lavere km/l.
Self. Ville en billig GN250 sikkert også være udemærket, men det var mere for at vise at der også er andre muligheder.
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
Hvad jeg har hørt, så er de notorisk ustabile og skal have skiftet stempelringe hver 10.000km, derudover er der 4 små karburatorer som helst skal stå præcist fordi det er en så lille motor.. (Som kan snurre op til 18.000 RPM)
Jeg ville kigge på den Kawasaki eliminator selvom den er 23 år gammel, SR250 kunne også være et fint bud, men der skal du nok selv igang med småting inden den er køreklar, eller en TU250 til 12.900,- på dba, den burde der ikke være noget med..
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 26 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.476
En GSXR250 har faktisk kun to karburatorer, selv om den er 4-cylindret ..
apr 2007
Følger: 17 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 31 Svar: 648
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
Der kom virkelig mange gode pointer op, jeg ikke havde overvejet.
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
En kraftig trimmet 50ccm (70-80ccm) tåler det såfremt det er skruet ordentlig sammen så burde en 125ccm også tåle det .. Specielt dem med op til max 15-20hk
nov 2006
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 653
jan 2012
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 390
Husk at handelspris ikke er det samme som den pris varen står til.. Der kan altid forhandles..
jun 2014
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 297
Der stod ingen steder i den første indlæg at du var en fattigrøv, ingen grund til at bliver sur over spørgsmålet.
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
jun 2014
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 297
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.683
Martin en 250'er køre ca. det samme som en gs 500, det er min erfaring fra min gamle 250r vs kærestens GS 500 som gik ægte 25km/l.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.502
Elias: Korrekt mht benzinøkonomien, når der tales om de sportslige 250'ere. For de mere fornuftige maskiner såsom CBF250, så kan de sagtens nærme sig 30km/l
maj 2014
Følger: 1 Svar: 2
apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
maj 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 75
Til enhver tid Eliminatoren frem for GN'eren. Der er meget MC for pengene.
(...nej det er ikke min og jeg kender ikke sælger ! )
125ccm vs 250ccm