968 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 47 Svar

Martin J
Martin J
Tilmeldt:
21. apr 2014
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160

125ccm vs 250ccm 125ccm vs 250ccm

Hej folkens

Jeg er på udkig efter en lille bycykel som også eventuelt kan køre på motorvej uden at brænde totalt sammen.
I den forbindelse har jeg overvejet både 125'ere og 250'ere.
Et eksempel kunne være en YBR125, som, så vidt jeg forstår, kan køre omkring 90 over længere distancer og måske 100 på korte stræk ned af bakke og i medvind. Kort sagt, lidt undervældende, om end økonomi, mm. er i orden.

Så har jeg set på diverse 250-kubikkere, såsom GN250, TU250, etc.
Men.... De lader ikke til at være væsentlig hurtigere, trods det at de har den dobbelte slagvolumen og typisk 1½-2 gange flere heste. De lader typisk til at have en tophastighed på 120-130 km/t og kan måske cruise omkring de 100 over længere distancer.

Med det i mente, hvad er argumentet for at købe en 250'er over en 125'er, hvis sidstnævnte er mere økonomisk, mindre, lettere at håndtere?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Fjerne plantesten ud til fortorv. 2.200 kr.
  • Sætte basic gardinstang op fra IKEA og sætte en lampe op på børneværelse 1.000 kr.
  • Spejlophængning 700 kr.
  • Reparation udskiftning af hoveddørs lås, da den binder 1.280 kr.
  • Skift af karburator og service på havetraktor uden klippebord 1.650 kr.
  • Hækkeklipning 1.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  125ccm vs 250ccm
  • #1   25. aug 2014 Hvorfor ikke købe en MC i stedet for de der knallerter du taler om?

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #2   25. aug 2014 Fordi jeg ikke har røven fuld af penge og gerne vil bruge dem, jeg har, fornuftigt.

  • #3   25. aug 2014 Min CBF125 render 120 på toppen ned ad bakke vind i ryggen. Holder 90-100 kmt på lige stræk. Kunne forestille mig YBR125 er omkring det samme.
    Forskellen kommer når det går opad bakke. Der er jeg overbevist om, at en 250cc vil fortsat trække med 100-110 kmt, hvor 125'erne dør fuldstændig ud, og kræver en nedgearing.

    Jeg ville til hver en tid tage en 250'er i stedet for en 125'er. Uden tvivl. Men problemet ligger jo i hvor meget du vil smide efter dem, og hvor meget du vil bruge på benzin, og hvilke kompromis'er du er klar til at tage.


  • Sigurd H
    Sigurd H Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 108
    #4   25. aug 2014 Hvor stort er budgettet?

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #5   25. aug 2014 Mine prioriteter er:
    Billig
    Økonomisk
    Relativt ny (ingen 80'er levn)
    Nice to have: Kan køre på motorvej uden at være en belastning for mig selv og andre.

    Sagen er den, at på YBR/CBF og, eksempelvis, GN250'erne ligger indenfor rammerne af mine prioriteter. 125'erne er en lille smule mere økonomiske, 250'erne en tand hurtigere...
    Men du har en god pointe med kørsel på bakker, og jeg antager, det også er lidt nemmere at overhale på hoved -og landeveje på en 250'er, så det er måske med til at berettige deres ekstra slagvolumen.


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #6   25. aug 2014 Budgettet er omkring 10k, give or take hvis der er en god grund (det lyder mega skrabet, I know, men det er faktisk muligt at finde enkelte MC'er i den prisgruppe).

  • #7   25. aug 2014 du kan være heldig at finde gs 500 til under 10k fra tid til anden men en gn 250 er også fin

  • #8   25. aug 2014 Du har ikke lyst til at køre på motorvejen hvis ikk svinet kan holde 120kmt

    Direkte livsfarlig


  • #9   25. aug 2014 Min kammerat har lige købt en fin Rd350 uden syn for 7000kr og den gik lige igennem syn. Pæn og original med fuldkåbe og uden skader, den er han rigtig glad for.

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #10   25. aug 2014 @Paul Erik: Det er noteret. Jeg skal nok passe på.

    @VD: Er det ikke en 2-takter? Nogen gutter på et internationalt forum mente ikke, sådan nogen egnede sig til hverdagsbrug, fordi de var for drilske.


  • #11   25. aug 2014 Hvis du regner med at skulle køre på motorvej, så vælg en 250'er minimum. Ej sjovt på en 125'er.

  • #12   25. aug 2014 Martin M Køre selv på DT175 .. Har da været på motorvejen et par gange..Bestemt ikke sjovt



  • #13   25. aug 2014 Kan ikke Anbefale gn250. Prøvet en gang. Den er for slap i stellet. Jeg kom dengang fra knallerter. Og en gammel sco virkede mere stabil. Det er nok den eneste cykel jeg har prøvet hvor jeg tænkte "aldrig mere"

  • #14   25. aug 2014 Jeg kører på en suzuki FL 125 og er yderst tilfreds.. 40 på literen og 90 km/t på flad landevej..

  • #15   25. aug 2014 Martin: man skal selvfølgelig finde en hvor motoren er ok men ellers kan jeg ikke se noget problem i at bruge den til hverdag. Jeg har faktisk en anden kammerat der kørte til Frankrig på en RD350 i gamle dage smiley
    Det er en billig cykel der er pænt hurtig i optræk og sjov at køre på smiley
    Hellere det end en død 125/250 4 takter smiley


  • #16   25. aug 2014 Og man må gå ud fra at en cykel i den prisklasse skal repareres indimellem og der er en 2 takter nem at lave selv, det er jo bare en stor knallert smiley

  • #17   25. aug 2014 Langt under normalprisen , hvis geden eller kører fornuftigt - dele til denne model er intet problem og billig at holde kørende

    og rigeligt kvik til motorvejen

    http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/mc/163699-suzuki-gs500-e


  • #18   25. aug 2014 Ja det er faktisk et godt bud!

  • #19   25. aug 2014 kunne nemt overveje at købe den GSer - er ligesom billig nok til en ombygning og modernisering smiley desuden er mekanikken og olieskift noget man oftest kan klare selv

    skal den være næsten servicefri og med kardan -


    http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/mc/163483-ntv-650


  • #20   25. aug 2014 250'er fordi den kan overhale, køre i modvind og over bakker. Et eksempel
    http://www.123mc.dk/kawasaki-eliminator-252-cruser/mcid-92065


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #21   25. aug 2014 Jeg har godt nok luret på den Eliminator.
    De andre to er for gamle eller uøkonomiske lige pt, selv om GS500 er en lækker cykel smiley


  • #22   25. aug 2014 Jeg taler af erfaring!

    Jeg har både haft en CBF125 med 11HK som jeg kørte motorvej på hver dag, og kørte til jylland på den da den skulle sælges. Ingen problemer, og den brændte ikke sammen og gik mellem 95 og 110 på toppen afhængig af vinden...

    Nu har jeg en Suzuki GW 250 Inazuma med 24HK og det er en "rigtig" motorcykel.. Jeg var i sommers på tur til Alperne på den og det var en fantastisk tur.. Har lagt nogle klip på youtube.. Selvom det er en 250'er, så er der væsentligt mere træk i den end i min 125'er.. Den går mellem 125 og 140 på toppen ifølge GPS, så den kan sagtens følge med på motorvejen uden problemer, og da jeg skulle hjem fra Hamburg kørte jeg med håndtaget i bund i 300km uden problemer.

    Min GW250 er også vandkølet, med indsprøjtning og der er en til salg i øjeblikket til 26.000,- som har gået 1400km, der får du fandme meget MC for pengene..
    http://www.123mc.dk/suzuki-gw-250-inazuma/mcid-91926

    Jeg har dog skiftet mit fortandhjul til et 15 tands istedet for det oprindelige 14 tands for at få lavere omdrejninger i forhold til hastigheden.. (Pris 125,-)

    Jeg ville droppe de "gamle" TU250 og andre luftkølede karburatorcykler..


  • #23   25. aug 2014 Har købt en kawasaki ER5 til fruen for 12.000. Den skulle så have nye dæk og nyt batteri før den var synsklar. Men sådan en kan du godt finde til en budget på 10-15.000kr. Den kan snildt køre 25km/L og er bygget af gennemprøvet teknik.

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #24   25. aug 2014 Jeg ville (måske) give min højre arm for en Inazuma, men den er sgu for langt over mit budget. Tak for buddet, dog smiley
    Hvorfor mener du, TU/GN/Etc med karburatorer er no-go?


  • #25   25. aug 2014 Thomas J: Med mindre du er billig til at sælge din GW250 for 10.000kr, så er det jo ellers ganske irrelevant hvordan den model er.

  • #26   25. aug 2014 Jeg havde ikke lige set at dit budget kun var på 10k... smiley

    Igen så sammenlignede jeg med "moderne" cykler, og en TU250 er meget gammeldags i det i forhold til.. Men det er nok hvad der fåes indenfor dit budget..


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #27   25. aug 2014 Har prøvet en vens spritnye Inazuma. Super lækker lille kværn smiley

    Men gammeldags eller ej, hvis de er pænt vedligeholdt, er de vel pålidelige nok, de lidt ældre 250'ere?


  • #28   25. aug 2014 Ja det er de skam, så lige man ku få en TU250 fra 2002 for 12.900,- på dba.. Det er egentligt en ok pris..

    Det ville jeg synes var et bedre bud end en 125'er..


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #29   25. aug 2014 Hvad med http://www.dba.dk/yamaha-sr250-250-ccm-20-hk/id-1009644169/ ?
    Dælme billigt.


  • #30   25. aug 2014 Hvad med en M-spjætter?

    profilbillede
  • #31   25. aug 2014 Mz250

    Begge er set på dba lige nu


    profilbillede
  • #32   25. aug 2014 Hvis du søger økonomi og stabilitet og langt mellem service, er en 2-takter nok det sidste du skal vælge..

    GN250 er nok det dårligste eksempel på en 250'er. Sløv og billig. Alle dem jeg har set er oven i købet rustet ihjel.

    Hvis jeg skulle købe 125'er idag, havde jeg købt en brugt YBR125 til 7000-8000kr, og så accepteret at motorvej ikke er en mulighed.

    Synes også du skal holde dig fra f.eks. GS500, da den igen kommer ned og kører omkring 20-25 km/l. I sammenligning kører jeg reelt 42-46 km/l på min 125. Regn med mindst 30 km/l på en 250'er.


    Mine forslag:
    Kawasaki Eliminator 250
    http://www.123mc.dk/kawasaki-eliminator-252-cruser/mcid-92065
    Flere HK end f.eks. Viagra 250 og GN250 (33 mod hhv. 21 og 22)

    Suzuki GSXR 250
    http://www.123mc.dk/suzuki-gsxr-250/mcid-91060
    Væsentlig federe og hurtigere end cruiser-250'erne. Dog nok også mere vedligehold, og lavere km/l.

    Self. Ville en billig GN250 sikkert også være udemærket, men det var mere for at vise at der også er andre muligheder. smiley


  • #33   25. aug 2014 Frederik - Jeg tror at en GSXR250 er et dårligere bud end en MZ smiley
    Hvad jeg har hørt, så er de notorisk ustabile og skal have skiftet stempelringe hver 10.000km, derudover er der 4 små karburatorer som helst skal stå præcist fordi det er en så lille motor.. (Som kan snurre op til 18.000 RPM)

    Jeg ville kigge på den Kawasaki eliminator selvom den er 23 år gammel, SR250 kunne også være et fint bud, men der skal du nok selv igang med småting inden den er køreklar, eller en TU250 til 12.900,- på dba, den burde der ikke være noget med..


  • #34   25. aug 2014 Thomas J:
    En GSXR250 har faktisk kun to karburatorer, selv om den er 4-cylindret .. smiley


  • #35   25. aug 2014 Det gør det lidt bedre smiley

  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #36   25. aug 2014 Mange tak for Jeres insight, guys smiley
    Der kom virkelig mange gode pointer op, jeg ikke havde overvejet.


  • #37   25. aug 2014 Det med om en 125ccm kan holde til motorvej det kommer vel egentlig an på om den er iorden ..Er den 110% ok i motor så skulle den da gerne tåle fuld æde på motorvejen i ½ time mindst

    En kraftig trimmet 50ccm (70-80ccm) tåler det såfremt det er skruet ordentlig sammen så burde en 125ccm også tåle det .. Specielt dem med op til max 15-20hk


  • #38   25. aug 2014 Jeg ville kigge nærmere på den ntv når den skal bruges til pendler cykel. Det er en virkelig driftsikker mc, fin kørestilling, okay med kræfter og kardan er stort set servicefri. Alt i alt en fin mc, som ikke bare føles som en knallert.

  • #39   26. aug 2014 Jeg havde helt sikkert også valgt en GS500 i stedet for alle mulige andre. du kan sagtens finde en GS'er til 10000 kr. Ellers så må du sgu finde din indre krejler frem og presse prisen lidt smiley

    Husk at handelspris ikke er det samme som den pris varen står til.. Der kan altid forhandles.. smiley


  • #40   26. aug 2014 # 2
    Der stod ingen steder i den første indlæg at du var en fattigrøv, ingen grund til at bliver sur over spørgsmålet.


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #41   26. aug 2014 Hvor i alverden fik du det indtryk fra, at jeg var sur?

  • #42   26. aug 2014 der var ingen smileys ! smiley

  • #43   26. aug 2014 Hej O V , velkommen til mc galleri, her har vi en ordentlig attitude, din minder mig meget om scootergalleri. rolig nu,smil og vær glad.

    Martin en 250'er køre ca. det samme som en gs 500, det er min erfaring fra min gamle 250r vs kærestens GS 500 som gik ægte 25km/l. smiley


  • #44   26. aug 2014 Mht den NTV der linkes til. Så husk på den ikke skal have skiftet kædekit, så den beskedne merpris kan hurtigt tjene sig hjem.

    Elias: Korrekt mht benzinøkonomien, når der tales om de sportslige 250'ere. For de mere fornuftige maskiner såsom CBF250, så kan de sagtens nærme sig 30km/l


  • gorm S
    gorm S Tilmeldt:
    maj 2014

    Følger: 1 Svar: 2
    #45   29. aug 2014 Sikke en masse meget "Diskutable kommentarer" fra (kloge hoveder) .. vælg som du vil .. og en 250 er sgu fed nok bare du vælger den rigtige til dit behov ..og der er meget forskel på dem også som der er på alt andet .. jeg har en tip næsten top yamaha xv 250 us model fra 91 spec. model m. stor tank og org gul ... kontakt mig eller klubben hvis det har din interresse ... Gorm HMC-76


  • Martin J
    Martin J Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 160
    #46   29. aug 2014 Mange tak for tilbuddet, Gorm, men den bliver for stor og tung til de beskedne kår, jeg flytter ind til snart smiley


  • #47   29. aug 2014 Ville KLART gå efter Eliminatoren. Det kræver selvfølgelig at man er til Cruiser/chopper, men eftersom at du har overvejet GN250 så bør det ikke være et problem.

    Til enhver tid Eliminatoren frem for GN'eren. Der er meget MC for pengene.

    (...nej det er ikke min og jeg kender ikke sælger ! ) smiley


Kommentér på:
125ccm vs 250ccm

Annonce