1.735 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

ulykke og skyld ulykke og skyld

ja nok en af de mest ubehagelige dage i mit liv ..
jeg kom kørende med min makker mod rødding i dag forand os ligger to langsom kørende belister min makker påbegynder overhaling og ca 20 meter før han passere den forreste bil blinker bilen et blink til venstre og drejer bræt lige ud forand min makker og det endte ikke godt .. min makker blev fløjet til odense og nu heldig vis uden for livs fare .. jeg sidder nu og tænker hvem får enlig skylden for dette ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kløvning af brænde 1.500 kr.
  • Hækkeklip 300 kr.
  • Ordnet have 1.500 kr.
  • Havemand til havearbejde 2.000 kr.
  • Fjerne ukrudt mellem fliser 1.250 kr.
  • Stikkontakt med løs forbindelse 638 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ulykke og skyld
  • #1   18. mar 2015 Det tror jeg din makker gør,,,, surt smiley

• #2   18. mar 2015 Blinkede din makker ud til overhaling og vedvarende under forsøget?

Var i ikke klar over der var en vej ind til venstre der?

• #3   18. mar 2015 ja det gør vi begge to

• #4   18. mar 2015 der var ikke en vej men en indkørsel til en ejndom

• #5   18. mar 2015 Var i ikke klar over der var en vej ind til venstre der?

• #6   18. mar 2015 For det første, godt at høre din kammerat er i bedring, det materielle kommer først bagefter!

Med det sagt er der mange faktorer der spiller ind, så som fart, forhold, og om det i virkeligheden er et sted der må overhales eller ej.

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #7   19. mar 2015 Der findes en del tvivlsomme kendelser (byret), hvor flere parametre indgår og kan gøre sagen kompleks. Landsretten har dog udtalt, at det absolutte udgangspunkt om fuld skyld påhviler den venstresvingende ved kollision med overhalende bilist.

At få tildelt fuld skyld betyder ikke, at man friholdes for ansvar, hvilket kan fordeles med 2/3 til den overhalende og 1/3 til den venstresvingende bilist. Denne fordeling kommer typisk i anvendelse, såfremt den overhalende har ført bil/MC med højere fart end tilladt, ikke benyttet korrekt eller rettidig tegngivning, manglende respektafstand til forankørende bilist eller forsøgt overhalingsmanøvre uden de fornødne parametre er tilstede. Ligeledes hvis der er promillekørsel indblandet.

Moralen og det juramæssige er derfor: Hvis du har til hensigt at svinge til venstre, så sørg for at der ikke er bagfra kommende bilister/MC der kan være til fare - du får som udgangspunkt hele skylden. Og hvis du er MC og havner i noget der ligner denne situation, så vil du uden tvivl få medhold og være uden skyld - men det er dig der tager knubs og faldet - og med livet som indsats! Det koster alt for meget (for en MC) at holde på sin "ret"....

• #8   19. mar 2015 Tak for alle svar:-)

• #9   19. mar 2015 Har prøvet præcis samme situation.
    Overhalede 2 billister, forrest bremser og drejer hurtigt til venstre.
    Kører ind bag i bil, flyver over og lander ude i vejside.
    Fører af bil fik HELE skylden pga. ikke orientere sig før manøvre.

• #10   19. mar 2015 er det jesper ???

• #11   19. mar 2015 pøj pøj med din kammerat,

• #12   19. mar 2015 Tak Michael.
    Nej han hedder ikke Jesper Kjj

• #13   19. mar 2015 Tak for svar Henrik

• #14   19. mar 2015 Man skal fandme passe på, så sent som i går var der som svingede ud foran mig, bilister skal lærer at orientere sig....

• #16   19. mar 2015 Henrik, der er ikke så mange grimme motorcykeluheld i Rødding at vælge imellem...

Held og lykke med din ven. Krydser fingre!

• #17   19. mar 2015 Det er typisk med folk der ikke giver tegn i god tid, som man lærer på køreskolen.
    Utroligt der ikke sker flere uheld end der gør.

Håber din buddy klarer sig uden mèn

• #18   19. mar 2015 Har prøvet det samme, sylden blev delt op ved mig da de mente jeg kom forstærk, han fik 70% skyld og jeg 30

• #19   19. mar 2015 Den hårde trafikant vil altid få skylden i et vidst omfang. Hvis en bil køre ind i en cykel / MC, så vil føreren af bilen i 99,9% af alle tilfælde få mindst en del af skylden, hvis ikke alt skyld.

Men igen, spiller det ind, overtrådte han færdselsloven i uheldet? Eller gjorde han alt lige efter bogen, og vurderet det til, at være forsvarligt. Men folk de glor sig ikke bagud....

Hvis du laver et venstre sving ind i en motorcykel, fordi du tror du kan nå det, men du har ikke taget højde for, at den pågældende motorcykel kommer med over 200 km/h på landevejen længere fremme, og derfor er ved dig på et split sekund. Du vil som hård trafikant blive straffet og motorcykelisten, vil mindst blive sigtet for, at køre med over 200 km/h.. smiley

• #20   20. mar 2015 Bilen har skiftet vognbane uden at orienter sig korrekt= bilen får alt skylden

Hvis MC'ern har kørt over den max tilladte hastighed, eller ikke kørt efter forhold ene, kan han få en del af skylden, og derved vil ''skylden'' blive delt op, som #18 skriver. Men normalt vil førren af bilen påtage sig skylden, og derved står den ikke til diskussion

Håber din makker er klar igen så hurtigt som muligt!

• HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #21   20. mar 2015 Der er forskel på "skyld" og "ansvar". Skyld er som udgangspunkt noget der bruges i forhold til årsag ift. hændelsen, dvs. "hvem" gjorde hvad...og denne bruges per jura til placering og størrelse af en given "straf" - f.eks. bødestørrelse, klip mv.

Forsikringsoplysningen (anke) har lavet en quick-to-go folder, som fint beskriver de typiske eksempler man i trafikken møder og har haft ved de danske domstole. Du kan finde folderen her:

http://www.ankeforsikring.dk/upload/13_630_100_ansvar_ved_sammen.pdf

Sidste punkt... "ansvar" er ligeledes en "ramme" som sættes af domstolen, hvor man typisk fordeler ansvar i forhold til "hvem skal betale hvad" - hvilket for mange bliver en ahá-oplevelse, f.eks. hvis man laver et venstresving - har orienteret sig korrekt - men at modparten kører med 200km/t og kommer frem til træfpunkt langt hurtigere end man kunne forestille sig. I det tilfælde vil ansvar (jf. tidligere) være placeret med 1/3 hos "den hurtige" og 2/3 hos den venstresvingende. Domstolen sætter således - også - ansvarsfordelingen, hvilket kan få alvorlige konsekvenser alt efter om man har kasko eller ansvarsforsikring, selvrisiko mv.

• #22   21. mar 2015 glædelig nyhed min makker er lige blevet vågnet fra kunstig koma og har det efter omstændighederne godt alle operationerne er gået godt smiley

• #23   21. mar 2015 Åh det var gode nyheder! Ønsk god bedring herfra!

Kommentér på:
ulykke og skyld

Annonce