3.396 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Stramning af knastkæde - Honda CBX 550 Stramning af knastkæde - Honda CBX 550

Knastkæden på min trofaste Honda CBX 550 er blevet slap og en reparation eller udskiftning af motoren vil blive mindst 10.000, hvilket er lidt meget i forhold til den oprindelige pris jeg gav og cyklens alder taget i betragtning. Jeg så for nogle måneder siden et indlæg fra én som havde taget knastkædefjederen ud og sendt den til UK for at få den strammet. Er der nogen der ved mere om det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eletriker to disconnect washing machine and install plug 1.090 kr.
  • Vandafløb (E:36-10) på Bosch vaskemaskine (WAT2869ISN/54) 1.010 kr.
  • Bolten på garageporten skal genmonteres 4.000 kr.
  • Fjerne æbler som ligger på græsset og fjerne ukrudt på terrassen 1.100 kr.
  • Montering af frontlåge på opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Hæk mm 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stramning af knastkæde - Honda CBX 550
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 295 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.720
    #1   8. jun 2010 Hvis kæden er slap, så skifter man den eller som minimum kontrollerer den for slid.

Det har jeg svært ved at se skal koste 10.000, medmindre det er hos et autoriseret værksted selvfølgelig...

Bare fordi en MC er gammel, falder stumper og arbejdsløs jo ikke i pris - så vedligeholdelse koster hvad det koster.

• #2   8. jun 2010 Problemet er at motorcyklen nærmest skal skilles fuldstændig ad for at skifte knastkæden (det har jeg i hvert fald fået oplyst). Alternativt kan jeg få hele motoren skiftet, men det kræver at jeg finder en brugt cykel at få motoren fra og så bliver det også hurtig dyrt....

• #3   8. jun 2010 så hellere skifte kæden på den motor du har.. Hvis motoren ellers ikke har problemer, så ville jeg ikke tøve med at skifte kæden..

Sådan er livet desværre engang i mellem med mekanik.. Det skal vedligeholdes..

Og det med at finde en anden motor.. Det sys jeg er en knapt så smart ide.. så får du noget du ikke rigtig kender standen på.. så vil jeg hellere reparere det du har, så ved du at det er i orden..

• #4   8. jun 2010 Hvis du er heldig, så kan det da være du kan finde en her der bor i nærheden af dig, som kan lave det for dig ??

• #5   8. jun 2010 Jeg har heldigvis fået kontakt til en som har givet mig god rådgivning og som kan lave den alt afhængigt af hvad jeg finder ud af. Motoren er i nogenlunde stand og har altid kørt upåklageligt, dog er jeg lidt bekymret for at den ene cylinder ikke brænder helt OK.

• #6   8. jun 2010 Måske man skulle tage en kompressionsmåling, og så kigge på om man ikke skulle skifte toppakningen, når man var igang..

mit råd er at lade ham kigge på det og lade ham vurdere hvad der er nødvendigt for at få den til at trille perfekt igen smiley

Noget andet smiley Hvad med at oprette den i din profil ??

• #7   8. jun 2010 Min kammerat har lyttet på den og han gav tre alternativer: at få skiftet knastkæden i den eksisterende motor, at købe en brugt cykel og bytte motoren ud eller tredje mulighed eller at køre på den indtil jeg synes det bliver for slemt. Det sidste har jeg dog ikke så meget lyst til i forhold til sikkerhed. Under alle omstændigheder bliver det nok halvdyrt. Det var derfor jeg tænkte at hvis man kunne løse problemet ved at få strammet fjederen uden det helt store indgreb, kunne det være en fordel.

Jeg har overvejet at forsøge selv (evt. med assistance) ud fra mottoet: Lær din MC at kende, men min mand fik nervøse trækninger bare ved tanken smiley

MC'en er hermed oprettet...

• #8   8. jun 2010 Altså, at skifte en knastkæde er ikke den store raketvidenskab, og burde kunne foretages af en mekaniker UDEN at ty til adskillelse af motoren!
    Det burde kunne laves på små to timer ( ca 900,- og prisen på en knastkæde kr 624,- )!

• #9   8. jun 2010 hvis du vil forsøge selv, så anskaf dig en Haynes manual til motorcyklen.

Deri står alt hvad du skal bruge smiley

Ved ikke om det er nogen god ide at prøve selv, hvis det er første gang du roder med det mere centrale mekanik. Men alt står i manualen, og ellers må du jo spørge smiley

Respekt, hvis du vælger at gå igang med det selv smiley

• #10   8. jun 2010 Super flot cykel smiley

Det er sq ikke nemt og se den er 24 år gammel smiley

• #11   8. jun 2010 Jeg har en Haynes manual og den er rigtig god, jeg bruger den til det basale; olieskift osv. Jeg går ikke i gang med det selv, men har nu i aften fået kontakt til en der kan lave det, så nu må vi se om jeg når at få noget af sæsonen med, det håber jeg i hvert fald.

Ja, det er en fin MC og det er også derfor jeg ville være ked af at skulle af med den, den opfylder til fulde mit behov, både i forhold til pålidelighed, da jeg kører på den til og fra arbejde og derudover i motorstørrelse.

Tak for input og kommentarer smiley

• Simon B
    Simon B Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 3
    #12   26. mar 2014 Hej Anne J

Jeg står med samme problem som du gjorde dengang, hvordan gik det? Og hvad kom du af med i reservedele?

Mvh.

Simon

Kommentér på:
Stramning af knastkæde - Honda CBX 550

Annonce