985 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

"kloing" fra 1-4 gear, Normalt? "kloing" fra 1-4 gear, Normalt?

Hej...
Jeg har lige købt en zxr 750 92', som jeg havde tænkt mig at rode lidt med i vinter perioden..!

Mit spørgsmål/problem:
Når jeg jeg skifter gear fra 1-4 kan der godt lyde et (ikke specielt stort/højt ) "kloing" fra gear til gear, er dette normalt?

Det skal siges, som info. at den ikke gør det, når den er kold og at jeg godt kan, hvis jeg lige holder gearpedalen oppe 1-2sek med koblingen inde, næsten kan slippe for det...

Kan det evt. være olien der skal være tykkere/tyndere, eller er det simpelthen koblingen der er slidt...
Den har ca. 54000km på bagen!!!

Mvh Dennis S

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne plantesten ud til fortorv. 2.200 kr.
  • Sætte basic gardinstang op fra IKEA og sætte en lampe op på børneværelse 1.000 kr.
  • Spejlophængning 700 kr.
  • Reparation udskiftning af hoveddørs lås, da den binder 1.280 kr.
  • Skift af karburator og service på havetraktor uden klippebord 1.650 kr.
  • Hækkeklipning 1.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  "kloing" fra 1-4 gear, Normalt?
  • #2   6. nov 2006 Det har intet at betyde så længe den ikke har mislyde eller hopepr ud af gear.
    Peter en slidt kobling får ikke cyklen til at sige kloink, men derimod vil det mærkes som om den glider i gearene når der er belastning på.

• #4   6. nov 2006 Det kan også skyldes noget så simpelt som en kabel eller en kæde der skal justeres.

Og det må mikkel gerne copy/paste til senere brug smiley

/
    Jesper

• #5   6. nov 2006 Dit er alt for langt! Jeg lavede jo bare et resumé af dit smiley
    Og så er jeg lidt træt af folk der bare udtaler sig uden af uddybe eller begrunde! PETER!!!! Tænk nu hvis vi ikke var andre der svarede, så havde du prakket staklen en ny kobling på fordi du skrver "at den sikkert er slidt" smiley

Tag lige ig uddyb og begrund dine svar istedet for bare at smide en linje som alligevel ikek holder smiley :) smiley

• #6   6. nov 2006 Ja det kan faktisk også bare skyldes at kablet ikek trækker kobling helt ind. Derfor den klonker lidt højt! Prøv at tjekek frigangen i koblingsgrebet! (jaja copy paste næsten da) :]

• #8   6. nov 2006 Prøv at væn dig til at lade være med at bruge kobling når du skifter opad i gearene. Kan være det kan tage noget af lyden. Min har ihvertfald tendens til at gøre det når jeg bruger kobling. Det går meget bedre uden.

• #9   7. nov 2006 Hey drenge...
    Tak for rådene og tiden...!!!

Men Peter K, hvad mener du med ikke at bruge koblingen når jeg skifter gear.... den er jeg ikke helt med på hvad du mener! Man skal da bruge koblingen eller hvad er dens funktion da, heeh

mvh dennis s

• #10   7. nov 2006 Har også hørt/læst meget om, at man ikke behøver at bruge koblingen, når man kører gearer op.

• #11   7. nov 2006 Dennis....når du skifter fra 2. og så opad i gear skal du bare slægge på gassen og så skifte gear bare uden brug af kobling, men den går ikk den anden vej....

• #12   7. nov 2006 Det er faktisk rigtigt. Du behøver ikke at bruge koblingen når du skifter op. Du trykke bare lidt op på gearpedalen - kun lige akurrart så meget, at den ikke skifter. Så ruller du gassen af - ikke ON/OFF agtigt, men heller ikke langsomt - og vupti hopper den i gear, når rpm og baghjulet omdrejnings hastighed passer sammen. Prøøøv det.

Jeg går det ikke mellem 1. og 2. og aldrig nedaf.

CB

• #13   7. nov 2006 som de andre skriver.....
    juster kæden er nok for stram/løs, evt kan sjokkoblingen være slidt det kan oxo give lidt lyde..... og betjen evt. koblingen på en anden måde..... hvis du river grebet helt ind til styret ved gearskift.... klonker det sikkert lystigt løs...
    Snit kobling så du kun sktiverer den en smule... eller undlad helt at bruge den... giv evt lidt mellemgas...
    tror såmænd du kan eksperimentere dig frem til helt lydløse gearskift

• #14   7. nov 2006 Mht til skifte gear uden at koble ud!
    Det kan man sagtens ja! men der er altså flere cykler der i længden ødelægger gearkassen ved det! Fx den nye fazer600. Den er ej glad for det! Deruodover øger man også risikoen for et dårligt gearskift hvilket nedsætter levetiden på gearkassen!

Personling skifter jeg kun gear uden kobling når det skal gå hurtigt! Overvejer en quickgearskifter på TL´eren. Kunne være sjovt og så er man sikekr på ikke at kikse et skift!

• #15   7. nov 2006 okay der kan man bare se...

Som de kloge siger, "man lærer noget hver dag" smiley

Jeg prøver de forskellige råd og så må vi se om det virker!!! Endnu engang tak for hjælpen derude.

Mvh Dennis S

Kommentér på:
"kloing" fra 1-4 gear, Normalt?

Annonce