1.144 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Hjælp til el-problem Hjælp til el-problem

Jeg er ved at sætte en Suzuki GSX 400 fra 1982 i stand, og håber på at få den synet, nu når det gode vejer kommer (hvis det kommer). Det eneste jeg mangler er at lave hornet. Men, men hornet kortslutter, så der er strøm i begge poler på hornet. Har set det hele efter stelledningen(0 der kommer oppe fra kontakten og den strømførende(fase,?
Hvad kan der være galt? kan der være overgang i kontakten skal der en modstand imellem? kan det være spændingsregulatoren? Kan der komme for mange watt der ud, så det skal gås igennem med et voltmeter (Watts = Amps x Volts) ? nogen der har været udstat for dette eller ved hvad det kan være? Ja er åben for bud for jeg har ikke været udsat for det før =)
Mvh Toke


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ryd min altan 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.060 kr.
  • brusearmatur 970 kr.
  • Repareret en sendebud 700 kr.
  • udskift vindue på 2.sal 5.000 kr.
  • Dimmer not working and check power trip 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til el-problem
  • #1   13. jul 2007 Hej Toke.
    Se lige efter om stel ledningen er ok... Om der faktisk er nul ohm mellem stel på hornet, og stel på cyklen. Jeg ved ikke med den model, men typisk kommer de 12 volt fra kontakten. Du skal ikke have andet, end een ledning fra kontakten, til den ene pol på hornet, og en ledning fra stel, til den anden pol på hornet... Håber det kan hjælpe dig.
    Mvh. Dennis


  • #2   13. jul 2007 Troede nemlig også i starten at det var hornet der var defekt, men jeg har prøvet flere horn fra gamle biler osv. og alle er brændt af efter at have virket 1 gang. Der sidder et helt nyt batteri på den og masser af power når man starter osv. sikringen springer ikke? Den får stel via kontakten. og efter at man har trykket viser min søger at der er permanent strøm i begge poler på hornet? Og hvis jeg sætter hornet direkte til batteriet virker det fint, men li så snart det bliver tilsluttet de orginale ledninger der er beregnet til hornet på cyklen og man bruger kontakten har jeg et defekt horn? og det er ikke fordi der er strøm i begge ledninger for når man piller ledningerne af hornet igen viser den strøm på den ene og intet i den anden?


  • #3   13. jul 2007 Det lyder helt som om, det er din hornkontalt, der kortslutter. Kan du kke lave den, kan du jo bare stjæle en plus fra f.eks lysetog sætten en billig fjeder belastet kontakt på styret ved siden af.


  • #4   13. jul 2007 Der er som du skriver det, tydeligvis noget galt, kunne man ikke tænke sig at den cykkel du har er født med 2 horn, altså 2 stykker 6volt horn, og når du så sætter dit horn til igen efter renoveringen, og kun får sat det ene på, så brænder det sammen, ved godt du skriver du har prøvet med andre også, denne teori forklarer så ik lige hvorfor de brænder sammen.

    Hej har aldrig hørt om horn med modstrand monteret foran som standard, der må være en anden løsning.

    sider lige og tænker på hvad der ville ske hvis man vender batteriet forkert, (hvis det lader sig gøre og sikringen ikke springer, og hvis man kobler nogle af de store ledninger i ledningsnettet forkert), ville man så ik kunne få 24 volt ud på visse dele af ledningsnettet.
    altså generatoren giver 12volt og batteriet giver 12 volt til sammen 24v.
    kan ikke lige gennemskue det nu det er ved at være sent.


  • #5   13. jul 2007 Morten Esbjerg:

    Med forlov. Den med at vende batteriet forkert, den tror jeg ganske enkelt ikke på. Så ville der komme så mange andre problemer.

    Derimod er de to 6 V horn en mulig ide.


  • #6   13. jul 2007 Morten:
    Hmm... Hvis man vendte batteriet om, ville generatoren så ikke "prøve" at lade batteriet op "omvendt" så der faktisk ville komme MINDRE spænding. Men det er jo bare flueknepperi ;o)


  • #7   13. jul 2007 Men med hensyn til hornet smiley

    Vil det sige at hvis du forbinder hornet til batteriet, så tuder det, og brænder ikke af. Men hvis du forbinder det til hornkontakten (der egentlig bare forbinder hornet til batteriet, som i første forsøg) så brænder hornet af?!

    Det lyder underligt, hvis ikke umuligt. Du har ikke tilfældigvis monteret Xenon og har koblet hornet til højspænding? Eller trukket en ledning fra 230V op i dit ledningsnet. Nej, nu skal jeg ikke være spydig, men jeg kan ikke forstå hvad der sker.


  • #8   13. jul 2007 Prøv at bytte rundt på ledningerne til hornet. Oftest er en af polerne forbundet til stel på hornet. Jeg har haft lignene problem efter at montere et nyere horn på min gamle Triumph der kører med plus på stellet.

  • #9   13. jul 2007 Så så Hekto... Så galt er det vel heller ikke.

    Hvis ensretteren ikke kan klare omvendt spænding, hvad er det så den laver smiley Nej det burde den godt kunne klare.

    Men det kan da godt ske at man brænder boksen af. Hvis de elektronikingeniører der har udviklet den ikke har tænkt sig om. Personligt ville jeg lave en mod/overspændingsbeskyttelse i kassen.

    Er det nogensinde sket for nogen af jer at lortet er brændt sammen fordi I var kommet til at vende batteriet?


  • #10   13. jul 2007 OK smiley

    Jeg opfordrer heller ikke til at vende batteriet, hehe. Jeg gættede bare på at det ikke var så galt.

    Men nu har jeg ikke den store erfaringsbase at trække på.


  • #11   13. jul 2007 Måske langt ude men kan det evt skyldes at dit batteri ikke har det godt/ ikke er ladet tilstrækeligt?
    Kunne forklare at du får et dyt fordi batteriet har samlet lidt krudt mens du har skruet også bagefter er fladt igen.


  • #12   13. jul 2007 Oh Hekto nu er jeg med på hvad du siger med ensretteren.

    Når man vender batteriet, løber der en forholdsvis stor konstant strøm igennem ensretteren, der bliver for varm og bliver ødelagt. Jeg ville bare have at det skulle sprænge en sikring, men hvis det ikke sker er det jo klart at ensretteren dør smeltedøden.


  • #13   14. jul 2007 Jeg takker mange gange for jeres fine indlæg i debatten smiley
    Os til dig Karl hehe
    Well sagen er den. At jeg har fået det til at virke, og er klar til syn her på mandag med dyret =)
    Batteriet har heletiden været fuldt ladet op og er helt nyt, så jeg har ikke en forklaring på hvad der var galt. Men måske et bud som Knud nævner tror jeg det har været kontakten. Ihvertfald i kontakten sidder der to små kugler, som styrer to platinligende dimser til overhalings lys og horn. Disse to kugler synes jeg var for små, da der var for meget frigang i kontakten så jeg satte nogen lidt større i og rensede der hele af, med lidt kontakt spray. Og wupti det fungerede som det skulle. Ja nogen gange skal man bar ha mod til at skille ad, men det sjove var at samle hvilket ossssssss tog lidt tid.
    God sommer til alle skønt med et forum hvor der er så meget respons og så hurtigt

    -Toke


  • #14   14. jul 2007 Men jeg er da glad for at jeg kunne hjælpe, eller, hehe.

    Det er jo dejeligt, at den snart er klar til vejen smiley


  • #15   17. jul 2007 Fik den synet og på plader her igår mandag, så man kan jo sige at tråden er afsluttet. Det er sgu en lækker maskine =)


    Out-


Kommentér på:
Hjælp til el-problem

Annonce