Hjælp til el-problem Hjælp til el-problem
Jeg er ved at sætte en Suzuki GSX 400 fra 1982 i stand, og håber på at få den synet, nu når det gode vejer kommer (hvis det kommer). Det eneste jeg mangler er at lave hornet. Men, men hornet kortslutter, så der er strøm i begge poler på hornet. Har set det hele efter stelledningen(0 der kommer oppe fra kontakten og den strømførende(fase,?
Hvad kan der være galt? kan der være overgang i kontakten skal der en modstand imellem? kan det være spændingsregulatoren? Kan der komme for mange watt der ud, så det skal gås igennem med et voltmeter (Watts = Amps x Volts) ? nogen der har været udstat for dette eller ved hvad det kan være? Ja er åben for bud for jeg har ikke været udsat for det før =)
Mvh Toke
feb 2006
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 274
Se lige efter om stel ledningen er ok... Om der faktisk er nul ohm mellem stel på hornet, og stel på cyklen. Jeg ved ikke med den model, men typisk kommer de 12 volt fra kontakten. Du skal ikke have andet, end een ledning fra kontakten, til den ene pol på hornet, og en ledning fra stel, til den anden pol på hornet... Håber det kan hjælpe dig.
Mvh. Dennis
mar 2006
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 8 Svar: 8
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.196
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 8 Svar: 180
Hej har aldrig hørt om horn med modstrand monteret foran som standard, der må være en anden løsning.
sider lige og tænker på hvad der ville ske hvis man vender batteriet forkert, (hvis det lader sig gøre og sikringen ikke springer, og hvis man kobler nogle af de store ledninger i ledningsnettet forkert), ville man så ik kunne få 24 volt ud på visse dele af ledningsnettet.
altså generatoren giver 12volt og batteriet giver 12 volt til sammen 24v.
kan ikke lige gennemskue det nu det er ved at være sent.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.196
Med forlov. Den med at vende batteriet forkert, den tror jeg ganske enkelt ikke på. Så ville der komme så mange andre problemer.
Derimod er de to 6 V horn en mulig ide.
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 53
Hmm... Hvis man vendte batteriet om, ville generatoren så ikke "prøve" at lade batteriet op "omvendt" så der faktisk ville komme MINDRE spænding. Men det er jo bare flueknepperi ;o)
apr 2007
Vil det sige at hvis du forbinder hornet til batteriet, så tuder det, og brænder ikke af. Men hvis du forbinder det til hornkontakten (der egentlig bare forbinder hornet til batteriet, som i første forsøg) så brænder hornet af?!
Det lyder underligt, hvis ikke umuligt. Du har ikke tilfældigvis monteret Xenon og har koblet hornet til højspænding? Eller trukket en ledning fra 230V op i dit ledningsnet. Nej, nu skal jeg ikke være spydig, men jeg kan ikke forstå hvad der sker.
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
apr 2007
Hvis ensretteren ikke kan klare omvendt spænding, hvad er det så den laver
Men det kan da godt ske at man brænder boksen af. Hvis de elektronikingeniører der har udviklet den ikke har tænkt sig om. Personligt ville jeg lave en mod/overspændingsbeskyttelse i kassen.
Er det nogensinde sket for nogen af jer at lortet er brændt sammen fordi I var kommet til at vende batteriet?
apr 2007
Jeg opfordrer heller ikke til at vende batteriet, hehe. Jeg gættede bare på at det ikke var så galt.
Men nu har jeg ikke den store erfaringsbase at trække på.
jun 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 516
Kunne forklare at du får et dyt fordi batteriet har samlet lidt krudt mens du har skruet også bagefter er fladt igen.
apr 2007
Når man vender batteriet, løber der en forholdsvis stor konstant strøm igennem ensretteren, der bliver for varm og bliver ødelagt. Jeg ville bare have at det skulle sprænge en sikring, men hvis det ikke sker er det jo klart at ensretteren dør smeltedøden.
mar 2006
Os til dig Karl hehe
Well sagen er den. At jeg har fået det til at virke, og er klar til syn her på mandag med dyret =)
Batteriet har heletiden været fuldt ladet op og er helt nyt, så jeg har ikke en forklaring på hvad der var galt. Men måske et bud som Knud nævner tror jeg det har været kontakten. Ihvertfald i kontakten sidder der to små kugler, som styrer to platinligende dimser til overhalings lys og horn. Disse to kugler synes jeg var for små, da der var for meget frigang i kontakten så jeg satte nogen lidt større i og rensede der hele af, med lidt kontakt spray. Og wupti det fungerede som det skulle. Ja nogen gange skal man bar ha mod til at skille ad, men det sjove var at samle hvilket ossssssss tog lidt tid.
God sommer til alle skønt med et forum hvor der er så meget respons og så hurtigt
-Toke
apr 2007
Det er jo dejeligt, at den snart er klar til vejen
mar 2006
Out-
Hjælp til el-problem