2.574 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Kædekit - åben eller endeløs Kædekit - åben eller endeløs

Skal have købt mig et kædekit, og sidder nu her og kigger på de forskellige kits
http://www.bikerstore.dk/category/10108000000/vehicle/53751/?show=gallery

Nu kan jeg jo læse mig frem til at en DID kæde er et godt valg, men hvad er lige forskellen på de DID kæder de har på siden ud over den store prisforskel??

Endeløs kæde M NIETSCHL??
CHAIN ??OPEN M Rivet (går ud fra den skal nittes sammen)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.
  • Hækklipning 2.800 kr.
  • Klip hængelås op 205 kr.
  • Blocked toilet 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kædekit - åben eller endeløs
  • #1   28. feb 2013 DID er en mellem kvalitet, køb Afam hvis det skal være godt

• #2   28. feb 2013 Forskellen i pris på de forskellige DID-kæder de lister, afspejler forskellen i VX-kvalitet og ZVMX-kvalitet (højere slid- og trækstyrke), se specs her -

http://www.didchain.com/chainSpecs.html

• #3   28. feb 2013 offen du skal have... der følger gerne niteled med.
    du gider vel ikke pille bagsvingern af med en endeløs lukket kæde?
    ellers er de billigere her.....
    http://www.motorradteile-hamburg.de/
    og det er offen du skal have hviss du skal nitte. der følger tandhjul med

• #4   28. feb 2013 Tak for linket Tue J, altid godt at spare lidt ekstra penge smiley

• #6   28. feb 2013 Hvor stor en operation er det at skifte med en endeløs?

Sidder selv og søger efter kæder til fruens CB500 og synes alle de kædekits jeg finder er med endeløs kæde.

Og som rimelig ny inden for at skrue selv, vil jeg da være mere sikker ved sådan en vigtig del som kæden er samlet fra fabrikken end ved jeg selv skal stå og prøve mig frem med et par hamre (som ca. plejer at være standartsvaret omkring kædesamling herinde smiley ).

Ps. undskyld jeg låner tråden lidt.

• #7   28. feb 2013 Haha, ja den er ofte fremme her.
    Kan bedst lide samleled og har aldrig haft uheld med dem.

• #8   28. feb 2013 Jeg tænker bare, at det er første gang på over syv år jeg har skulle skifte en kæde og skal man smide ca. 900 kroner efter en kæde, plus et stykke værktøj til rundt regnet 300 - som enten aldrig bliver brugt igen eller er gået til af alderdom inden det bliver aktuelt igen, er det ikke lige så let at gå efter en endeløs?
    Er det virkelig så meget der skal skrues og demonteres?

Undskyld min uvidenhed.

• #9   28. feb 2013 Hippie Hansen,
    Det er ikke nogen større operation, gjorde jeg selv, så kan man jo også lige få set lidt til lejerne, og få dem godt smurt ved samme lejlighed...

• #10   28. feb 2013 Hippie Hansen
    Har selv en cb500. Jeg er gået fra kæder med nitteled til de endeløse. Det er nemt at pille de nederste bolte til bagdæmpere af og trække svingarmsaklsen ud. Så er svingarmen løs, kan lige rykkes lidt, ud med gammel kæde og ind med ny. Job done smiley Har købt endeløse DID kæder hos Louis de sidste par gange og det er endnu ikke lykkedes min 500'er at flå dem i stykker smiley

• #11   28. feb 2013 Mark s - Og hvor meget roder du selv med?
    For det lyder umiddelbart som en noget større operation end jeg har begivet mig ud i til nu, og lidt værre end jeg havde regnet med. smiley
    Men det er umiddelbart samme kæde som jeg har kig på.

• #12   1. mar 2013 Det er efter min mening alt for bøvlet at skrue hele bagsvingeren af. Og på ældre cykler kan der meget vel ryge en bøsning eller noget, når man begynder at rive dernede på det udsatte sted, og så skal man også til at have det skrevet hjem.

En åben kæde er herrenem at skifte med en kædeskiller. Ud med nitten, af med den gamle, på med den nye, på med samleled, på med værktøj, stram til, et par gok med en hammer. Færdig. smiley

Jeg har en DID-kædeskiller, som man godt må låne, hvis det er smiley

• #13   1. mar 2013 Hvis der går en bøsning eller et leje når du afmonterer bagsvingeren, var det på høje tid at få det serviceret aligevel.
    Hvis det kan lade sig gøre at montere en lukket kæde er det langt at foretrække, lejerne i bagsvingeren skal alligevel serviceres og kæden er samlet til det rigtige mål. Det bliver den sjældent hos hjemmefuskeren med et nitteled.

• #14   1. mar 2013 Nu ved jeg ikke, om du skruer selv på din fine Ducati, Lars O? Jeg er slet ikke enig i, at det også 'er på høje tid' at servicere, hvis det ikke kan holde til, at man river det fra hinanden.

Min mc er fx 17 år gammel. Den er flot og kører superfint, men det er klart, at 17 års brug sætter sine spor. Bolte irrer, bøsninger bliver skrøbelige, lejer bliver slidt. Og selv om alt er godt, så er det hårdt for sagerne, hvis man hiver noget ellers ok fungerende fra hinanden, som ikke har været skilt ad i 17 år.

Det er klart, at det altid er det bedste at pille alle dele fra hinanden, rense, smøre og så samle det igen. På den måde har man altid en toptunet fin mc.

Men sådan er virkeligheden bare sjældent. Her må man også kigge på tidsforbrug,økonomi og så videre. Det er da også derfor, at værkstederne sætter nittekæder på. Kunderne bliver jo skidesure, hvis de klokker tre-fire timer på at skifte en kæde, fordi de skal have bagsvingeren af.

Og mon ikke de fleste mcer på de danske landeveje kører med nitteled? Det tror jeg.

• #15   1. mar 2013 Det er jo en smagssag. Jeg syntes at det var bøvlet først at skulle skille den gamle kæde ad, lægge gammel og ny kæde ved siden af hinanden så jeg var sikker på at der var lige mange led, afkorte ny kæde (da de altid var for lange), trække ny kæde på og så til sidst nitte det sammen.

Det forreste kædehjul og baghjulet er jo alligevel pillet af og så er det ikke ret meget mere der skal skilles ad for at sætte en endeløs kæde på, som jeg ved passer i først hug.

Men igen, hver sin smag smiley

Hippie Hansen - Jeg laver alt det jeg kan på mc'en og som jeg har værktøj til, resten får min trofaste mc-mekaniker lov til, det vil sige karburatorsynkronisering og ventiljustering står han for...

• #16   1. mar 2013 Mark S, ja nu skal jeg ikke kloge om noget, som jeg ikke ved noget om, men en nittekæde med 110 led er da hverken længere eller kortere end en endeløs kæde med 110 led?

smiley

Men du har ret: Vi har alle forskellige behov.

• #17   1. mar 2013 Dan J, du har jo selvfølgelig ret :-). Jeg mener at der er 108 led i en kæde til cb500, men jeg har oplevet at få kæder der liiige havde et par ekstra led "som tilbehør". Jeg ved ikke om 110 kæder er en form for standardlængde...

• #18   6. mar 2013 Tak for svarene. Jeg hælder efterhånden lidt til en åben kæde og så finde en med det rette værktøj eller på en måde få den fragtet til et værksted der kan sørge for det er samlet ordentligt.

MEN så er spørgsmålet bare hvordan sikre jeg mig at det er de rigtige sandhjul og kæde der bliver bestilt? Synes ikke at finde andet end endeløse til sådan en CB 500.
    (Den endeløse jeg har fundet hedder: DID 525VX/E 108/15/40)
    Er det bare at finde de tandhjul med hhv. 15 og 40 tænder til en 525 kæde og sørge for kæden minimum har 108 led eller er der noget jeg skal være opmærksom på?

• #19   8. mar 2013 Køb kædekit evt igennem MC-nøglen, så får du kæde plus begge tandhjul. Er ret sikker på at det er åbne kæder, men nu er det efterhånden nogle år siden jeg sidst har købt via MC-nøglen. Ellers så spørg en lokal mc-mekaniker.

• #20   8. mar 2013 Den der står opgivet i MC nøglen til min MC er en endeløs.

Kommentér på:
Kædekit - åben eller endeløs

Annonce