{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.465 visninger | Oprettet:

Køb af MC nu, trille hjem - Forsikring uden for sæson? {{forumTopicSubject}}

Hej ved køb af MC nu, uden for normal sæson. Kan man så overhoved trille hjem på den lovligt, når sælger ikke har vinterforsikring på?
Kan han tilkøbe det hurtigt og så stopper forsikringen når jeg fx. Næste dag får den omregistreret?

De fleste vil vel gerne idag have man omregistrerer ved købet på dagen. (Når man omregistrerer og skal vælge et forsikringsselskab, kan man så lige vælge vinterforsikring der? - det mindes jeg ikke?)

Er der nogen bestemt lovgivning på området?

Jeg har ikke en bil med krog på og har ikke adgang til en trailer.

Så ville bestemt være nemmest for mig at trille hjem på den.




Kommentarer på:  Køb af MC nu, trille hjem - Forsikring uden for sæson?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 238 MC-er: 13 Annoncer: 2 Emner: 123 Svar: 18.819
    #1   25. nov De fleste cykler har altså stadig ansvarsdækning selv om du er udenfor sæsonen.

    Det er oftest kun kasko der bortfalder.

    Har den ikke det, så kan det ofte tilkøbes for et temmelig latterligt beløb hvis man ringer til forsikringsselskabet og spørger - det er jo kun en enkelt dag.


  • #2   25. nov hmm ja okay,
    jeg har forstået det sådan at man med de fleste forsikringer slet ikke må køre de 3 mdr. der?

    Men det kan så tilkøbes for et mindre beløb.
    det må jeg se om jeg kan lokke ham til så.
    tusind tak


  • #3   25. nov Martin

    Hvor skal du hente mc henne?

    Har varevogn til mc hvis det. Så kan godt hjælpe vis det er


  • #4   25. nov Starter vintersæsonen ikke først 1. december?
    Det gør min.


  • #5   25. nov Hvis du omregistrerer inden du kører hjem, er der minimum ansvar på. hvis du også krydser af for kasko er du helt sikret.
    I min forsikring står der at ansvar gælder hele året, uden ansvar skal pladerne jo afleveres.


  • #6   25. nov Er normal sæson ikke fra 1/3 - 30/11 ?
    Så er vi jo stadig inden for sæson til og med fredag
    Men vil også mene at hvis du omregistrerer med det samme, så er du også dækket fra det tidspunkt du omregistrerer, de nærmere betingelser aftales jo så efterfølgende med forsikringsselskabet.. men det sikreste svar får du helt sikkert ved at spørge dit forsikringsselskab i stedet for os, for vi kan jo kun gætte


  • #7   26. nov #5: Nej, for de flestes vedkommende sidder pladerne stadig på. Min MC er kaskoforsikret uden vinterdækning. I de 3 vintermåneder har jeg ingen dækning på ansvarsskader, kun dækning af tyveri, brand og hærværk.

    Jeg har en gang stået i samme situation som sælger. Jeg kontaktede mit forsikringsselskab, og fik tilladelse til at køber kunne køre den hjem med dækning det pågældende dag. Fik det på skrift så alt var i orden.


  • #8   26. nov Man kan jo ved købet tegne forsikring med helårsdækning og så bagefter ændre den til stilstandsforsikring. Det er der ikke noget i vejen for.

  • #9   26. nov Ja som #8 siger, for du har jo altid 14 dages fortrydelses ret på ny købte forsikringer.

    Når du så kommer hjem kommer du i tanke om du alligevel ikke har brug helårs dækning Det er der intet galt i at gøre.


  • Danny H
    Danny H Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 21
    #10   28. nov Min dækker hele året, jeg betaler heller ikke ret meget for min kasko dækning.

  • #11   28. nov Veteran, klassisk eller ny MC? Jeg har veteran forsikring på mine mc'er og har lige været til syn uden for sæsonen. Det er ikke noget problem, da ansvar dækker MEN ikke kaskoforsikring. Det er stilstand, men jeg har lov til at køre til og fra værkstedet, synshaller og hjem. Der er mange forskellige forsikringsselskaber og selvfølgelig også regler, vælg det du har brug for på stedet, som tidligere nævnt har du jo mulighed for at lave din dækning om...

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Svar: 12
    #12   28. nov Hvis motorcyklen alligevel skal synes før omregistrering - er det nemmeste at få sælger til at afmelde cyklen og så bestille et prøvemærke hos motorregisteret - desværre lidt omstændeligt, da man ikke selv må printe dem ud, men skal afhente dem hos en nr. pladeoperatør, der tilbyder dette - og det er ikke alle.

    Det koster kr. 100,- men så slipper du for at betale vægtafgift og forsikring i løbet af vinteren + du slipper for omregistreringsgebyret - men må så til foråret efter syn betale for en ny nr. plade.


  • #13   29. nov Jeg købte min cykel i december for nogle år siden og kontaktede mit forsikringsselskab og fortalte at jeg skulle ned og købe motorcyklen og jeg skulle køre på den fra Odense til Hjørring den og den dag. De accepterede at dække motorcyklen den dag med kasko hvis der skulle ske noget.
    Det kunne være en mulighed for det?


  • Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 67
    #14   29. nov Der er godt nok strammet op på reglerne for prøveskilte.
    https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234514


  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 26
    #15   29. nov Ring til det selskab den er forsikret i og spørg om det er muligt, at få lov til at kører fra A til B den og den dag. Så får du (måske - hvis de giver dig lov) en e-mail, som du skal printe ud og medbringe under kørslen som bevis på, at du og mc'en er forsikret.....
    Sådan gør GF forsikring og mig bekendt også Topdanmark. Jeg benytter det jævnligt, da mine mc'er er opmagasineret "ude i byen" og jeg skruer mest herhjemme.


  • #16   1. dec # 14 På hvilke områder mener du at der er strammet op på brugen af prøvemærker ?
    Jeg synes da nærmest at det er modsat

    "Situationer, hvor du kan bruge prøvemærker
    Du kan bruge prøvemærker, når du:

    Afprøver og indstiller et nyt køretøj, men ikke når du tilkører køretøjet.
    Importerer eller eksporterer et køretøj til eller fra importørens eller eksportørens adresse. Du skal selv undersøge, om det danske prøvemærke må anvendes til indkørsel og/eller udkørsel i det eller de lande, hvor du ønsker at benytte prøvemærket.
    Prøvekører et køretøj i forbindelse med reparation, men ikke når du tilkører et istandsat køretøj.
    Afhenter eller bringer et køretøj ud ved reparation, leasing, køb, salg eller klargøring.
    Har nødvendig kørsel i forbindelse med registrering eller godkendelse af et køretøj.
    Overfører et køretøj til en anden forhandler, anden leasingvirksomhed, andet udsalgs- eller udstillingssted eller lager.
    Demonstrerer et køretøj for en forhandler, leasingvirksomhed eller disses personale.
    Demonstrerer eller afprøver et køretøj ved salg eller leasing. Kørslen må kun finde sted efter forudgående anmodning i hvert enkelt tilfælde fra en eventuel køber eller leasingtager af et køretøj af den pågældende type.
    Fotograferer eller filmer et køretøj i forbindelse med reklamemateriale. Kørslen må kun foretages af fabrikanten eller importøren af køretøjet.
    Skal prøvekøre et køretøj i anledning af udarbejdelse af en artikel efter aftale med et medie. Denne kørsel må kun vælges af journalister med motorstof som hovedområde.
    Af udelukkende teknisk historiske grunde (som deltagelse i veterantræf) har behov for lejlighedsvis kørsel i et køretøj registreret 1. gang for mere end 30 år siden. Køretøjet skal være synet inden for de seneste 8 år, og køretøjets nummerplader må ikke efter synet være inddraget på grund af mangler ved køretøjet.
    Skal deltage i et af politiet godkendt motorløb på baner eller ruter samt til kørsel mellem disse. Køretøjet skal inden for de sidste 2 år være synet og godkendt med dispensation for motorløb. Prøvemærket udstedes til den, der skal deltage i motorløbet. Deltagelsen skal kunne dokumenteres.
    Skal deltage i et almenvelgørende eller almennyttigt arrangement (herunder kørsel i optog) til direkte kørsel mellem det sted, hvor køretøjet er opbevaret, og det sted hvor arrangementet skal afholdes."


  • #17   1. dec Man har tidligere selv kunnet printe en prøveplade ud. Det kan man ikke længere.

  • Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 67
    #18   1. dec #17 - Reglerne er så komplekse at du aldrig når at bruge de prøvemærker før at de bliver ugyldige. Jeg har læst reglerne før jeg smed min kommentar.

  • #19   1. dec # 18 De gange jeg har haft behov for prøvemærker, har jeg kørt til Nr.Alslev og hentet dem. Det kan da godt være at det er mindre komplekst.
    En lap papir med stelnummer, penge og kørekortet. Og selvfølgelig lige svare på hvad man skal bruge pladerne til, men slet ikke som for nogle år siden, der skulle man nærmest skrive fra hviken adresse, til hvilken anden adresse man skulle køre.

    # 17 De der hjemmeprintede prøvemærker var vist aldrig lovlige at køre med, men ment som en slags kvittering.


  • #20   1. dec #14 & #16
    Man må vist heller ikke køren turen hjem på en import bike, fra grænsen til hjem eller værksted, som tidligere.. som jeg lige læser det..
    Men mærkeligt nok godt eksportere en bike videre gennem Tyskland på danske prøveplader..?? Hmm.. Logik..??


  • #21   1. dec I hvert fald i 2013 var det muligt at bestille plader, som man så fik tilsendt i en PDF film hvorfra man så selv kunne printe dem ud.
    Se her fra post 13: https://www.bilgalleri.dk/forum/off-topic/984526-proeveplader_v_synshal


  • Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 67
    #22   2. dec #19 - Jeg holdt mere af dengang, men ikke behøvede at fortælle dem alt.
    Eksempelvis er de ikke glade for at du "tilkører" din MC som du er ved at reparer på, så du skal kunne påvise at den stadig fejler noget hvis ordensmagten stopper dig.
    Har du nødvendig kørsel i forbindelse med registrering eller godkendelse af et køretøj, så må din MC gerne være i tip top stand for jo at kunne gå gennem syn.
    Er det ikke komplekst ?

    #20 - Det er det jeg mener at der er regler for reglen og inden du får set dig om så er din tur hjem fra Randers til Kbh. blevet til et import spørgsmål fordi du krydser landegrænsen for hvor langt væk i landet at du må hente din MC hjem fra en aktion e.l.



  • #23   2. dec Grunden til der skal være prøveplade på er jo, at der så er en ansvarsforsikring der dækker under kørslen.
    Sker ulykken uden plade, så kan den ruinere dig for resten af dit liv, hvis det går helt galt.


  • Brian H
    Brian H Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 67
    #24   7. dec #23 - Jeg er ikke modstander af ansvarsforsikringen, men modstander af besværligheden ved at få fat på en ! Det er jo hul i hovedet at det skal være så bøvlet for at få noget som er til gavn for offer og en selv. Har altid har mine ansvarsforsikringer i orden.

Kommentér på:
Køb af MC nu, trille hjem - Forsikring uden for sæson?