1.452 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Ansvar i vintermånederne Ansvar i vintermånederne

Hej - ja ja jeg kan jo bare ringe til ALLE forsikringsselskaberne men nu vil jeg bare høre om nogle kender til et forsikringsselskab som vil ansvarsforsikre i vintermånederne?

Jeg kan desværre kun forsikre med kasko hos mit eget selskab men vil gerne have muligheden for at køre lidt i vintermånederne.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ansvar i vintermånederne
  • #1   19. nov 2019 Tror prisforskellen er for lille til at det betyder det store??
    Så hvorfor ikke bare gå all in og bliv dækket fuldt og helt?? smiley

Jeg r helårsdækket hos top DK for 1465,-

• #2   19. nov 2019 #2 Er de 1465,- samlet for både ansvar OG kasko?

• #3   19. nov 2019 #1 det er en skarp pris hvis det også er med kasko. Jeg betaler ca 2400 kr inklusiv kasko men må så ikke køre i de 3 vintermåneder. Men vil da lige kontakte Top DK - det er vist også dem som Tourning klubben har en aftale med.

• #4   19. nov 2019 Har ansvar på min, helårs hos lærestandens.

• #5   19. nov 2019 Mener godt nok at tryg også forsikrer ansvar i helårs smiley

Giver ca. 4200 om året for 9 måneder (kostede vist 1200 mere at få hel års)

Inden i siger noget er jeg kun 24 med minimal kørselserfaring (som jeg kan skrive på hos forsikringen ihvertilfald...) og det er for den ene af mine 2 cykler min Yamaha V-max :)..

• #6   19. nov 2019 Jeg har også helårs ansvar på min, 1200kr årligt hos LB

• #7   19. nov 2019 Hvis der er nummerplade på cyklen, så er den lovmæssigt ansvarsforsikret. Men - har man tegnet stilstandsforsikring i vinteråret, så må cyklen selvfølgelig ikke benyttes.
    Ved Topsikring koster vinterkørslen typisk det samme i præmie som et alm. kvartal.

• #8   19. nov 2019 har ansvar hos top dk, ca 550,- om året for en xtér

• #9   19. nov 2019 Jeg troede sgu at de der 9 måneders forsikringer var uddøde.

• #10   19. nov 2019 Tryg tilbyder det eller det gjorde de i hvert fald forrige år.

• #11   19. nov 2019 R6, Helårs kasko - 2800 hos Codan. Bor i Storkøbenhavn.
    Speciel aftale på japser cykler igennem forhandlere

• #12   20. nov 2019 @ #2 sorry skulle ha nævnt.. 1465,- pr. halve år, - m kasko helårsforsikret.. smiley

ok givet ud, - blev lige bollet ned bagfra v rødt lys da en ung kvinde sad med krydderen nede i fjæsbogen..!!
    Grrr.. smiley

• #13   20. nov 2019 Alle de tal i skriver har reelt ingen værdi. Der er så mange ting der spiller ind på den præmie man skal betale.
    Bare for at nævne et par, så betyder alder, hvilken cykel og om man har andre forsikringer i forvejen ved selskabet.

• #14   20. nov 2019 skal ikke give meget mere for hel års forsikring igennem GF, men jeg er for komfortabel til at køre i kulde smiley Min mc er kun legetøj

• #15   20. nov 2019 Jeg giver1150,- ved top fuld kasko UDEN selvrisiko

• #16   20. nov 2019 #15, hvilken mc og selskab?

• #17   21. nov 2019 Jeg giver 1100 i ansvar inkl vejhjælp hos lb, men jeg har også samlet for næsten 20k forsikringer der.

• #18   21. nov 2019 kASKO GÆLDER IKKE dec. ja. feb--- kun tyveri.... Tillægsforsikring hedder det ... prøv top (926 hos top for ansvar pristrin 12)

• #19   22. nov 2019 OK jeg har indtil videre fået pris fra Top inklusiv MCT rabat på 3400 helårlig med kasko. Men vil lige teste med ansvar plus vejhjælp, idet sidstnævnte er det jeg tror vil blive mest relevant, når jeg er på tur i det store udland (læs: vores nabolande...).

• #20   26. nov 2019 Alka--- transalp 1998 til 1082 helårs ansvar

• #21   6. dec 2019 " Hvis der er nummerplade på, er der også ansvarsforsikring"

Det er der mange der tror, og det var også rigtigt engang.

Men efter der er indført 'vinterdækning' er det ikke altid sådan mere.

Nogle selskaber lader ansvarsdækningen 'køre' vinteren igennem, men de fleste undtager 'enhver kørselsskade' i vinterperioden.

Hvis man laver en ansvarsskade - og det kan man også, uden man selv er skyld i det det - betaler forsikringen erstatning til skadelidte, og opkræver derefter hos skadevolder - helt som hvis man ikke havde tegnet forsikring, og poolen for uforsikrede køretøjer betaler.

Så mange af os - der ikke har vinterdækning - har ikke ansvarsdækning i dec-jan-feb..

• #22   6. dec 2019 Du kan ikke have en indregistreret motorcykel stående uden ansvarsforsikring. Det er lovpligtig. At man så aftaler noget andet med forsikringen, er ligegyldigt i forhold til indregistreringen.

• #23   7. dec 2019 Ja, men ikke i forhold til dækningen, og det er det der kan ruinere dig.

Hvis man bliver stoppet i vintermånederne uden vinterdækning, kan man få en bøde for ikke at have den lovpligtige ansvarsdækning - hvis de tjekker det.

• #24   7. dec 2019 Nej, man kan ikke få en bøde, for aftalen om vinterdækning er lavet med forsikringen og ikke med Skat/Motorstyrelsen.
    Laver man en skade under vinterpausen, så betaler forsikringen i første omgang, men jeg kan garantere for forsikringen bagefter gør modkrav.
    Er du uenig i min udlægning, så gør dig selv den tjeneste at spørge Motorstyrelsen.
    Selv spurgte jeg sidste efterår og fik ovenstående tilbagemelding.

• #25   7. dec 2019 Skiftede til tryg i går, og fik en pris på 1200 årligt minus 20% da jeg var + 20 kunde. . Hos LB forsikring gav jeg 2000 kr, så en fin besparelse..

• #26   8. dec 2019 Matthias.

Der er lovgivning på området.
    Tjek Bekendtgørelse for ansvarsforsikring af motorkøretøjer mm § 3 stk.3

Når man selv bærer risikoen for en ansvarsskade, har man ikke den lovpligtige ansvarsdækning.

Jeg har arbejdet med forsikring i 30 år, og derudover tjekket hos politiet.
    Man står til en bøde, hvis man ikke har vinterdækning.

• #27   8. dec 2019 Læs lige selv § 3:
    § 3. Selskabet skal tegne forsikringen således, at ethvert forsikringsansvar i forhold til skadelidte påhviler selskabet.

Stk. 2. Den omstændighed, at forsikringstageren handler imod eller ikke efterkommer sine forpligtelser over for selskabet, berettiger ikke dette til over for en erstatningsberettiget skadelidt at nægte betaling.

Stk. 3. Det kan mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren med den begrænsning, der følger af færdselslovens § 108, stk. 2, aftales, at forsikringstageren helt eller delvist skal bære risikoen for de under forsikringen hørende skader. Det kan ikke mellem disse parter aftales, at skadelidte helt eller delvist skal bære risikoen.

Læg især mærke til Stk 2.

• #28   8. dec 2019 Ja, det er præcis det samme resultat der kommer ud af det, hvis der aldrig var tegnet en forsikring.
    Det er derfor det ikke er lovligt.

• #29   8. dec 2019 Du fatter åbenbart ikke hvad det drejer sig om!
    Når der er en nummerplade på cyklen, så er der ansvarsforsikring på den.
    Er du uenig, så mail til Motorstyrelsen og bed dem gøre rede for reglerne og så kopier svaret fra dem her i tråden.

• #30   8. dec 2019 Som jeg læser stk 2 betyder det bar, at forsikringsselskabet ikke kan lade være med at betale erstatning selvom forsikringstager ikke har overholdt reglerne i sin forsikring.

• #31   8. dec 2019 "Du fatter åbenbart ikke hvad det drejer sig om!"

Er den tone virkelig nødvendig?
    Nå, dig om det.

Til andre der måtte være interesserede.
    Der findes en pool, der udbetaler erstatning til skadelidte, hvis skaden er forvoldt af et uidentificeret eller uforsikret køretøj.
    Så en skadelidt vil ALTID få erstatning , og selskabet - eller poolen - hæfter over for skadelidte jvf. færdselsloven § 108,1.
    Dette kan man ikke fraskrive sig, hvilket også er nævnt i bekendtgørelsen om ansvarsforsikring af motorkøretøjer mm.

Hvis skadevolderen kan findes, vil vedkommende blive præsenteret for et krav om at tilbagebetale den udbetalte erstatning.

Det sker nøjagtigt det samme, hvis en skade forfoldes om vinteren med et køretøj, der ganske vist har et policenummer på en ansvarsforsikring, men har den klausul at der ikke er ansvarsdækning i vintermånederne.
    Så konsekvenserne ved at køre om vinteren uden vinterdækning, eller overhovedet ikke tegne forsikring er de samme.

Formålet med en motoransvarsforsikring - og enhver anden ansvarsforsikring - er, at beskytte en skadevolders økonomi, i tilfælde af at han laver en ansvarspådragende skade.
    Skadelidte er altid dækket når der er tale om lovpligtig forsikringspligt, uanset om der er tegnet forsikring eller ej.

Forsikringen opfylder ikke sit formål om vinteren, og det er derfor ulovligt at køre i den periode på færdselslovens område.
    Dette fremgår også af færdselsloven § 105 "Krav om erstatning for skader forvoldt af motordrevne køretøjer skal være dækket af en forsikring i et ansvarsforsikringsselskab, der har Finanstilsynets tilladelse (koncession) til at drive forsikringsvirksomhed. "

Den nævner ikke noget om at man bare skal have et stykke papir der står 'forsikring' på.
    Den skal dække "krav om erstatning" - altså skal der være dækning på en måde, så skadevolder friholdes for kravet.
    Der er der ikke.

Det er fakta - og så kan i ringe til alle de styrelser i kan komme i tanker om.

Er det svært at se logikken i at en lovpligtig forsikring, der ikke dækker, ikke opfylder lovens krav?

Kommentér på:
Ansvar i vintermånederne

Annonce