8.740 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

VVS spørgsmål (fjernvarme) VVS spørgsmål (fjernvarme)

Har lige købt et hus og der er det ved fjernvarmen at man kan høre naboerne når de aftapper det varme vand, dvs man kan høre det i min varmeveksler når naboerne trækker på fjernvarmeledningen.
Det er en slags susen som hvis man nogle gange kan høre i radiatorene. Det er ikke i mit anlæg for jeg har lukket for varmetilførslen til radiatoren således at det kun er brugsvandet der er koblet til. Jeg kan så høre især om morgenen at når de eks.vis går i bad så støjer min varmeveksler i de 10 min hvor de er i bad (eller dvs det er det jeg formoder), støjen bliver kraftigt reduceret hvis jeg lukker for fjernvarmen på hovedafbryderen, men forsvinder ikke helt.

Er det normalt at man kan høre fjernvarme støj fra sin nabo som ligger ca 15 meter væk? Det er især problem for mig da teknikrummet ligger lige op af soveværelset og altså forstyrrer min og kærstens skønhedssøvn. (især hendes)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  VVS spørgsmål (fjernvarme)
  • #1   28. sep 2011 det lyder godt nok underligt !
    er du sikker på det hænger sammen med naboens forbrug ?

• #2   28. sep 2011 Nej der er ikke normalt at det støjer i dit anlæg. Kontakt fjernvarmen så er det deres opgave at spore sig ind på en defekt på vejen.
    En defekt ventil hos en nabo / genbo kan give støj i rørerne.

• #3   28. sep 2011 Det lyder som om, at du ikke har en differenstrykregulator foran din egen varmeinstallation. Eller at den er defekt.

Er der store tryksving og generelt højt differenstryk i dit område, kan tryksving godt give susende lyde henover både radiatorventiler, motorvetiler på brugsvandsvekslere og lign., hvis ikke du har styr på trykket. En differenstrykregulator sørger for at holde/drøvle trykket på et accepteabelt niveau.

At støjen stopper, når du lukker din hovedhane tyder på, at problemet ligger i din egen installation vil jeg mene.

En differenstrykregulator kan typisk se sådan ud:
    (link fjernet)

http://dk.varme.danfoss.com/product/17203.jpg

• #4   28. sep 2011 Hov, du skrev jo netop, at støjen stadig kunne høres, selv når du havde lukket din hovedstophane... sorry.

Men selvsamme problem kunne ligge ovre ved ham, og løsningen kunne måske også være, at det var ham, der skulle have efterset sin installation. Kontakt fjernvarmeforsyningen.

• #5   28. sep 2011 Bertil man må aldrig sætte en differenstrykregulator foran en varmeveksler til brugsvand!.

Men hvis du FX ligger sidst på gaden er der nogle steder man laver en bypass så du hele tiden har en varm fremløb. Det kan godt suse meget af tiden. Men tag EVT et billed af instalationen så er det lidt nemmere at kloge i.

• #6   28. sep 2011 Mr Hovenbauer; nu sagde jeg egentlig også bare foran "varmeinstallationen" fordi det er radiatorventilerne, der specielt er trælse, hvis de larmer. Men hvorfor må man efter din mening ikke have det foran brugsvandsveksleren? Er det fordi, at nogle termostatventiler har det indbygget (altså så man får en dobbelt-differensstyring til at kludre oveni hinanden) eller er det af frygt for, at ventilen ikke vil virke hurtigt nok? Afhænger det ikke lidt at tilfældet, og produkterne? Danfoss skriver i øvrigt følgende om deres termostatstyrede brugsvandsvekslere;

http://dk.redan.danfoss.com/Content/6f6c47f0-8956-48bc-8dba-ab5e0b01201c_SIT480.html

Men jo, tag da lige en billede, og lad os nørde lidt smiley

• #7   28. sep 2011 Da J1 skrev det kun var ved brugsvandet der var problemer troede jeg du mente før veksleren. Da jeg formodede det var et almindeligt 1 families hus, vil det da formentlig gi problemer hvis man sætter en trykdiffenceregulator foran veksleren pga begrænset vandmængden. Ved FX en thermix one type 1 skl den jo give omkring 800 l/h ved max ydelse det kan det altså ikke hvis du smider en trykdifference foran. Og da der for det meste sidder en AVTB ventil på de fleste brugsvandsvekslere som der iøvrigt fungere med et differencetryk på 6 bar er det jo dumt at sætte den foran. Men ret mig endelig hvis jeg har uret, er jo bare det jeg har lært! ..

• #8   28. sep 2011 Jeg ville kontakte min lokale VVS-pusher hvis det var mig der havde samme problem :O)

• #9   28. sep 2011 ja og dem er der sgu nogle stykker af i Århus... De kan nok også give dig en konklusion... der er mere rigtig end nogen her skal ud fra din forklaring... jo ikke let... når der ikke er et billede af installationen... smiley Rigtig god fornøjelse med at få det løst.

• #10   28. sep 2011 FIND EN LOKAL AUT.INSTALLATØR SOM ER CERTIFICERET HER:
    http://www.fjr-ordningen.dk/

mvh Jacob

• #11   29. sep 2011 Ok det lyder betryggende at i mener der er noget galt, for så kan det nok udbedres. Der er både en PM regulator http://www.billigvvs.dk/ProductFiles/redan6.pdf
    og tryk regulator af ældre slags der ligner sådan en vakuumdåse djævel der sad på gamle biler, lidt ala denne her med en kobber ledning fra varmt til koldt rør (link fjernet)
    Denne kan der ikke reguleres på, den virker måske bare som en ekspansionsbeholder så man undgår væskeslag?

Anlægget er fra 85 så ved ikke om det kan have noget at sige mht til tryk, om man har valgt at køre med højere tryk. Men jeg ta' lige et billede af det iaften. Men som i var inde på så er fejlem måske hos naboen eller fjernværket?

• #12   29. sep 2011 kan jeg i øvrigt få noget ud af (eller i kan få noget ud af ) hvis jeg sætter en manometer på ? fx. på tilløbet på det varme vand fra fjernvarmeværket? Vil man kunne konstatere noget ved at måle på trykket på fjernvarmeledningen? fx et interval den skal ligge imellem?

Kommentér på:
VVS spørgsmål (fjernvarme)

Annonce