VVS spørgsmål (fjernvarme) VVS spørgsmål (fjernvarme)
Har lige købt et hus og der er det ved fjernvarmen at man kan høre naboerne når de aftapper det varme vand, dvs man kan høre det i min varmeveksler når naboerne trækker på fjernvarmeledningen.
Det er en slags susen som hvis man nogle gange kan høre i radiatorene. Det er ikke i mit anlæg for jeg har lukket for varmetilførslen til radiatoren således at det kun er brugsvandet der er koblet til. Jeg kan så høre især om morgenen at når de eks.vis går i bad så støjer min varmeveksler i de 10 min hvor de er i bad (eller dvs det er det jeg formoder), støjen bliver kraftigt reduceret hvis jeg lukker for fjernvarmen på hovedafbryderen, men forsvinder ikke helt.
Er det normalt at man kan høre fjernvarme støj fra sin nabo som ligger ca 15 meter væk? Det er især problem for mig da teknikrummet ligger lige op af soveværelset og altså forstyrrer min og kærstens skønhedssøvn. (især hendes)
jun 2007
Følger: 49 Følgere: 109 MC-er: 11 Emner: 372 Svar: 6.420
er du sikker på det hænger sammen med naboens forbrug ?
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 1.388
En defekt ventil hos en nabo / genbo kan give støj i rørerne.
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 37
Er der store tryksving og generelt højt differenstryk i dit område, kan tryksving godt give susende lyde henover både radiatorventiler, motorvetiler på brugsvandsvekslere og lign., hvis ikke du har styr på trykket. En differenstrykregulator sørger for at holde/drøvle trykket på et accepteabelt niveau.
At støjen stopper, når du lukker din hovedhane tyder på, at problemet ligger i din egen installation vil jeg mene.
En differenstrykregulator kan typisk se sådan ud:
(link fjernet)
http://dk.varme.danfoss.com/product/17203.jpg
aug 2005
Men selvsamme problem kunne ligge ovre ved ham, og løsningen kunne måske også være, at det var ham, der skulle have efterset sin installation. Kontakt fjernvarmeforsyningen.
apr 2007
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 5 Emner: 15 Svar: 361
Men hvis du FX ligger sidst på gaden er der nogle steder man laver en bypass så du hele tiden har en varm fremløb. Det kan godt suse meget af tiden. Men tag EVT et billed af instalationen så er det lidt nemmere at kloge i.
aug 2005
http://dk.redan.danfoss.com/Content/6f6c47f0-8956-48bc-8dba-ab5e0b01201c_SIT480.html
Men jo, tag da lige en billede, og lad os nørde lidt
apr 2007
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 5 Emner: 15 Svar: 361
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 95
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
apr 2006
Følger: 35 Følgere: 46 MC-er: 7 Emner: 247 Svar: 1.769
http://www.fjr-ordningen.dk/
mvh Jacob
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
og tryk regulator af ældre slags der ligner sådan en vakuumdåse djævel der sad på gamle biler, lidt ala denne her med en kobber ledning fra varmt til koldt rør (link fjernet)
Denne kan der ikke reguleres på, den virker måske bare som en ekspansionsbeholder så man undgår væskeslag?
Anlægget er fra 85 så ved ikke om det kan have noget at sige mht til tryk, om man har valgt at køre med højere tryk. Men jeg ta' lige et billede af det iaften. Men som i var inde på så er fejlem måske hos naboen eller fjernværket?
okt 2005
Følger: 77 Følgere: 75 MC-er: 5 Emner: 187 Svar: 2.904
VVS spørgsmål (fjernvarme)