{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.107 visninger | Oprettet:

Bøvl med nyt kæde kit... {{forumTopicSubject}}

Hej kloge hoveder!

Kæresten har sig en MT09 som trængte til et nyt kæde kit... det er langt fra mit første kit og aldrig har jeg oplevet så meget bøvl med at få det til at spille...

Vi skulle have skiftet for/bag dæk ved en bekendt men endte med at tage der fra med kun et skiftet og afbalanceret bagdæk...

Jeg har justeret kæden som så mange gange gjort på min egen og alligevel oplever jeg at "bunden" af kæden slår sig? Det kan ses og mærkes ved trillen?

Mht justeringen er den kontrolleret med et kæde "allingment tool" de to Aksel blokke med målestreger på står også snorlige.. jeg er simpelthen tabt for en mulig løsning?

Er det afbalanceringen den er gal med?
Er det for/bag tandhjul?
Jeg har dobbelt tjekket alt hvis ikke flere gange.. jeg er lost??

Eller er det bare mig der er vind og skæv?

Mulige råd søges, alternativt ryger den på værksted dæsværre først tirsdag ??!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bøvl med nyt kæde kit...
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   26. maj 2023 Slår den sig op og ned?

    Hvis ja - følger det så fortandhjulets rotation eller baghjulets rotation?

    Så er det jo bare et skævt tandhjul enten foran eller bagved.


  • #2   26. maj 2023 @Sajmon

    Ja, kæden den slår sig op og ned på undersiden af svingarmen og umiddelbart synes jeg det kunne ligne at det er det forreste som forårsager det?


  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 46
    #3   26. maj 2023 Hej Daniel.
    Som Sajmon skriver kan du begynde fejlsøgning med en kontrol af, at kædehjulene er anbragt korrekt. Holdt en skruetrækker eller lign. an mod bagsvingeren og få kæresten til at dreje baghjulet langsomt rundt. Derved kan du hurtigt se, om det bageste kædehjul "slår sig".
    Kig evt. på denne video, hvor en tysker meget tydeligt viser, hvilke ting der især skal tages hensyn til ved justering af kæden på en MT09
    https://www.youtube.com/watch?v=P4JXWHqfSIw
    Og som han fortæller, bør der ikke være afvigelser på en helt ny kæde.
    Ubelastet skal udsving på kæden være ca. 35 mm.
    Hvis det stadig driller, skal du nok tjekke, om der er slør i bagsvingerens ophæng/lejer.
    God arbejdslyst
    Poul


  • #4   27. maj 2023 Dit bagerste tandhjul er ikke 100 pct centreret

  • #5   27. maj 2023 Tak for svar i 3.

    Nu har jeg lagt lidt tid i den her til aften igen igen... kæden er inden for yamahas 5-15mm slack(kæft det er stramt...), baghjulet er linet up, dog er der minimalt slør i bagtandhjulet da det er cushdrive? Mangler det danske ord for det...

    Hertil skal det siges at jeg hører en ujævn motorgang/dunken fra det forreste tandhjul når cyklen sættes i gear og får lov at trække sig selv på centralstøtteben, har pt kun prøvet 1 og 2 gear.

    Det skal siges før jeg kastede mig over kædekittet bemærkede jeg at kalibersiden på baghjulets "justering" ikke var spændt fast med kontramøtrikken... (eller hvad den hedder...) og at der faktisk var slup til at akslen potentielt ville kunne bevæge sig under acceleration og opbremsning?

    Det korte og lange af alt mit volapyk efter hånden er at jeg frygter enten at have ødelagt noget i forhold til gearkassen eller om vi står i den situation at der evt er nogle lejer som er defekte som potentielt ville kunne forårsage det kick/dunk/clunk der komme fra det forreste tandhjul?

    Hilsen en totalt tabt makker....


  • #6   28. maj 2023 Din bagaksel kan ikke give sig selvom kædestrammeren ikke er skruet til. Den skulle gerne være spændt med ?? NM og sidder fast.
    Omkring kædens opstramning står der 36-41mm i den manual jeg lige hentede via google og max 46mm. Det passer sgu nok meget godt med de 30-50mm jeg altid selv går efter og noget løsere end de små tal du selv nævner.

    Sidder fortandhjulet skruet fast?? De kan godt blive løse uanset låseblik og hvad der ellers sikrer den slags.

    Jeg tror du har en helt almimdelig fejl 40, hvor du har stirret dig blind på et eller andet (det har vi allesammen prøvet)

    Skil ad så du kan se det hele, fortandhjul, bagtandhjul osv inden du prøver igen. Og prøv lige inden du skiller ad og kig hen af kædens ryg ovenpå om det ser helt lige ud eller svajer det lidt (det skal ikke svaje)
    Du skal aftage div skærm osv så du kan se det ordentligt.


  • #7   28. maj 2023 Har du prøvet at kikke efter et stift led på kæden, måske samleledet der er nittet for stramt, har set det flere gange,


  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #8   28. maj 2023 Der er ikke så mange muligheder,
    skæve tandhjul, eller for stift nitteled som enten kan være presset for hårdt sammen eller ikke har fået fedt inden montering.
    Lav et mærke på bagtandhjulet hvor kæden er strammest, og drej hjulet en omgang, er det på samme sted kæden er stram, er bagtandhjulet skævt, kommer det oftere, er det det forreste der er skævt.


  • #9   28. maj 2023 @Fanta H

    Tak for svar, jeg vil prøve igen igen i aften i håbet om at det virkelig "kun" er tandhjulene eller nitteledet.


  • #10   30. maj 2023 Og chock klodserne er selvfølgelig sat rigtigt i..?
    ( nr. 8 som vist )


    profilbillede
  • #11   30. maj 2023 @Henrik A

    Desværre ja... jeg havde det forreste tandhjul af igår aftes og cyklen gjorde desværre "det samme"... så jeg har opgivet totalt og smider den af på værksted torsdag... så nu må vi se smiley


  • #12   30. maj 2023 Håber du smider herop når du har fundet løsningen, eller værkstedet har.... Lidt nysgerrige skal vi da være ????

  • #13   31. maj 2023 Det skal jeg gøre smiley

  • #14   4. jun 2023 Det bliver spændende at høre hvad der driller. Krydser fingre for det ikke er et leje. Det lyder til en fejl på selve kæden som de andre skriver.

  • #15   4. jun 2023 Vi fik mcen tilbage i fredags, med noget så simpelt som en justeret kæde...

    Det skal dog siges da jeg ville tænden den osv så de nu selv kunne få syn forsagen og høre at den lød helt skæv... den gjorde intet af det, det var ren symaskine.. hvilket er godt i det at det er en overskuelig betaling smiley men hvad de har gjort fatter jeg ikke, kæden har samme "slack" som første gang jeg justerede den, så jeg har taget mig friheden til at mærke axelblokkene op så det er relativt let en anden gang smiley

    Tak for inputs!


  • #16   4. jun 2023 Du kender vel tricket med at spænde kæden op med en klud (eller en skruetrækker) efter, at den er justeret, men inden man spænder akselboltene, for at forhindre at justeringen skrider?
    (Skriver ikke for at lyde bedrevidende).
    Fint, at alt er i orden nu.


  • #17   4. jun 2023 Det har jeg ærligt aldrig skænket en tanke, jeg har altid brugt mit skinneben som bagstopper smiley

Kommentér på:
Bøvl med nyt kæde kit...

Annonce